אושרה הרפורמה בשוק המלט: "ירד בלוק חוסם בבעיית הריכוזיות"

קבינט יוקר המחיה בראשות שר הכלכלה נפתלי בנט אישר היום את המלצות הוועדה לבחינת עידוד התחרותית בתחום המלט ("ועדת המלט") בראשות גל הרשקוביץ', שמונתה בעקבות דו"ח טרכטנברג.

מנתוני דוח הועדה עלה כי משנת 2007 ועד שנת 2010 חלה ירידה של כ-30% במחירי המלט ממקורות הייבוא, ומאז נותרו המחירים ברמה זו. עפ"י הערכות חברת הייעוץ "עדליא" שליוותה את הוועדה, עולה כי במידה והייתה תחרות אפקטיבית בשוק המלט בישראל והמחיר היה מושפע מהשינויים בשוק במקורות הייבוא, עשוי היה המשק  לחסוך בשנת 2012 לבדה עד 150 מיליון שקל, ולהביא להוזלה ברכיב הבסיס לבינוי תשתיות, בתי ספר, בתי חולים וכיו"ב.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

המלצות הוועדה כללו בין היתר הצבת חסמים בפני גורמים מונופוליסטיים בשוק, והורדת חסמי כניסה בפני מתחרים פוטנציאליים. הועדה המליצה גם כי הממשלה תקדם, בין השאר, את הגבלת האפשרות מצד חברה מונופוליסטית לגשת למכרזי חציבה לגיר ולמלט, את הגברת הוודאות בקרב יבואנים ויצרנים פוטנציאליים בנוגע להשקעות על ידי מניעת אפשרות חברה מונופוליסטית לפגוע בתחרותיות בענף, את הגבלת יבוא מלט וקלינקר (שלב בייצור מלט) ע"י חברה מונופוליסטית, את קידום תכנון מפעל מלט חדש באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות ואת הגדלת מספר האתרים הפוטנציאליים למחצבות גיר למלט.

צילום: יוסי זמיר

עד להשלמת הצעדים כאמור, המליצה הוועדה כי בטווח הזמן הקצר יבוצעו צעדים שיגדילו את היקף יבוא המלט, וזאת על מנת להגביר את התחרותיות בענף. כמו כן, המליצה הוועדה להגביר את הפיקוח על מחירי המלט בדרכים שונות.

"הורדנו עוד בלוק חוסם בריכוזיות בישראל ובפתיחת השוק לתחרות", אמר בנט. "שוק המלט בישראל הינו שוק ריכוזי מאד. עשרות שנים אף אחד לא העז לגעת במונופול המלט והיום עשינו זאת. המלט ומוצריו מהווים את תשומת הבנייה המרכזית ביותר למעט שכר עבודה. בניית שוק תחרותי בענף ושיפור הפיקוח על שוק המלט תהיה השפעה חיובית על מחירי התשתית, מוסדות הציבור, והבנייה המסחרית".

"כדי שנוכל להקל על מעמד הביניים בפרט והציבור הישראלי בכלל, צריך לדאוג לזה שכל שקל שיש לישראלי בכיס, יהיה שווה יותר", הוסיף שר האוצר, יאיר לפיד. "לשם כך הקמנו את הוועדה. נדאג שהתכנית הכלכלית של הממשלה תוביל, יחד עם פעולות הוועדה, להורדה משמעותית ביוקר המחיה״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן