אחרי טוויטר, פייסבוק, ועליבאבא: מי תהיה "הנפקת השנה" 2015?

אחד המאפיינים המסקרנים ביותר של וול סטריט לאורך השנים האחרונות (ובעיקר מאז החלה ההתאוששות האיטית מהמשבר הכלכלי האחרון) היה הופעתן של הנפקות ענק – אשר כולן, כל אחת מסיבותיה שלה, ריכזה תשומת לב ציבורית אדירה. מאז שנת 2010 נרשמה לפחות הנפקה אחת מתוקשרת היטב בוול סטריט אשר העסיקה את הכתבים, הפרשנים, המשקיעים והברוקרים במשך שבועות ארוכים וזכתה בתואר "הנפקת השנה".

השנה, כמובן, הייתה זו ההנפקה של ענקית הסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא, אשר הייתה להנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה לאחר שגייסה 21.8 מיליארד דולר בחודש ספטמבר האחרון, על פי שווי מפלצתי של לא פחות מ-168 מיליארד דולר. הנפקת הענק הזו סוקרה היטב בכל כלי התקשורת, ומיטב הפרשנים נדרשו לחוות את דעתם על ההנפקה הגדולה ביותר אי פעם.

הנפקות מתוקשרות היטב, כאמור, נוכל למצוא גם בשנים הקודמות: בשנת 2013 הייתה זו הנפקת רשת המיקרו בלוגים "טוויטר" אשר עלתה לכותרות, לא מעט עקב המאבקים והאינטריגות בין ראשי החברה. בשנת 2012 הייתה זו הנפקתה של הרשת החברתית פייסבוק אשר היכתה גלים – בעיקר בשל משמעותה הסימבולית של הרשת המדוברת, אשר הפכה לסממן של דור שלם. בשנת 2010 הייתה זו הנפקתה של ענקית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס אשר יצרה כותרות ענק.

צילום: thinkstockphotos

קשה שלא להבחין בדפוס אשר נוצר – כשבכל שנה ושנה מגיע תורה של חברה בולטת לצאת בהנפקה פומבית – ולעמוד בלב תשומת הלב הציבורית לתקופה קצרה. לאחר העיסוק ה(כמעט) בלתי פוסק בהנפקת עליבאבא השנה, נשאלת השאלה: מי תהיה הנפקת הענק המדוברת של שנת 2015?

הפייבוריטית: אובר

"אכן בכל שנה אפשר להצביע על הנפקה אחת אשר בולטת מעל כל השאר", מסכים מנהל תחום המחקר בחברת "רנסנס קפיטל" האמריקאית, פול בראד. "גם בשנת 2015 צפויות כמה הנפקות בסכום של מעל מיליארד דולר, אשר ירכזו לא מעט תשומת לב ציבורית. אבל להערכתי, הבולטת ביותר השנה תהיה הנפקתה של אובר". בכדי שזה יקרה, בחברת שיתוף הנסיעות צריכים תחילה להכריז באופן רשמי כי פניהם אכן להנפקה ציבורית. לדבריו של בראד, מדובר במהלך בלתי נמנע: "ההנפקה תגיע במהלך שנת 2015, או לכל המאוחר בתחילת שנת 2016. אין לי בכלל ספק". 

אם אובר אכן תחליט לצאת בהנפקה, תהיו בטוחים שלא גיוס כספים תהיה המטרה אשר תעמוד לנגד עיני המנהלים. החברה גייסה לאחרונה 1.8 מיליארד דולר על פי שווי של 40 מיליארד דולר, לרבות ממשקיעים דוגמת בית ההשקעות גולדמן זאקס וחברת "באידו" הסינית. בין הסיבות לצאת בהנפקה ניתן למנות את הרצון לגייס את אמון הציבור – שכן מהלך גיוס הון צפוי להגדיל גם את מעורבות הציבור, אשר נוטה לתפוס חברות ציבוריות כאמינות וכבטוחות יותר – תחומים בהם אובר בהחלט יכולה להשתפר (מבחינת התדמית). בנוסף, המומנטום אשר צוברת החברה הולך וגדל בהדרגה, ממש כמו פעילותה אשר הולכת ומתרחבת ברחבי העולם. סביר להניח שמנהלי "אובר" לא ירצו לפספס את המומנטום – ויחליטו לצאת בהנפקה, בשאיפה לשווי גבוה בהרבה מ-40 מיליארד הדולר לפיהם גייסו בפעם האחרונה.

אם כך אכן יקרה, הרי שהנפקת אובר תכלול את כל המרכיבים הדרושים להנפקה המדוברת של השנה. כסף גדול יהיה גם יהיה; שווי שוק ענק יהיה גם כן; עיסוק ציבורי, קריאות להחרמת החברה וחששות מפני השתלטות על שוק המוניות בעולם יבטיחו לא מעט צבע, ומעל הכל – הנפקה תאפשר למשתמשים לזגזג בין מגוון תפקידים – כלקוחות החברה, כנהגי המונית העובדים בשורותיה, ובקרוב (כנראה) – גם כבעלי מניות. אז אל תתפלאו אם שנת 2015 תהיה "שנת האובר" – ואם הכותרות, הפרשנים והידיעות יעסקו בהרחבה בחברה הצומחת.

"הנפקת השנה" של 2013. ומי הבאה בתור? | צילום: thinkstockphotos

גם פרארי מחממת מנועים

אך "אובר", צבעונית ככל שתהיה, היא לא המועמדת היחידה לתואר "הנפקת השנה". בראד מספר כי לאחר חודשים של מחקר מעמיק, הגיעו הוא ואנשיו לעוד מספר חברות מסקרנות במיוחד, אשר להערכתם צפויים לצאת בהנפקה ציבורית בוול סטריט במהלך שנת 2015. ברשימה ניתן למצוא, למשל, את חברת "פיט-ביט", אשר הפכה לאחד השחקנים המרכזיים בשוק המתפתח של צמידי הניתור. החברה מייצרת צמידים מתקדמים אשר אוספים כל העת שורה של נתונים ואינדיקטורים באשר לפעילות המשתמש, מצבו הגופני, ואפילו שנת הלילה שלו – נתונים אשר מעובדים בזמן אמת ומוצגים במכשיר הסמארטפון. על פי ההערכות החברה תרצה להיות הראשונה לצאת בהנפקה ציבורית בתחום המדובר – ולכן תמהר להנפיק כבר בחודשים הקרובים. 

מועמדת נוספת היא חברת רכבי היוקרה "פרארי", אשר השתייכה עד לאחרונה לחברת הענק "פיאט קרייזלר". החברה כבר הודיעה כי החליטה להיפרד ממותג היוקרה המדובר, ועל פי הערכות רבות החברה תצא בהנפקה השנה ותנסה לגייס את המותג החזק לגיוס כספים רבים ככל הניתן. גם חברת Airbnb נחשבת למועמדת לא רעה לזכייה בתואר: החברה אשר נחשבת לחלוצת מהפכת "הכלכלה השיתופית" סללה את הדרך לאובר, ומשמשת מיליוני משתמשים ברחבי העולם להשכרת דירות לטווח קצר בין משתמשים פרטיים. החברה כבר הספיקה לגייס השנה 400 מיליון דולר על פי שווי של 10 מיליארד, ובראד מאמין כי החברה תפנה לגיוס פומבי במהלך החודשים הקרובים כדי להמשיך ולהרחיב את פעילותה ברחבי העולם. 

בקרוב תדהר לוול סטריט? פרארי | צילום: thinkstockphotos

כך או אחרת, אם לסמוך על ההיסטוריה הקצרה של השנים האחרונות – בהחלט ניתן להעריך כי לפחות אחת מהמועמדות לכתר אכן תצא בהנפקה בשנת 2015 – ותזכה לתואר "ההנפקה המדוברת של השנה". אם ההנפקה אכן תוכיח את עצמה כמהלך כלכלי מוצלח – זו כבר שאלה מורכבת יותר. אולי כדאי למנהלים הבכירים להתייעץ עם מא (מייסד עליבאבא) או צוקרברג – אלו שכבר "זכו" בתואר בשנים האחרונות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן