אחרי ירידה של 30% בחודשיים – האם זה הזמן לקנות נפט?

קצת קשה לזכור אבל רק לפני חודש כשהנפט נסחר ברמה של 60 דולר לחבית, התחושה בחדרי המסחר היתה שזו רק ירידה זמנית, ולקראת סוף השנה אנו נוכל לראות את הזהב השחור חזרה ברמות של 80 דולר לחבית – מחירים שהיינו רגילים אליהם במשך שנים.
אלא שמאז קרה משהו שרוב הכלכלנים לא ציפו. הנפט צלל בחודשיים האחרונים בשיעור חד של שלושים אחוזים וחזר לרמות שפל שלא נראו מאז 2009 , נתון שהשאיר את רוב הסוחרים פעורי פה.

כל סוחר מתחיל יודע שירידה דרסטית בפרק זמן קצר עשויה לסמן הזדמנות חדשה להיחשף לנפט ולתפוס את העלייה חזרה. אם זה דרך מסחר ישיר בנפט , או דרך מניות הקשורות באופן ישיר למחיר החבית. אלא שהרבה סיבות התעוררו לאחרונה המסמנות לנו שהירידה החדה בנפט רק החלה.

ארה"ב מייצרת ולא בטוח שיש מי שיקנה

לפי משרד האנרגיה של ארה"ב, הייצור היומי במדינה עומד ב-2015 על רמה של 9.5 מיליון חביות ביום. מדובר על עלייה חדה באופן יחסי מרמת ייצור של 8.7 מיליון חביות ביום בשנה שעברה. למרות שמשרד האנרגיה כבר הדגיש כי הייצור יירד ב-2016 ל-9.3 מיליון חביות – עדיין מדובר ברמה גבוהה מ-2014. וכשארה"ב מייצרת כל כך הרבה חביות שבכלל לא בטוח כי יש מי שייקנה אותן, הלחץ מטה על המחיר הוא רק עניין של זמן.

יש עוד לאן לרדת | צילום: thinkstock

לאיראן פתאום יש נפט למכור

השורה התחתונה הכלכלית מההקלות בסנקציות על איראן בעקבות החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות – היא עוד יותר היצע בשוק.

על פי נתונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, ב־2010 ייצאה איראן כ־2.3 מיליון חביות נפט ביום. ב־2012, כתוצאה מהחרפת הסנקציות של מדינות המערב, הפסיקה איראן את יצוא הנפט לארה"ב ובריטניה, וב־2013 גם את היצוא למדינות האיחוד האירופי. סגירת השווקים הללו בפני איראן הביאה לכך שיצוא הנפט שלה נחתך בחצי והיום היא מייצאת כ־1.2 מיליון חביות ביום, מרביתן לסין, הודו, יפן, דרום קוריאה וטורקיה.

אין ספק כי חזרתה של איראן ליצוא בכמויות של שנת 2010 עלולה למוטט עוד את מחירי הנפט בעולם.

הכלכלה העולמית עדיין רחוקה מלהתאושש

סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה כי צמיחה בביקוש העולמי לנפט הגיעה לשיא ברבעון הראשון של 2015 ונבעה בחלקה מהמחירים הזולים. עם זאת, צופה סוכנות האנרגיה, כי מדובר ברבעון שיא ומכאן והלאה צפוי הביקוש לרדת באופן עקבי עד לסוף 2016. אם נוסיף לכך את הדשדוש המתמשך בכלכלה העולמית בעיקר בשווקים המתעוררים ובאירופה ,נקבל ביקוש עולמי שלא יעלה גם בתקופה שלאחר מכן.

דניאל שוורץ הוא מנהל חדר המסחר ב iTrader

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן