אחד העם: מניות הגז והנפט זינקו ב-1% לאחר פרסום ההחלטה על הפחתת היצוא

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל במגמהשלילית על רקע ההמתנה המתוחה של המשקיעים לקראת הכרזתו הערב של נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי אודות עתיד תוכנית התמריצים לכלכלה האמריקאית. כמו בשאר השווקים בעולם, גם באחד העם ישנה דריכות לקראת הודעת נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי בתום ישיבת השוק הפתוח של הבנק.

המדדים המובילים בבורסה ננעלו בירידות קלות. מדד ת"א 25 נחלש ב-0.4%, ת"א 100 איבד 0.3% מערכו ומדד הבנקים רשם ירידה של 0.7%. מניות הגז זינקו ב-1% לאחר פרסום החלטת נתניהו, לפיד ושלום להפחית את מכסת היצוא ל-40%. 

על פי ההחלטה, על פי ההחלטה, 60% מהגז יועבר לשימוש המשק הישראלי. מדובר ב-540 BCM גז שיהיה ברשות ישראל ב-25 השנים הבאות, כך הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו. במסיבת עיתונאים משותפת לנתניהו שרי האוצר והאנרגיה ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר נתניהו כי ""כמות הגז הזו תספק את הצרכים שלנו ל-25 השנים הבאות. מדובר בהחלטה שמאזנת בין הצורך להבטיח מקור אנרגיה זמין וזול לשימוש אזרחים ישראל והצורך לייצא גז שממנו צפיק המדינה רווחים שיושקעו לרווחתם ולבטחונם של האזרחים. במשך 20 שנה אנו צפויים לקבל 60 מיליארד דולר". 

מניית חברת אייסקיור משלימה היום זינוק של 100% ועלייה של 300% בתוך יומיים. אתמול הודיעה החברה כי חברת הביטוח הרפואי האמריקאית Health Care Service Corporation) HCSC), מעניקה כיסוי ביטוחי לטיפול בהקפאה של גידולים שפירים בשד מסוג פיברואדנומה המבוצעים על ידי מערכת ה-IceSense3 של החברה. המשמעות היא כי מבוטחות של HCSC, אשר יבחרו לבצע פרוצדורה להסרת גידול שפיר בשד באמצעות ה-IceSence3 , יהיו זכאיות באופן אוטמטי, לשיפוי ביטוחי בגין הפרוצדורה. להערכת החברה, להודעת HCSC תהיה השפעה חיובית על מספר הפרוצדורות שיבוצעו באילינוי, טקסס, אוקלהומה ונוואדה בארה"ב באמצעות ה-IceSense3.

בגזרת המניות, מזנקת חברת פרוטליקס ב-7.3% על רקע חוזה בשווי 280 מיליון דולר עליו חתמה עם זרוע של משרד הבריאות בברזיל, לפיו תספק לזרוע את מערך ייצור התרופה UPLYSO לטיפול במחלת הגושה. החוזה יימשך שבע שנים.

על פי דיווח שפורסם השבוע בפייננשל טיימס  צפוי נגיד הבנק הפדרלי המרכזי בן ברנקקי להודיע על האטת תוכנית רכישת האג"ח על רקע השיפור במצב הכלכלי בארה"ב. "הבנק הפדרלי דחף את ההשקעות הללו", אומר פיטר אשו, יועץ השקעות בחברת ווילסון HTM. "לפעולותיו יש השלכות על כל הנכסים בכל הרמות".

ציפיות האינפלציה בשוק ההון נותרו 1.9% (כמו בחודש מאי), לעומת 2.1% באפריל ו-2.8% במרס – כך הודיע אתמול בנק ישראל. הציפיות נמוכות במקצת מאמצע יעד האינפלציה הרשמי (1-3%).

צילום: רויטרס

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב-0.1% בלבד, והאינפלציה הגיעה ל-0.9% בלבד ב-12 החודשים האחרונים עקב ההאטה החריפה. עם זאת, המדדים הבאים צפויים להיות גבוהים יותר עקב הגזירות והעלאות המחירים.

ועדת הכספים דנה אתמול בפרק העוסק האחזקות צולבות במסגרת חוק הריכוזיות. על פי החלטת הוועדה, גוף פיננסי או מי שמחזיק בתאגיד בנקאי או בקופות גמל, לא יוכל להחזיק בלמעלה מ-10% מגוף ריאלי משמעותי. הגדרתו של מונופול כגוף ריאלי משמעותי תותנה בהכנסות של למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה.

על פי ההגדרה החדשה, היקף האשראי של גוף ריאלי משמעותי יהיה 6 מיליארד שקל בשנה. בנוסף קבעה הוועדה כי שוק ייחשב כמונופולי אם הממונה על ההגבלים העסקיים יכריז עליו ככזה ובתנאי שהוא מגלגל מעלה מ-300 מיליון שקל בשנה.בנוסף דחתה הוועדה את הבקשה להחריג את דיק בינו וקבוצת אבלס, ליברמן ופז מחוק הריכוזיות. כתוצאה מהחלטה זו יאלץ בינו, בעל השליטה בפז נפט וכן בעל אחזקות של 23% מהבנק הבינלאומי לוותר על אחת מאחזקותיו.

בעקבות החלטת הוועדה ואלצו טייקונים נוספים לוותר על חלק מאחזקותיהם. כך למשל חברת מבטח שמיר, בעלת השליטה בתנובה היא גם בעלת אחזקות בפסגות וחברת אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר היא בעלת אחזקות בכלל בטוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן