אז למה הם עשו את זה? הרעיון מאחורי המהלך של גוגל

מנכ"ל גוגל, לארי פייג', הטיל הלילה פצצה חסרת תקדים, כשהכריז על אחד המהלכים המסקרנים והמפתיעים ביותר של השנים האחרונות. פייג' פרסם פוסט מיוחד בו חשף כי גוגל תקים חברה חדשה, "אלפבית", אשר תשמש כחברת החזקות ותחזיק גם בגוגל כחברת בת. פייג' עצמו ימונה למנכ"ל החברה החדשה בעוד שותפו להקמת אימפריית החיפוש, סרגיי ברין, ימונה לתפקיד הנשיא. את מקומו כמנכ"ל גוגל ימלא סונדאר פיצ'אי, עד לאחרונה סגן נשיא בכיר בחברה.

"המפץ הגדול" של גוגל הפך במהרה לשיחת היום ברחבי העולם כולו, אך נדמה כי רבים עדיין שואלים את אותה השאלה: למה? נדמה כי כולם מבינים שמהפך מבני-ניהולי שכזה באחת החברות הגדולות והמשפיעות בעולם הוא לא עניין של מה בכך, אך מעבר להסברים הטכניים באשר לשינוי המדובר עדיין מסתתרת השאלה באשר למניע האמיתי שהביא את ראשי החברה לצאת למהלך מורכב כל כך. אז מהו הרעיון בבסיס המהלך עליו הכריז פייג' הלילה?

ממנוע חיפוש לפיתוח טכנולוגיות מאריכות חיים

ובכן, מהלך כזה לבטח לא נולד למטרה אחת בלבד, אז בואו נתחיל עם הבסיס: המהלך של גוגל נועד, בראש ובראשונה, כדי להרגיע את בעלי המניות, ובמיוחד את בעלי המניות השמרנים והאנליטיים יותר.

לאורך שנות קיומה גוגל עברה טרנספורמציה מדהימה. מחברת המפעילה סרגל חיפוש אינטרנטי הלכה גוגל והתפתחה לחברת מידע ענקית, ובראש ובראשונה – לחברת פרסום. הררי המידע האישי שהצטברו אצלה אפשרו לה להצעיד את עולם הפרסום אל עבר העידן הדיגיטלי, כשפלטפורמות הפרסום המותאם והאישי הניבו לה הכנסות יציבות וגבוהות במיוחד.

גוגל. הפכה לחברה מגוונת מדי עבור המשקיעים השמרנים | צילום: thinkstock

אך פייג' וברין לא נעצרו שם. תחת הנהגתם החברה המשיכה והתפתחה אל עבר תחומים נוספים, כשכמה מהפרויקטים אותם מפתחים אנשי החברה כבר פורסמו ועוררו התלהבות רבה ברחבי העולם: "פרויקט הבלון" שנועד לספק אינטרנט אלחוטי במהירות גבוהה לכל כדור הארץ, פרויקט המכונית האוטונומית והמשקפיים החכמים. בנוסף, חברות אותן רכשה גוגל מפתחות טכנולוגיות בגזרת הבית החכם ואפילו הארכת חיים – כל אלו חסו תחת כנפיה של החברה, שהפכה לאחת ממובילות תחום הטכנולוגיה ברחבי העולם.

וכל הפרויקטים האלו לא תמיד מושכים את המשקיעים, אשר רבים מהם נוהגים בשמרנות בכל הנוגע לכסף ולהשקעות שלהם, ומעדיפים לשים את מבטחם בפלטפורמת החיפוש והפרסום המצליחה והמכניסה, במקום להיגרר להרפתקאות דמיוניות להארכת חיי האדם או שיגור כדורים פורחים לגבול האטמוספירה.

החברה החדשה, "אלפבית", תתן מענה לסוגיה הזו בדיוק. בשלב הראשון יעברו כל מניות גוגל לחברה החדשה, אך לא מן הנמנע כי בעתיד יונפקו גם חברות הבת של אלפבית (לרבות גוגל) בנפרד, וכך יוכלו המשקיעים לבזר את השקעותיהם. גוגל תמשיך להניב רווחים מרשימים ולהכניס מיליונים, אשר יוכלו, במקרה הצורך, לממן את פעילות יתר החברות. אך גם אם לא תתבצע הנפקת המשנה המדוברת, הרי שלפייג' ולגרין יהיו חיים קלים בהרבה, כשיוכלו להציג למשקיעים בכל דו"ח רבעוני דו"חות נפרדים לחברות הבת השונות שלהם. כך, המשקיעים יקבלו תמונת מצב שקופה ומפורטת יותר – הן ביחס לגוגל עצמה והן ביחס לפעילות החברות האחרות. בינתיים נראה שזה עובד, כשהמשקיעים מקפיצים את מניית גוגל בוול סטריט.

זו, כאמור, התכלית בבסיס המהלך המדובר כל כך של גוגל. לכך ניתן להוסיף גם יתרונות נוספים. אחד הבולטים שבהם הוא שדרוג מעמדו של פיצ'אי לתפקיד מנכ"ל גוגל, מה שמבטיח, לפחות בינתיים, את הישארותו של "ילד הפלא" בחברה. לנו נותר רק לחכות ולראות לאן יתפתח המהלך המפתיע הזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן