אושרה הכפלת יעד הגירעון ל-3%: "זה הסטנדרט באירופה"

"כשאתה מכביד את נטל המסים, אתה מדכא צמיחה, וכשאתה מדכא צמיחה, אתה עושה שני דברים: אחד, אתה מגדיל את האבטלה, ושניים, אתה בסופו של דבר מגדיל את הגירעון", כך אמר ראש הממשלה בינימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, במסגרתה אושרה הכפלת יעד הגירעון. לדבריו, "הדבר שהממשלה שולטת בו זה יעד ההוצאה, ובזה אנחנו דבקים בקפדנות, ותמיד דבקנו בכך בקפדנות".

לטענת נתניהו, יעד הגירעון שנקבע תואם את היעדים הקיימים במדינות אירופה. הוא הסביר כי "גרמניה היא אולי המדינה היחידה שנמצאת מתחת ליעד זה. רוב המדינות, אם לא כולן, נמצאות מעל זה. וגם אנחנו נהיה שם. מהלך זה מחייב אותנו לפעולות לא פשוטות – אנחנו נצטרך לעשות שורה של דברים, גם בתחום המסים, כדי לעמוד ביעד הזה". נתניהו הסביר כי מיסים מסויימים כן יעלו ב-2013 על מנת להבטיח עמידה ביעד הגירעון. בנוסף ליעד הגירעון קבעה הממשלה מתווה גירעון חדש לפיו יעד הגירעון לא יעודכן מדי שנה, אך יצטמצם בהדרגה. 

מהלך זה שמובילים ראש הממשלה ושר האוצר, יובל שטייניץ מנוגד לעמדתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. בכנס שנערך בסוף השבוע האחרון, הסביר פישר כי ""מדברים על 3% כאילו שנגיע לשם, אבל אני לא בטוח שנגיע לשם, וזה יכול לגרום לנו בעיה. צריך לקבוע לשנה הבאה יעד גירעון של 2.5%, ולקבוע יעד גירעון של פחות מ- 3% למשך שלוש השנים הבאות, כדי שאפשר יהיה לסמוך על מדיניותה הכלכלית של הממשלה. איתנות המשק לא פחות חשובה מהאיתנות הצבאית".

בנוסף,פישר התייחס גם למשבר החוב באיחוד האירופי. לדבריו, "התפרקות אפשרית של גוש היורו תגרום למשבר פיננסי, שיגרור מצידו מיתון עולמי. ההסתברות שלי היא פחות מ- 50% שזה יקרה". עוד הוסיף פישר "יש המון לקחים ללמוד מהאירופאים. מדינות גוש היורו המצליחות הן אלה שנקטו בצעדים מבניים ושמרו על משמעת פיסקאלית לפני המשבר. זה מה שקרה גם בישראל ועזר לנו להתמודד עם המשבר הכלכלי".

לטענת פישר, גרמניה והמדינות החזקות באירופה יאלצו לחלץ את המדינות החלשות יותר: "האיחוד לוחץ ולוחץ על המדינות הבעייתיות כדי שיתקנו את העיוותים שלהן לפני שהן מקבלות סיוע. ייתכן כי בסוף המדינות החזקות ייאלצו לשים את הכסף, אבל הגרמנים מסרבים ומנסים ללחוץ. יש אפשרות לבנק המרכזי האירופי לקנות אג"ח של המדינות הבעייתיות, אבל בלי אישור של הגרמנים, שמתנגדים – זה לא יקרה".

בנוסף, שר האוצר, אשר נאם גם הוא בכנס אמר כי למרות הכפלת יעד הגירעון, לא יהיה מנוס מהעלאת המיסים ב-2013. לדבריו, רצון לצמצם ככל שאפשר את נטל הכבדת המסים על הכלכלה ועל האזרחים ולא להיכנס לתחום של גירעון בלתי סביר שעלול לשדר אובדן שליטה", הוא שהדריך את השניים בקבלתה. שטייניץ הוסיף "אנו רואים ירידה בהכנסות המדינה כתוצאה של המשבר באירופה, בין השאר. לכן, היינו חייבים לקבוע יעד גירעון חדש שמאזן בין שני הצרכים. תמהיל המיסים הוא משהו שנצטרך להחליט עליו בחודשים הקרובים".

לדברי שטייניץ, יעד הגירעון של ישראל הוא בין השמרניים והאחראיים במדינות המערב. בנוסף הוא הזכיר כי ב-2009 קבעה ישראל מתווה עבור יעד הגירעון במסגרתו נוצרה חריגה מהיעד הנקוב רק בשנתיים האחרונות. הסיבה לטענת שטייניץ לקביעת יעד הגירעון ל-2013 על 3% היא ההערכה שבשנת 2016 הגירעון יירד ל-1.5% מהתוצר וב-2019 יהיה עודף תקציבי של 1.5% מהתוצר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן