אחרי מצרים: גם אתרי אינטרנט בסין רוצים לחולל מהפכה

לדיוויד גורודיאנסקי יש מטרה צנועה אליה הוא שואף עם החֶבְרה בת ה-7 שלו: "אנחנו רוצים להיות הדרך שבה כל העולם גולש ברשת". כן, העולם – וכל 7 מיליארד בני האדם שבו, מרגע שיקבלו גישה לרשת, כמובן. אבל גורודיאנסקי לא מביא דפדפן שמתחרה בגוגל כרום או באקספלורר: אנקור-פרי ('ללא עוגן') שלו, שירות VPN (רשת פרטית מדומה), מתווסף כשכבה על דפדפנים כדי לסייע ל-70 מיליון איש לגלוש באינטרנט כמו היה מדובר באתר בנקאות אחד גדול ומאובטח, ולא בערוצי התקשורת המחוררים להטריד שהוא באמת. במאי האחרון, החברה – 40 איש גודלה – גייסה 52 מיליון דולר מגולדמן זאקס, כדי שתוכל להגיע לשאר 6.93 מיליארד לקוחותיה.

בשנה שעברה, 11.6 מיליון אמריקאים נפלו קורבן להונאת זהות, עלייה של 13% מ-2010 המיוחסת לעלייה בפעילות המדיה החברתית ושימוש סלולרי. עם הורדה חינמית, מגן ההוטספוט של אנקורפרי מצפין כל עמוד אליו מגיע המשתמש, ומונע מהאקרים להפעיל את תכסיסיהם לתפיסת ססמאות והיסטוריית גלישה מקישוריות ווי-פי לא מאובטחת. בינתיים התוכנה מחביאה כתובות IP, מגינה מפני תוכנות זדוניות ודוחסת נתונים בכדי לעזור לעמודים לנוע בזריזות כפי שהיו נעים בלי כל האבטחה המוגברת הזו (לטכניים יותר שבינינו: מגן ההוטספוט הופך כל עמוד HTTP לעמוד HTTPS). 

ייתרון בלתי צפוי של הטכנולוגיה הזו: בגלל שהמשתמשים חוצבים את דרכם בשביל גישה לאינטרנט מִשָּרַתִים בדמוקרטיות יציבות – לחברה יש מאות רשתים במרכזי נתונים ביפן, בגרמניה ובשווייץ לדוגמא – אלה המשתמשים בתוכנה תחת מבטם הבוחן של משטרים צנזוריאליים נהנים מגישה לרשת רחבה יותר, כולל אתרי תקשורת מערבית חסומים, טוויטר ופייסבוק. כשהמצרים פנו לטוויטר לארגן את המחאות ולחלוק מידע בזמן האביב הערבי, רבים השתמשו בתוכנה החינמית של אנקור-פרי כדי לגשת לתוכנה. "באנו למשרד בוקר אחד וגילינו שבסיס המשתמשים המצרי שלנו עלה מ-100 אלף למיליון בן לילה", נזכר גורודיאנסקי.

לאחר שאתר החברה נחסם בסין ובמצרים בינואר 2011, גורודיאנסקי הקים מגיב אי-מייל אוטומטי שענה לשולחים בצירוף קובץ המכיל את תוכנת הVPN. השימוש ריבע את עצמו למחרת. סנקציות אמריקאיות כעת מונעות מאנקור-פרי להציע את מוצריה בסוריה ואיראן, אם כי גורודיאנסקי אומר כי כמה בכירים במשרד החוץ הנוטים להיענות לנושא עשויים להתיר לו לחרוג מן הכלל. אפשרויות קוד-פתוח דומות כוללת את 'אולטרא-סרף' ו'OpenVPN'. 

החברה מכניסה כסף דרך מודל עסקי של שירות חינם + פרימיום בתשלום, ומגישה מודעות על כל עמוד מוצפן עבור משתמשים חינמיים בעוד היא גובה 30 דולר לשנה עבור שולחן עבודה נקי מפרסומות ו-10 דולר לשנה כדי לאבטח סמרטפונים וטאבלטים. הלקוחות מדפדפים ב-2 מיליארד דפים בחודש דרך מגן ההוטספוט, כשהפרסום אחראי לרוב הכנסתה השנתית (שסכומה לא הוסגר) של החברה, בעוד חלק קטן של לקוחות בתשלום משלים את השאר.

החברה הוקמה ב-2005, והפכה רווחית מאז 2009. גורודיאנסקי שאחרי שנים של הפסדים כספיים, הוא התאזן כשהעביר את הגשת המודעות למיקור חוץ, ופיטר את 5 אנשי המכירות למודעות שהעסיק, שהוחלפו במהנדסים. החברה הגיעה לרווחיות תוך 6 חודשים מאז. אנקור-פרי גייסה 63 מיליון דולר עד עתה, עם השקעות של אסתר דיסון, מנכ"ל MCI לשעבר ברט רוברטס, ונשיא האפינגטון פוסט לשעבר גרג קולמן, בין היתר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן