איבדו את הוריהם באסון הצונאמי, הקימו עסק משגשג – ותרמו מיליונים

אחת לתקופה מגיע סיפור יזמות מעורר השראה באמת, כזה שבו הצליחו יזם או יזמית בלתי נלאים כנגד כל הסיכויים להקים את מיזם החלומות שלהם – ולגרוף רווחי עתק. אך משהו במקרה הנוכחי שונה: אולי מכיוון שהיזמים משתמשים במיליונים אשר הם מרוויחים כדי להחזיר ישירות לקהילה, אולי כי מדובר בשני אחים צעירים אשר חונכו לתת ולהתנדב כבר מילדות, ואולי זו דווקא הטרגיות של הסיפור, אשר התחיל בכלל באחד מאסונות הטבע הגדולים ביותר של השנים האחרונות – כשהאחים איבדו את הוריהם במהלך אסון הצונאמי אשר פגע בדרום מזרח אסיה בשנת 2004.

לפני 10 שנים בדיוק היו האחים רוב, פול, מאטי ורוזי פורקאן (קשת הגילאים נעה בזמנו בין 8 ל-17 בסך הכל) ביחד עם הוריהם בחוף הים של סרי לנקה, כשהגל הענקי החל לשטוף את קו החוף במדינה. גלי הענק פגעו בכל מדינות האזור, והביא בסופו של דבר למותם של 200,000 בני אדם, בהם גם הוריהם של האחים פורקאן.

ארבעת האחים שרדו את האסון הכבד, וחזרו יחדיו לבית המשפחה באנגליה. שם, ביחד, הם הצליחו לשקם את חייהם, לשוב לבתי הספר, להתבגר יחדיו – ובמקרה של האחים הבוגרים רוב ופול גם להקים עסק משגשג בשווי מיליוני דולרים. לדבריהם, הכל בזכות "השורשים היזמיים שהשאירו בנו אמא ואבא".

עטיפת הספר המדובר | צילום מסך

"יתומים למען יתומים"

לפני מספר שנים החליטו כאמור האחים הבכורים למשפחה להקים עסק עצמאי. אך לא הרווח הכלכלי הוא שעמד לנגד עיניהם – אלא הרצון להרוויח כספים אשר באמצעותם יתרמו לקהילה ויסייעו לחלשים מהם. לשם כך הם הקימו את מותג הכפכפים המעוצבים "Gandys", והתחייבו לאורך כל הדרך כי בכסף אשר ירוויחו יקימו קרן מיוחדת לסיוע ליתומים – תחת השם "יתומים למען יתומים".

מאז החלו לשווק את הכפכפים הלך מעגל המעריצים של המותג הססגוני והתרחב כל העת, כשגם סלבריטאים רבים מיהרו להפגין את תמיכתם במיזם ולהצטלם עם הכפכפים לרגליהם. עד עתה הם כבר זכו בתמיכתם הפומבית של הכדורגלן דיוויד בקהאם, השחקנית ג'סיקה אלבה, חברי להקת הנוער "וואן דיירקשיין" ואפילו זכו בתמיכה פומבית של הנסיך הארי בטקס בארמון הבריטי.

כעת, עשור לאחר אותו יום טראגי בסרי לנקה, האחים פרסמו ספר מיוחד המגולל את סיפורם למן אותו רגע ועד להצלחתם העסקית כיום. בספר הם מתארים כיצד הצליחו במאמץ אדיר לצאת מהמצב הנפשי העדין אליו הגיעו, לשמור על "התא המשפחתי" בהיעדר הוריהם – וגם להקים את אחד המותגים המסקרנים והרווחיים ביותר באנגליה בשנים האחרונות.

"ידענו שאנחנו שורדים"

כבר בתחילת הספר מתארים רוב ופול כיצד ילדותם הלא שיגרתית ואופיים הייחודי של הוריהם חילחל והשפיע על אישיותם, גם כאנשי עסקים. כבר בגיל צעיר הם יצאו פעמים רבות מבתי הספר לתקופות ארוכות, כדי להצטרף להוריהם ולהתנדב במיזמים שונים ברחבי העולם, לרבות בהודו – שם פעל אביהם בטרם הגיעה המשפחה לטיול משותף בסרי לנקה. לדבריהם, אופיו היזמי של אביהם קווין, החשיפה למקומות שונים ברחבי העולם וההתבגרות באופן לא קונבנציונלי לימדו אותם כבר בגיל צעיר על יזמות, דבקות במטרה, יצירתיות – ולמעשה הכשירו את הדרך להמשך ההתקדמות המקצועית שלהם.

צילום: thinkstock

אך ההמשך לא היה קל. כמו הרבה עסקים בראשית דרכם, האחים נאלצו לחפש אחר משקיע רציני אשר יממן את הייצור של הפריטים הראשונים – בתקווה שאלו ימכרו במהרה ויביאו לרווחים, אשר בתורם יממנו את המשך הייצור והתרחבות החברה. אבל הכל מתחיל, כאמור, במשקיע: וכזה לא היה פשוט להשיג. כשהתחילו להסתובב ולהציג את הרעיון שלהם, הצליחו לדבר לליבה של אחת מחברות האופנה המובילות בבריטניה, אשר הסכימה לייצר כמות ראשונית של כפכפים במפעל החברה בסין. האחים סירבו. "ידענו שאנחנו חייבים להתאים את המוצר שלנו למסר, וזה פשוט לא היה המקרה", הם הסבירו. "בנוסף, מצב כזה לא היה מאפשר המשכיות – וכבר אחרי כמה חודשים היה אוזל לנו המלאי והיינו צריכים להתחיל מחדש".

"כל מי שפנינו אליו הסביר לנו שאין לנו מודל עסקי", הם ממשיכים לתאר. "אבל למרבה המזל, ירשנו את התכונות של ההורים שלנו. ידענו שאנחנו שורדים, ולא קיבלנו לא כתשובה. פעם אחר פעם לא התייאשנו והמשכנו לנסות".

ההמשך, כפי שאתם יכולים לנחש, כבר היה ורוד יותר: האחים הצליחו לגייס משקיע אשר חולק איתם את החזון לרווח ולהשקעה התרומה חברתית. הוא רכש 35% מהחברה, והזרים כספים אשר היו דרושים להמשך הפעילות וההתרחבות. מאז האחים המשיכו לקדם את המוצר, כשהם פנו לסלבריטאים רבים בבקשה שיצטלמו עם הכפכפים לרגליהם בכדי להפוך את המותג לפופולרי ומוכר במיוחד. הם אפילו ביקשו ממנהלו האישי של האצן הג'מייקני יוסיין בולט שיעלה עם הכפכפים לרגליו לקראת תחרות גמר ריצת ה-100 מטר באולימפיאדת לונדון (הוא סירב בנימוס בסופו של דבר) – אבל שורה ארוכה של ידוענים דווקא הסכימה – והפכה את המותג למוכר במיוחד בקרב אלפי צעירים ובני נוער באנגליה.

ועדיין, האחים מדגישים כי לאורך כל הדרך נמנעו מלמנף את סיפורם האישי בכדי לקדם את העסק. עף על פי שמדובר בעסק חברתי עם כוונת סיוע ממשית בבסיסו, האחים בחרו שלא להיחשף ולא לדבר על אותו יום נורא בסרי לנקרה כשהציגו לפני המשקיעים והמפרסמים השונים. כיום, 10 שנים אחרי, הם חושפים את הסיפור כולו בספר מיוחד ומביטים אחורה בגאווה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן