איך נשארנו מחוץ ללובי הפיננסי הכי חשוב?

בסוף אוקטובר נראה היה כי הדיונים בהשתתפות ראשי גוש היורו על תוכנית החילוץ של יוון הגיעו למבוי סתום, סף משבר ממש. המכשול העיקרי היה סירובם של הבנקים להסכים ל"תספורת" של 50% באיגרות החוב של יוון, אשר מוחזקות ברובן על ידי בנקים באירופה ובארה"ב.

לאור מצב זה החליט נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, להזעיק לפסגה שהתקיימה בבריסל את נציג הלובי של הבנקים, צ'רלס דלורה, מנכ"ל המכון הפיננסי הבינלאומי (IIF). במשך שעות ישבו סרקוזי וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, עם דלורה ועם יועציו המייצגים את בעלי האג"ח, בחיפוש אחר פתרון.

בסוף התדיינות זו הצליחו סרקוזי ומרקל להשיג את הסכמת ה־IIF ל"תספורת" של 50% באג"ח של יוון.

היו"ר הבא. פלינט | צילום: רויטרס

הסכמה זו סללה את הדרך להשגת ההסכם החדש לחילוץ יוון, הכולל מחיקת חוב של 100 מיליארד יורו של יוון לבעלי האג"ח.

לראות ולהיראות

ב־IIF, הלובי הגדול ביותר של בנקים ומוסדות פיננסיים בעולם, חברים כ־450 בנקים ומוסדות פיננסיים ממדינות רבות. מאות בנקאים, בהם ראשי הקבוצות הבנקאיות החשובות ביותר, המגיעים מדי שנה לוושינגטון לכנס של קרן המטבע הבינלאומית, אינם מפגינים בהכרח נוכחות בדיוני הקרן על הסוגיות הבוערות שעל סדר היום, אלא מעדיפים דווקא להשתתף בהתכנסות של הלובי, ולהתחכך במי ומי של עולם הבנקאות.

בחודשים האחרונים הגביר הפורום, שנאבק כנגד הניסיונות להכביד יותר על הבנקים בעקבות המשבר הפיננסי ופרשת ליהמן ברדרס, את פעילותו. הלובי שעוסק בייצוג עמדת הסקטור הבנקאי ביחס להסדרי הסיוע לבנקים של גוש היורו, היה שותף, כאמור, לדיונים על "תספורת" האג"ח של יוון. כמו כן, הוא מנהל מאבק עיקש כדי לשנות את גזירות באזל 3 על הגדלת ההון, שמסכנות את יכולתם של הבנקאים לתת אשראים. בתחילת השנה הבאה ייכנס לתפקיד יו"ר הלובי, דגלאס פלינט, יו"ר ענק הבנקאות HSBC.

מעדיפה את ה-G30. מאור | צילום: בן לם 

לדברי, פרקש הינדוזא, יו"ר המועצה המייעצת של הינדוזא בנק ההודי, המשתתף זה כמה שנים בכנסי IIF, מדובר באירועים המאפשרים ליצור קשר עם בנקאים ובכירים ממוסדות פיננסיים מרחבי העולם. "כדאי לבוא למפגש הזה, כי אתה יכול לפגוש במסדרונות ובאירועים את כל מי שאתה מבקש לראות", הוא אומר.

האירוע החגיגי בכנס האחרון היה ערב הפרידה מנשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן קלוד טרישה, שסיים את תפקידו. אגב, רבים מהבנקאים עדיין זוכרים את הופעתה הדרמטית של יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד (אז שרת האוצר של צרפת) בארוחה החגיגית שהתקיימה בכנס בספטמבר 2008, בה צבעה בצבעים שחורים את המשבר הפיננסי ואת הצורך בפעולה מהירה כדי למנוע קריסת מדינות ובנקים, ואף העלתה את האפשרות שיצטרכו לסגור את הבורסות בעולם לכמה ימים.

הזעיק את ה-IFF. סרקוזי | צילום: רויטרס

לא מצטרפים

בשנים האחרונות נרשמה הצטרפות של בנקים סינים, הודים, מונגולים וכן בנקים ממדינות המזרח התיכון ללובי רב-העוצמה. בכירים במכון הפיננסי הבינלאומי חזרו והציעו לבנקים הישראלים הגדולים להצטרף אל שורות הארגון, אולם ללא הצלחה עד כה. אפילו יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר ומהפעילים בלובי הזה, לא הצליח לשכנע את הבנקים להצטרף ולשלם את דמי החברות של 50 אלף דולר בשנה. הדבר מפתיע, בהתחשב בכך שלבנקים המקומיים יש פעילות ענפה בחו"ל.

בבנק הפועלים מסבירים, כי צמרת הבנק מוצפת הזמנות למפגשים עם בנקים זרים במהלך הכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית, על כן, הם אינם יכולים להיענות לכל הפניות. לדבריהם מדובר בעומס גדול, במיוחד על יו"ר הבנק, יאיר סרוסי. עוד נטען כי נושא ההצטרפות ל־IIF נבחן במהלך השנים, וכך ייעשה גם בעתיד.

מנכ"לית בנק לאומי, גליה מאור, מעדיפה את קבוצת ה־G30, בראשה עומד פול וולקר, יו"ר הפדרל רזרב לשעבר.

הופעה בלתי נשכחת. לגארד | צילום: רויטרס

גם במסגרת זו משתתפים בנקאים בכירים, והיא מתכנסת, בין היתר, במקביל לכנס השנתי של קרן המטבע.

מדיסקונט נמסר, כי הבנק בחר להופיע רק בוועידת קרן המטבע, המאפשרת קיום פגישות עבודה הרלוונטיות יותר למערכת הבנקאות הישראלית ולפעילות המסחרית של הבנק, בהשוואה ל־IIF. כן נטען, כי בוועידת קרן המטבע חברים גם שאר הבנקים הישראלים ובנק ישראל.

הבנקים הפלסטיניים, לעומת זאת, יש לציין, כבר הצטרפו ל־IIF, כולל הבנקים הנמצאים בקשרי עבודה עם הבנקים הישראלים.

עמוס מאוד. יאיר סרוסי | צילום: יח"צ

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן