אחרי 9 שנים באוויר: פייסבוק סובלת ממשבר אמצע החיים

בתעשיית האינטרנט התנודתית שבה חברות יכולות לקום וליפול כמעט בן לילה, אפשר לומר שחברת פייסבוק בת ה-9 סובלת ממשבר אמצע החיים.

אולם אפילו אם הרשת החברתית נכשלת בהשגת מטרת העל להפוך ליעד אינטרנטי חובק-כל שאליו פונים צרכנים בשביל כל מטרה – מהעברת מסרים ועד קניות – המומחים אומרים שפייסבוק כנראה מצליחה להשיג פעילות בהיקפים ובתפוצה שמספיקים כדי לשמור על ההובלה.

"הם הפכו כל כך גדולים עד שזה כבר אחד מהדברים האלה שאתה חייב להשתמש בהם", אומר דן ניילס, מנהל ההשקעות הראשי של חברת קרנות הגידור אלפא וואן קפיטל פרטנרס, המתמקדת בהיי טק, ושאינה מושקעת בפייסבוק. "אתה יכול לשנוא את חברת החשמל, אבל אני ערב לך שאתה עדיין צורך חשמל".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

מחיר מניית החברה נתקל במחסום עליון, אפילו בתקופת הראלי בשווקים, כתוצאה מחששות שפייסבוק מאבדת את אחיזתה בצרכנים. חששות אלה זכו לאחרונה לחיזוק מכיוון דוח של פו (Pew) ריסרץ', שהראה ירידה בהתלהבות בקרב חלק מבני הנוער. מניית פייסבוק נסחרת קרוב לשפל של שישה חודשים וכמעט 40% מתחת למחיר ההנפקה שנערכה במאי 2012.

עם 1.11 מיליארד משתמשים, אוסף מידע עשיר ורב-ערך על תחומי העניין ומערכות היחסים של המשתמשים האלה, אוספים אישיים גדולים של תמונות ופרופילים מקוונים של זיהוי שמשמשים כאמצעי כניסה לשירותים רבים אחרים, אין כמעט סכנה שפייסבוק תצטרך להתמודד בטווח הקרוב עם נטישה של לקוחות בהיקפים גדולים.

צילום: רויטרס

הצרכנים מבלים בפייסבוק זמן רב יותר באופן משמעותי מאשר בשירותים מקוונים מתחרים דוגמת גוגל, מיקרוסופט או יאהו, כך לפי נילסן מדיה ריסרץ'. מספר משתמשי פייסבוק שמבקרים באתר מדי יום עלה ל-59.9% ברבעון הראשון, בהשוואה ל-58.3% ברבעון הרביעי.
"החומרים החדשים והמרגשים יותר מגיעים מחברות סטארט אפ, אבל פייסבוק באמת הולכת להיות הדבק שבאמצע", אומר ביל לי, יזם שהקים כמה חברות אינטרנט.

זו הסיבה, לדבריו, שפייסבוק אינה הולכת "להיות עוד מייספייס", בהתייחסו למובילה לשעבר בתחום הרשתות החברתיות שנרכשה בידי ניוז קורפ והגיעה לסף קריסה כשהמשתמשים איבדו עניין ונטשו לטובת פייסבוק.

מוות מידי אלף סנאפצ'טים?

בני נוער משתמשים בפייסבוק יותר מאשר בכל שירות חברתי אחר, לפי הדוח של פו. אולם בקבוצות מיקוד שהיוו חלק מאותו מחקר דיווחו רבים על ירידה בהתלהבות מהאתר, והזכירו את המספר הגדל של מבוגרים בו ואת ההצפה של פוסטים מטופשים שזוכים לשיתוף בידי חבריהם.

האיום המיידי ביותר על פייסבוק, לדברי אנליסטים, מגיע מבציר חדש של אפליקציות מובייל המיועדות להעברת מסרים ולשיתוף תמונות, שמושכות מיליוני משתמשים ומאיימות לשאוב חלק מזמן השימוש בהן מפייסבוק. Line היפנית גרפה 140 מיליון משתמשים מאז הוקמה לפני שנתיים, למשל, בעוד שסנאפצ'אט, המאפשרת למשתמשיה לשלוח תמונות שנעלמות אחרי כמה שניות, הודיעה בדצמבר שמדי יום משותפות אצלה 50 מיליון תמונות.

סמנכ"לית התפעול בפייסבוק, שריל סנדברג, מבטלת את הרעיון שבני נוער עוזבים לטובת שירותים חדשים יותר. במהלך שיחה שנערכה לאחרונה בוועידה ב-AllThingsDigital, כי פייסבוק ממשיכה לגדול גם במקביל להתרחבותם של שירותים חברתיים אחרים.

אולם פייסבוק הודתה בדוחותיה שחלק מהמשתמשים הצעירים יותר מפחיתים את מעורבותם באתר כדי לבלות זמן רב יותר במוצרים אחרים כמו אינסטגרם, אפליקציית שיתוף תמונות שאותה רכשה פייסבוק בספטמבר.

השקת פייסבוק הום | צילום: רויטרס

אם פייסבוק אינה מסוגלת להמשיך לשפר את המוצר של עצמה, המוני השירותים הקטנים יותר יכולים להתחיל לכרסם בכמות המשתמשים ברשת החברתית, כך אומר צ'אק ג'ונס, מייסד חברת המחקרים הטכנולוגיים סנד היל אינסייטס. אבל לדבריו זה יהיה תהליך איטי.

"מוות מידיהם של אלף סנאפצ'טים יכול להתרחש בתוך שלוש עד חמש שנים, אבל לא בשישה עד 12 חודשים הקרובים", כך אמר.

בינתיים, פעילויות מקוונות אחרות – שעד לא מכבר נראה שהן מיועדות לעבור לשכון על קירות הרשת החברתית של פייסבוק – נותרו עצמאיות.

"אנשים דמיינו שפייסבוק תהפוך להיות האינטרנט", אמר ג'ון קפלן, מנכ"ל אופן סקיי, שירות קניות מקוון המפעיל רשת חברתית העומדת ברשות עצמה. אולם בעוד שאין מקבילה לפעולות הליבה של פייסבוק – שיתוף תמונות ותקשורת עם חברים – אין כמעט רמזים לכך שהיא שולטת בסוגים אחרים של פעילות מקוונת.

"הסיבה שלא בנינו את השירות בפייסבוק היא שאנשים לא נמצאים בפייסבוק כדי לצאת לקניות", אומר קפלן על השירות שלו.

בדומה לכך, חיפוש עבודה וצורות נוספות של נטוורקינג מקצועי נשלטים במידה רבה בידי לינקדאין. טוויטר משגשגת כדרך פופולרית יותר להתעדכן בחדשות הטריות ביותר ולהגיע לעדכונים מסלבריטאים מועדפים ומדמויות ציבוריות אחרות. גוגל ממשיכה להחזיק בעסק השולט בתחום החיפושים באינטרנט.

נט ג'ייקובסון, מנהל לשעבר בפייסבוק, אומר שהיקפים ושאיפות נמוכים יותר אינם בהכרח דבר רע עבור החברה. "אם אתה מנסה להיות הכול, אתה מאבד בדרך את השליחות שלך", אומר ג'ייקובסון. "אתה מנסה לחטוף יותר מדי, הופך נפוח מדי ואנשים חשים בזה", הוא אומר.

צרות מבית

מניות פייסבוק ירדו בערך ב-12 אחוז השנה, בהשוואה לעלייה של 16 אחוז במדד דאו ג'ונס ולעלייה של 14 בנאסד"ק. חלק מהלחץ, לדברי אנליסטים, מגיע מהביצוע המאכזב של אפליקציית "הום" הניידת של פייסבוק.

למרות הבליץ הפרסומי, האפליקציה השיגה ציון של 2.5 כוכבים מתוך חמישה בחנות "גוגל פליי", ורבים מהמשתמשים התלוננו שאת מה שפייסבוק רואה כפיצ'ר, תכונה של המוצר, הם רואים כבאג: הום מציבה את פייסבוק לפנים ובמרכז הטלפון ומנתבת את האפליקציות האחרות לרקע.
איי טי אנד טי חתכה את המחיר של דגם סמארטפון שהגיע מראש עם פייסבוק הום, מ-99 דולר ל-99 סנט, שבועות ספורים בלבד לאחר שיצא לשוק.

ג'וש אלמן, מנהל לשעבר בפייסבוק שעובד כיום בחברת ההון סיכון גריילוק פרטנרס, אומר שהכשלים בהום מעלים שאלות האם צוות המוצר של פייסבוק הפך מנותק מדי, ואינו מצוי מחובר לאופן שבו הציבור הכללי משתמש במוצרים. אולם הוא הוסיף, כי היה ערך ברעיון הרחב יותר של טלפון באוריינטציה של רשת חברתית.

שיפור שירותי הליבה, במקום ניסיון פשוט להשתוות לכל מוצר תחרותי, יכול להיות המפתח להצלחתה העתידית של פייסבוק הניסיונה להישאר בצמרת בתחום שהפך צפוף יותר, אומרים האנליסטים.

מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

וייתכן שאחת מהמהלומות הגדולות ביותר שספגה הרשת החברתית – הנפקת מניות גרועה שמסבה הפסדים במיליארדי דולרים למשקיעים – תיראה הרבה יותר טוב במבט לאחור.
זאת משום שההנפקה הצליחה למקסם את כמות הכסף שגייסה החברה. כעת, עם 9 מיליארד דולר במזומן וני"ע בבנק, יכולה פייסבוק לרכוש כל אחד מהאיומים הצומחים במהירות, כפי שעשתה עם אינסטגרם, כך אומר ג'ו בנינטו, מנהל היוזמות בתחום הארנק הדיגיטלי באורבן אייר שיפ, סטארט אפ שמסייע לעסקים לפתח שירותים ניידים.

"אם יגיע משהו שנראה כאילו הוא באמת יכול לגרום להם לבעיות, יש להם נכסים גדולים מספיק כדי להישען עליהם", הוא אומר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן