איך אומרים ״שמח״ בווייטנאמית? דירוג המדינות המאושרות בעולם

במחקר שערך ה-New Economist Foundation הבריטי דורגה וייטנאם במקום החמישי ברשימת המדינות המאושרות בעולם.

דו״ח מדד ה-Happy Planet התבסס על בדיקת אלמנטים התורמים לחיים מאושרים ב-140 מדינות, ביניהם גורמים כמו תוחלת חיים, רווחה גופנית, נפשית וחברתית, אי-שוויון וטביעת רגל אקולוגית. בראש הרשימה התברגה קוסטה ריקה, ואחריה מקסיקו, קולומביה, ונואטו ו-וייטנאם, אשר סגרה את החמישייה הפותחת, וזכתה בתואר המדינה המאושרת באסיה.

כיף להיות וייטנאמים | צילום: fotolia

תוחלת החיים בווייטנאם עומדת על 75.5 שנים, לא רע בכלל עבור מדינה מתפתחת. לשם השוואה, תוחלת החיים בארה״ב היא 78.8 שנים (והיא מדורגת במקום ה-108 ברשימת המדינות המאושרות…).

רכיב הרווחה הגופנית, הנפשית והחברתית מודד כיצד תופסים אנשים את איכות חייהם, בעוד שקריטריון אי-השוויון בוחן עד כמה לא-שוויונית חלוקת תוחלת החיים וחוויית הרווחה בקרב תושבי המדינה. בקטיגוריית אי-השוויון ניצחה וייטנאם אפילו את קוסטה ריקה, הצלחה אותה ניתן לזקוף במידה רבה לאספקה משמעותית של שירותים לציבור, כמו למשל חינוך. שיעור ההרשמה לבתי הספר בווייטנאם הוא מן הגבוהים בעולם – כ-98%.

המדינה הדרום-מזרח אסיאתית עשתה עבודה מצוינת גם בתחום צמצום העוני. בעוד שבתחילת שנות ה-90 יותר ממחצית מאוכלוסייתה חיה מתחת לקו העוני, כיום צנח שיעור העניים במדינה למספר חד ספרתי. במקביל, טביעת הרגל האקולוגית של וייטנאם היא נמוכה מאוד. במדד זה, הבוחן את שטח האדמה הנדרש על מנת לספק את המשאבים הדרושים לקיומו של כל אדם, קיבלה וייטנאם תוצאה הנמוכה מ-0.02 קמ״ר גלובאלי לנפש. הדבר מציב אותה ביחד עם מדינות ספורות שטביעת הרגל האקולוגית שלהן יכולה להחשב בת קימה.

הו צ׳י מין: עיר מחוייכת | צילום: fotolia

עם זאת, במדינה מתרחשים שינויים היכולים להפוך את הקערה על פיה. הפיתוח המואץ, אשר הרים מעל לקו העוני כה רבים, הביא לעליה דומה גם בצריכה ובטביעת הרגל האקולוגית.

הממשלה הווייטנאמית קבעה אג׳נדת פיתוח שאפתנית לעשור הקרוב, למרות שזו עשויה לעמוד בסתירה ליעדי הגנת הסביבה והקיימות. בפועל, נראה שעסקים ופיתוח כלכלי באים לפני הכל, גישה אשר כבר הולידה מספר אסונות סביבתיים שמשכו תשומת לב רבה, כמו גם אירועים בקנה מידה קטן בהרבה, המתרחשים כמעט על בסיס יומיומי ולא זוכים לפרסום רב.

פיתוח כלכלי מואץ יכול לבוא על חשבון האושר | צילום: fotolia

בד בבד מתרחבים הפערים במדינה בכל הנוגע לרווחה ולהזדמנויות. דו״ח של הבנק העולמי משנת 2014 מצא שמקרי אי-השוויון בהכנסות בווייטנאם אינם שונים בהרבה מאלה הנמדדים במדינות אחרות, אך בהחלט עוקבים אחר מגמות גלובאליות. זאת ועוד, עבור מיעוטים אתניים במדינה האסיאתית הנתונים עגומים למדי, עם שיעורים גבוהים משמעותית של עוני ושל חוסר בהזדמנויות. 13% בלבד מילדי המיעוטים זוכים לחינוך תיכוני.

וייטנאם היתה סיפור הצלחה כלכלי משך שלושה עשורים, אך כעת היא עלולה לפתח את עצמה בכיוון שינשל אותה מהכותרת ״אחד המקומות הנחמדים ביותר לחיות בהם״.

והיכן ישראל? לא במקום רע, אבל יש על מה לעבוד. ישראל מדורגת במקום ה-54, לפני רומניה ואחרי מלטה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן