“איטליה שרדה את נפילת האימפריה – נעבור גם את זה”

החל מבנקאים, המשך במעצבי מכוניות וכלה ביצרני פסטה – בעלי העסקים באיטליה קיבלו בהלם את תוצאות הבחירות במדינה, אשר מאיימות להביא לקיפאון מדיני ולעכב את הרפורמות החיוניות להחייאת הכלכלה.

"קזינו צ'ה!" – איזה בלגן – ניסח זאת אחד מהבנקאים המובילים במדינה. "אני בהלם", אמר סיכם את תחושת האכזבה לאחר שמפלגת מחאה בראשותו של קומיקאי הכתה את התחזיות וגרמה לכך שאף גוש פוליטי לא יכיל מספיק מושבים כדי ליצור רוב בפרלמנט.
"זה כנראה התרחיש הגרוע ביותר האפשרי", אמר פרנצ'סקו דיבלה, שמשפחתו החלה למכור פסטה עוד בשנת 1890 באזור הדרומי של פוג'יה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שוק המניות צלל ביותר מ-4% ועלויות האשראי הממשלתיות זינקו לאחר שהמשקיעים נבהלו מהמבוי הסתום, שהצית מחדש את החששות מפני משבר חובות חדש בגוש היורו.

דיבלה טוען כי איטליה צריכה ממשלה חזקה כדי להתמודד עם צווארי בקבוק, שרבים סבורים כי הם חונקים את כלכלתה – שוק עבודה מאובן, מסים גבוהים, מגזר שירותים לא תחרותי, בירוקרטיה חונקת ותשתיות ישנות. בעל עסק אחר כבר מדבר על להעביר את עסקיו לחו"ל.

עם חוב ציבורי של 2 מיליון יורו, והיסטוריה של שיעורי צמיחה אנמיים, הכלכלה השלישית בגודלה של גוש היורו – שהסחרור בעקבות עלות הלוואותיה כמעט יצא מכלל שליטה בסוף 2011 – לא יכולה להרשות לעצמה חוסר ודאות ממושך.

הולך רגל על רקע כרזה של גרילו, אתמול ברומא | צילום: רויטרס

"אנו מאוד מודאגים", אמר סילביו פייטרו אנגורי, מנכ"ל חברת פינינפארינה, אשר מעצבת את מכוניות הספורט של פרארי מאז 1950. "חברה המתחרה בשווקים הגלובליים כמו פינינפארינה זקוקה לתמיכה של ממשלה יציבה שמעוררת אמון ויכולה לקבל החלטות לטווח הארוך".

כרגע נראה כי רק קואליציה גדולה בין הימין-מרכז של סילביו ברלוסקוני והשמאל-מרכז של פייר לואיג'י בארסני – האויבים ותיקים שעשויים להתקשות לעבוד יחד – עשויה למנוע בחירות חוזרות. הקומיקאי האנטי ממסדי בפה גרילו, עם 25% מהקולות, לא גילה בינתיים עניין רב לשתף עמם פעולה.

"אני לא רואה אור בקצה המנהרה", אמר לואיג'י מוראלי, בעלים של חברת נייר בעיר הדרומית בארי אשר מכירותיה צנחו ב-40% תוך שנתיים. "אני כבר לא מצפה לשום דבר, כי אני לא חושב שתהיה לנו ממשלה יציבה שיכולה להחזיק מעבר לקיץ. אני אפילו חושב להעביר את החברה שלי לחו"ל".

משנת 2000 עד 2010, עמדה הצמיחה השנתית הממוצעת באיטלקיה על פחות מ-0.3%, מה שהופך אותה לא רק לכלכלה האיטית ביותר בגוש היורו, אלא גם לאחת האינרטיות בעולם, המקדימה רק מדינות עניות כמו זימבבואה, אריתראה והאיטי.
כלכלת איטליה התכווצה ב-2.2% בשנת 2012, והנציבות האירופית צופה כי תתכווץ באחוז נוסף בשנה הקרובה.

סופרים את הקולות ברומא | צילום: רויטרס

"בין אם זה ברלוסקוני או בארסני, הדבר החשוב הוא שיש ממשלה שתחזיק 5 שנים, תבצע את הרפורמות ותעזור לאנשים, משום שהם מיואשים", אמר סירו באדון, אשר הצביע למרכז-ימין, ובבעלותו עסק לייצור נעליים ליד ונציה.

בין הפסימיות הרווחת, מבקשים עדיין מעטים למצוא נקודת אור בהצלחה המדהימה של תנועת 5 כוכבים של גרילו. התכנית שלו, שמשכה קולות מימין ומשמאל כאחד, כוללת קיצוץ בהטבות של הפוליטיקאים, קצבה מינימלית למובטלים, אנרגיה נקייה וגישה חופשית לאינטרנט.

לפייטרו קולוצ'י, יו"ר חברה בתחום האנרגיה המתחדשת ,טוען כי המדיניות של גרילו עשויה להיות מבורכת: "לגרילו יש שני דברים ב-DNA: כלכלה – וטכנולוגיה ירוקה. את אלה יש גם לנו אז זה טוב לנו".

כך או כך, קולוצ'י אומר כי האיטלקים לא צריכים להיכנס לפאניקה: "איטליה שרדה את נפילתה של האימפריה הרומית", הוא אמר. "ונעבור את זה, למרות חוסר יציבות בטווח הקצר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן