אויב עם הכנסות של חצי מיליארד דולר בשנה: כמה שווה חיזבאללה?

ארגון חיזבאללה שב הבוקר לכותרות, לאחר שאנשי הארגון לקחו אחריות על הפיגוע הקשה בגזרת הר דוב בשעות הבוקר. בסמוך לשעה 11:30, חולית מחבלים מטעם הארגון ארבה לרכבי סיור של צה"ל אשר נעו בקרבת גדר הגבול, ושיגרו טילי נ"ט לעברם. המחבלים הצליחו לפגוע לפחות באחד הרכבים, וישנם נפגעים לכוחות צה"ל בתקרית. מעט לאחר מכן, שיגר הארגון גם פצצות מרגמה אל עבר ישובים באזור הגבול ואל עבר הר החרמון.

הפיגוע הקשה הבוקר מגיע, כזכור, בהמשך למתיחות קשה אשר שררה בגבול הצפון לאחרונה, מאז חיסלה ישראל (על פי דיווחים שונים) את ג'יהאד מורנייה ואת הגנרל האיראני עלי אללה דאדי, בעת סיור שערכו בסמוך לגבול הישראלי ברמת הגולן. בתגובה לפיגוע הבוקר השיב צה"ל בתקיפות נרחבות באזור דרום לבנון, ודובר צה"ל ציין כי "זו לא התגובה האחרונה של צה"ל".

ארגון חיזבאללה הוא כידוע אחד מארגוני הטרור הרצחניים בעולם, אך מעבר לפעילותו החבלנית והפוליטית (הארגון נחשב לכוח פוליטי משמעותי בלבנון), מדובר גם בעסק כלכלי לא קטן כלל. בדירוג ארגוני הטרור העשירים בעולם אשר פרסמנו במגזין פורבס לפני כשלושה חודשים, תפס הארגון את המקום ה-4, עם מחזור שנתי אשר עומד על כ-500 מיליון דולר בשנה. עיקר התקציב מגיע מכספי סיוע ומתרומות (אשר מגיעות בעיקר באיראן), וכן מתעשייה משגשגת של ייצור וסחר בסמים.

אין זה מפתיע כי מי שמושך בחוטים מלמעלה ומתווה אסטרטגית את פעילותו של חיזבאללה הוא גם הספונסר המרכזי שלו. השלטון בטהרן, המשמש כאב הרוחני והפיזי של הארגון השיעי, מזרים מאות מיליוני דולרים לקופת הארגון ומספק כרית תמיכה רחבה לפעילותו הצבאית, הפוליטית והסיעודית. מדי שנה עושים את דרכם באוויר על קו טהרן־ביירות אלפי ארגזים עמוסים לעייפה במרשרשים, כאשר על פי ההערכות סך הכספים שמעבירה איראן לחיזבאללה הוא כ־250 מיליון דולר בשנה. לכן, לא מפתיע כלל גם שיתוף הפעולה הנוכחי ביניהן, כשחיזבאללה למעשה מוציא אל הפועל גם את הנקמה האיראנית על חיסולו של הגנרל בידי ישראל.

ארגון טרור – ועסק כלכלי | צילום: thinkstockphotos

אך למרות הרצון הטוב והקשר הגורדי בין איראן לחיזבאללה, כמו כל תקציב ממשלתי גם ההקצאות שמפריש הממשל האיראני לפעילות של בן חסותו הלבנוני כפופות לקיצוצים ושינויים משנה לשנה. הן תלויות באופן משמעותי בהכנסות המדינה מנפט, ואלה ספגו מכה קשה עקב הסנקציות הכלכליות שהטילו מדינות המערב – והתגברו עוד יותר עם הצניחה העולמית במחירו של הזהב השחור. מסיבה זו בדיוק דאג חיזבאללה לגוון את מקורות ההון שלו – החל בתרומות של אנשי עסקים פרטיים, דרך גיוס כספים על ידי מוסדות צדקה מוסווים, הפרוסים בכל רחבי העולם, ועד לעסקי נדל"ן ותיירות. אולם גולת הכותרת בפורטפוליו העסקי של חיזבאללה היא ללא ספק הפעילות הקרימינלית המאורגנת, כשהיהלום שבכתר היא רשת הסמים המסועפת שבנה ושכלל במשך השנים.

פעילות הפשע המאורגן של חיזבאללה חובקת עולם ומשתרעת מדרום אמריקה דרך אפריקה, אירופה, המזרח הרחוק, אוסטרליה ועד המזרח התיכון. בין היתר עוסקים תאי הארגון בפעילות שוטפת של הלבנת הון, זיוף, סחר בנשק, הברחות וכמובן ייצור וסחר סמים, בעיקר הרואין וקוקאין. חרף הכחשות גורפות של מנהיגי הארגון הדתי הקיצוני, בכירים ב־AED האמריקאי (המינהל לאכיפת חוקי סמים) הציגו בעבר הוכחות חותכות הקושרות את ארגוני הסמים הפועלים במשולש הגבולות ארגנטינה־ברזיל־פרגוואי לארגונים איסלאמיים קיצוניים ובראשם חיזבאללה.

פעילותו של חיזבאללה בתעשיית הסמים של דרום אמריקה החלה עוד בשנות ה־80 המוקדמות וצברה בשנים האחרונות תאוצה משמעותית. בעזרת הפזורה השיעית־לבנונית הגדולה ושיתוף פעולה הדוק עם ארגוני וקרטלי הסמים של דרום אמריקה נטוותה רשת נרקוטית־גלובלית, המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה, וחיזבאללה נהנה מדיבידנדים שמנים במיוחד.

במרוצת השנים העמיקה טביעת רגלו של חיזבאללה בתעשיית הסמים העולמית (המגלגלת, על פי הרשות למלחמה בסמים של האו"ם, כ־320 מיליארד דולר בשנה), והפכה לממוסדת, מקצועית ויעילה יותר ויותר. מה שהיה מקור הכנסה זניח יחסית תפח לאורך השנים לממדי ענק, עד שכיום נאמדות ההכנסות של הארגון מהפעילות הנרקוטית־גלובלית שלו במאות מיליוני דולרים בשנה. מומחים אף העריכו לאחרונה כי בקרוב יפיק חיזבאללה מפעילות הסמים בלבד יותר כסף מכל מקורות ההכנסה האחרים שלו גם יחד – וזה כולל כמובן את מאות מיליוני הדולרים המופקדים בחשבונו מדי שנה באדיבותו של עלי ח'מינאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן