אומת הסטארט-אפ? ישראל רק במקום ה-22 בדירוג היזמות העולמי

אינדקס היזמות הגלובלי הוא דירג שנתי המפורסם על ידי המוסד ליזמות ופיתוח – גוף מחקרי הבוחן את הקשרים בין יזמות, התפתחות כלכלית ושגשוג. מחברי הדוח טוענים שהוא שופך אור על האפקטיביות של סביבת הסטארט-אפ בכל אחת מ-130 המדינות שנבדקו, באמצעות בחינה מעמיקה של עשרות משתנים.

ישראל מדורגת במקום ה-22 לצד מדינות כמו אסטוניה, לוקסמבורג, טורקיה וקטאר, אך בולטת לטובה באחת משלוש הקטגוריות המרכזיות – "השאיפות היזמיות", בה היא מדורגת שביעית בעולם. הקטגוריה מורכבת ממדדים כמו יצירת מוצרים חדשניים, פיתוח טכנולוגיות חדשות, צמיחה גבוהה של עסקים, מידת הפתיחות של עסקים לשוק הבינלאומי, ומידת ההשקעה של הציבור ושל משקיעים מוסדיים ביוזמות חדשות.

ישראל גם מקבלת ציונים גבוהים במדדי ההון האנושי (0.77 מתוך 1) ויכולת ספיגת טכנולוגיות חדשות (0.78 מתוך 1), אך מפגרת בהרבה מאחורי המדינות המובילות בעולם במדד התחרותיות בו היא מקבלת ציון של 0.3 מתוך 1 וכן (באופן מפתיע) במדד כישורי הסטארט-אפ, הבוחן את אחוז האנשים באוכלוסייה שמאמינים כי יש להם את הכישורים המתאימים להקים סטארט-אפ.


הנתונים של ישראל. 22 בעולם, 2 במזרח התיכון (אחרי איחוד האמירויות) | מקור: דוח GEDI 

איראן מדורגת אומנם רחוק בתחתית הדירוג, אך מספקת את אחד הנתונים המפתיעים ביותר עם קפיצה אדירה בציונה (יותר מכל מדינה אחרת) ועליה של 7 שלבים אל המקום ה-94 בעולם. מנגד, את המקום הראשון כובשת כצפוי ארה"ב עם ניקוד שיא ביחס לשנים הקודמות. אחריה מככבות קנדה, אוסטרליה, בריטניה ושבדיה.

יפן וסין, שתי הכלכלות הגדולות בעולם אחרי ארה"ב מדורגות רק במקומות ה-33 וה-61 בהתאמה. יפן, שנחשבה במשך שנים כסמל לחדשנות, סובלת ממשבר דמוגרפי חריף בשנים האחרונות אשר יוצר מחסור בצעירים בעלי כישורים מתאימים. בצירוף מדיניות הגירה הדוקה ותרבות עסקית שמרנית, נראה שהמצב בארץ השמש העולה רק הולך ומחמיר. בסין, על אף השינויים מרחיקי הלכת בשנים האחרונות, עדיין קיים מחסום תרבותי משמעותי כלפי חדשנות ושינוי ותשתית שאינה תומכת דיו ביזמות.

במבט כולל, ניתן לזהות בדוח מגמה מעניינת בה רמת היזמות במדינות שבאופן מסורתי הובילו את התחום (כמו מדינות אירופה ומזרח אסיה) נמצאת בירידה מסוימת לעומת התנופה בהם נמצאים אזורים מתפתחים כמו אפריקה והמזרח התיכון. כך למשל מדינות כמו דנמרק, פינלנד והולנד היו בין אלה שרשמו את הנסיגה המשמעותית ביותר השנה, ולעומתן איחוד האמירויות, טורקיה וכאמור איראן, דווקא הציגו התקדמות מרשימה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן