אין מנצחים: על התוצאות ההרסניות שתביא המלחמה הגרעינית

בנובמבר 1983, מדענים רוסים ואמריקנים מובילים, ובהם הסופר קרל סאגאן, דנו בהשלכות האפשריות של מלחמה גרעינית. מלבד ההרס המיידי של התשתית ואובדן חייהם של מיליוני אנשים, המדענים היו מודאגים בעיקר ממה שיקרה בהמשך כתוצאה ממלחמה כזו. פיצוץ של כמה מאות פצצות אטומיות יגרום לחורף גרעיני, שיביא להשפעות הרסניות על הסביבה ועל משאבי המזון. האפר והאבק שיצאו כתוצאה מהפיצוצים האטומיים לתוך השכבות הגבוהות של האטמוספירה של כדור הארץ, ייצרו שכבת ענן, שימנע מאור השמש ומהחום להגיע אל פני השטח. הטמפרטורות הנמוכות יובילו את כדור הארץ לחורף גרעיני, שעלול להימשך עשורים או אפילו מאות שנים. צמחים, שלא יוכלו עוד לייצר חומרים מזינים על ידי פוטוסינתזה, ימותו במהירות, ובעקבותיהם ימותו החיות ולבסוף בני האדם.

כיום מלחמה גרעינית עולמית נראית בלתי סבירה. לאחר התמוטטות ברית המועצות לשעבר, המתיחות הפוליטית העולמית נרגעה, והארסנל האטומי דעך באופן משמעותי במהלך השנים. עם זאת, אפילו מלחמה גרעינית מקומית יכולה להשפיע ברמה עולמית. כל המעצמות הגרעיניות, ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין, הודו, פקיסטן, ישראל וצפון קוריאה, מחזיקות פצצות אטומיות קטנות, אשר מועברות ליעדן באמצעות מטוסים או טילים.

פיצוץ של ראש נפץ קטן (יחסית) כמו זה, עם כוח הרסני של 150 אלף טון של TNT (כמו הפצצה שהרסה את הירושימה), עדיין ישרוף 500 קילומטרים רבועים של עיר. מלחמה גרעינית מקומית, הכוללת שימוש ב-50 עד 100 פצצות בגודל זהה לאלו שהיו בהירושימה, תשלח בין 5 ל-6 מיליון טון של אבק, אפר ופיח לאוויר. בעליה לשכבות גבוהות יותר, העשן יפחית את קרינת השמש על כדור הארץ, ויגרום ל"סתיו אטומי". הטמפרטורות ירדו באופן הדרגתי במשך זמן משוער של 25 שנים, מה שיקטין את עונת הגידול של צמחים בערך בין 10 ל-40 ימים. הצמצום בייצור היבול עלול להוביל לרעב נרחב בעולם שכבר נהיה כולו מאובק.

תאונת שרשרת

ההשלכות כתוצאה ממלחמה גרעינית לא נגמרות רק בענן האבק הגדול שימנע מהשמש להפיץ חום ואור לכדור הארץ. שינויים בטמפרטורות גורמים גם לשינוי בדפוסי מזג האוויר. המשקעים במהלך המונסון, שמורידים גשמים עבור מיליוני אנשים באסיה, יקטנו בכ-20% עד 80%. מכיוון שלמונסון יש דפוסי תפוצה מאוד גדולים, הירידה שלו תביא להשפעה גלובלית, כאשר גם אפריקה, אוסטרליה, ואמריקה יהפכו ליבשות יותר. השינויים האלו יביאו למספר מוערך של אנשים מורעבים העומד על בין מיליארד לשני מיליארד איש. מספר כה גבוה של אנשים רעבים יביא להתפרצויות ומלחמות על המשאבים המוגבלים.

מלחמה גרעינית לא פוסחת על אף אחד | צילום: Fotolia

התרחיש הקודר הזה אינו מופרך מדי, שכן דבר דומה כבר קרה בעבר. "עידן הקרח הקטן" היה תקופה של מזג אוויר קיצוני באירופה משנת 1200 עד 1850. החורף הקשה במיוחד ומיד אחריו הקיץ הקריר גרמו לכישלונות רבים ביבול בכל רחבי אירופה, וכתוצאה מכך נוצר רעב גדול. האנשים המורעבים והנואשים שחיו באותה התקופה התקוממו, ואירופה נכנסה לתוך כאוס לתוך כאוס ומלחמה. אך לא רק אירופה סבלה מהמצב. באותה התקופה באינדונזיה, הבצורת הרסה את יבולי האורז, אפריקה עמדה בפני סדרה ארוכה של בצורות הרסניות בשנים 1644-1640, ובסין, השיטפונות והבצורת גרמו ללחם להיות יקר באופן חסר תקדים.

הגורמים המדויקים של מזג האוויר הכאוטי בתקופת עידן הקרח הקטן אינם ידועים. חוקרים הניחו כי היה מדובר בסדרה של התפרצויות געשיות באינדונזיה, איסלנד או מרכז אמריקה, שהזרימה כמויות גדולות של אפר וולקני לתוך האטמוספרה ושיבשה את זרימת האטמוספירה בתחילת המאה ה-13. המנגנונים שמאחורי החורף הגרעיני ואפקט הקירור של התפרצות וולקנית דומים מאוד. אפר וולקני ותרכובות כימיות, שנלכדו בשכבות הגבוהות של האטמוספרה במשך שנים, אוגרים את קרינת השמש ומקררים את פני כדור הארץ. נראה אם כך, שמלחמה גרעינית היא אמנם לא הדבר היחיד שעשוי להחריב את העולם (או לפחות לפגוע בו לתקופה ארכוה), אך היא דבר משמעותי שיש לקחת ברצינות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן