אובמה מפנה כתף קרה: לאן נעלמה נאמנות הממשל האמריקאי?

יום חמישי בשבעו שעבר ייזכר בהיסטוריה כאחד מהימים הטראגיים שהתרחשו בעולם – באותו היום עיניהם של אזרחי העולם היו נשואות אל עבר שני הסכסוכים הכי משמעותיים בימים אלו.

ביום חמישי החלה הפלישה הקרקעית של חיילי צה"ל לעזה במטרה לחשוף את מנהרות האויב ונכון לעכשיו איבדו את חייהם בקרב זה 27 חיילים וקצינים ומעל ל-400 פלסטינים.
באותו היום, מעל שמי אוקראינה התרסקה טיסת MH17 המלזית כתוצאה מפגיעת טיל במטוס הנוסעים, 289 חפים מפשע נהרגו. כל הראיות הזמינות מצביעות על אחריותם של הבדלנים הפרו רוסים שבמזרח אוקראינה, כך אמר קרי ביום ראשון "יש בידינו ראיות רבות שלא מתפרשות לשתי פנים, זה די ברור שזו הייתה מערכת מרוסיה שהועברה למורדים".

שני האירועים האלו – שונים ככל שיהיו – מלווים במכנה משותף אחד ובולט לעין, היעדרותה של נאמנות ממשל אובמה – נראה כי ארה"ב אינה עומדת עוד לצד בעלות בריתה.

במקרה הישראלי, הנשיא אובמה יצר קשר עם ראש הממשלה נתניהו, רק פעמיים במהלך שלושת הימים האחרונים ומטרת השיחות לא הייתה להביע תמיכה ואהדה כלפי ישראל אלא דווקא לבקר את ההגזמה, לטענתו, בפלישה הקרקעית. בשיחותיו הבהיר אובמה כי מזכיר המדינה, קרי נשלח אמש לקהיר בכדי ללחוץ על הפסקת אש מיידית.

צילום: רויטרס

החסך בתמיכה מצד אובמה הוא לא האלמנט היחיד בהתרופפות הנאמנות האמריקאית. בהופעתו בתוכניות האירוח ביום ראשון, קרי אמנם הגן על זכותה של ישראל לנקוט בפעולה כנגד החמאס למראית עין, אך כאשר לעניות דעתו נכבו המצלמות התגלתה דעתו הביקורתית והסרקסטית כלפי המבצע הקרקעי הישראלי בעזה. הערותיו נתפסו על ידי המיקרופון של פוקס ניוז בשידור חי. כריס וואלאס, מראיין בפוקס ניוז התעמת עם קרי והציג בפניו את ההקלטה של דבריו, בה נשמע קרי אומר בציניות: "זה חתיכת' פעולה נקודתית…".

הביטוי האירוני של קרי שמציג את התסכול הרב שלו במותם של אזרחים פלסטיניים מדגיש כי הממשל האמריקאי לא עומד לצדה של ישראל – אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב ומאתגר את בסיסה של מערכת היחסים שבין המדינות.

ובאשר להתרסקות המטוס המלזי, לאור ההוכחות החותכות עליהם מדבר קרי, העובדה כי רוסיה ופוטין לא נושאות באשמה על האירוע מצביעה על הכישלון של אובמה בנושא. אובמה וקרי רוצים כי רוסיה תצטרף למאמץ שיבטיח חקירה מלאה, במלוא מובן המילה, לנסיבות ההתרסקות, אך אין זה הגיוני כי הם מאמינים שפוטין יעשה דבר כזה. הוא משחק במשחקים עם אוקראינה עוד מאז שפרצו ההפגנות בה בסתיו האחרון.

רוסיה תחת פוטין הפכה לאיום – הן אזורי והן עולמי. בתגובה לאיום, התייחס אובמה לפוטין כבן שיח רציונאלי שיכול לשמש כמתווך בין ארה"ב ובין סוריה, איראן ועכשיו גם אוקראינה. אבל פוטין לא באמת יכול, או ליתר דיוק, לא באמת מוכן להיות גורם מתווך.

השאלה המתבקשת היא – מתי יבין אובמה, את מה שרבים כבר מבינים – פוטין הוא אינו גורם רציונלי לשיח ומתי יתחיל להתייחס לישראל כבעלת ברית דה פקטו?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן