אובמה שוחח עם נתניהו על איראן: "לישראל סיבה טובה להיות ספקנית"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שוחח אתמול בערב בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוגע להסכם הביניים שנחתם עם איראן, אשר נתניהו הביע התנגדות נחרצת ביחס אליו.

על פי הודעת הבית הלבן, אובמה שוחח עם נתניהו בעת שהמריא במטוס הנשיאותי מוושינגטון לסיאטל. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר כי השניים דיברו במשך כחצי שעה, והגדיר את השיחה כ"דיון שימושי".

"דבקים בהתחייבותנו להתייעץ עם ידידתנו ישראל, הנשיא אמר לראש הממשלה כי הוא רוצה שארה"ב וישראל יחלו מיד בהתייעצויות במטרה להגיע לפתרון מקיף", אמר ארנסט. "הנשיא הדגיש כי ארה"ב תישאר יציבה בהתחייבותה כלפי ישראל, אשר יש לה סיבה טובה להיות ספקנית בנוגע לכוונותיה של איראן".


צלצל לנתניהו מהמטוס | צילום: רויטרס

נתניהו, שהפעיל לחץ מאסיבי במהלך ימי הדיונים בז'נבה נגד ההסכם, תקף הבוקר בחריפות את העסקה והגדיר אותה "רעה ומסוכנת". הערב, טרם שיחתו עם אובמה, התייחס ראש הממשלה שנית להסכם ואמר כי הוא נותן לאיראן לגיטימציה להמשיך בתכנית הגרעין.

"ככל שמצטרפים עוד ועוד פרטים על ההסכם שהושג אמש בז'נבה, מתברר עד כמה הוא הסכם רע ומסוכן לעולם, לאזור ולישראל", אמר נתניהו בטקס חלוקת פרס א.מ.ת. "איראן מקבלת מיליארדי דולרים בהקלות בסנקציות מבלי לשלם מחיר של ממש. איראן מקבלת אישור כתוב להפרות מועצת הביטחון של האו"ם. ההסכם הזה במידה רבה מחלץ את איראן מחלק חשוב מהלחץ שהיא הייתה נתונה בו.


נתניהו. הקטגור הראשי של ההסכם | צילום: מרק ישראל סלם

מוקדם יותר היום ניסה מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, להרגיע את הרוחות בירושלים. הוא אמר כי העסקה שהושגה תסייע לביטחונה של ישראל בששת החודשים הקרובים – התקופה בה יחולו תנאי ההסכם הראשוני שהושג.

"ישראל חשה מאוימת ממה שהתרחש באיראן", אמר קרי בראיון ל-CNN. "עם זאת", הוסיף, "אנו מאמינים שהחל מהיום – ובמשך חצי השנה הקרובה – ישראל למעשה בטוחה יותר ממה שהייתה אתמול. זאת מאחר ויצרנו מנגנון בעזרתו נאריך את התקופה הדרושה לאיראן על מנת להשיג פצצת אטום. כמו כן, נוכל להגיע לתובנות חדשות בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית שהיו נסתרות מאיתנו עד כה".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן