אין שום זכר לחמאס: "מבחינת עורכי הטיימס השחקנים היחידים בסכסוך הם אזרחי רצועת עזה וחיילי צה"ל"

בחודש האחרון, עמודי הפייסבוק והטוויטר של כל ארגון תקשורת בעולם היו מוצפים בתמונות הזוועה של סבל הפלסטינים ברצועה. אבל בתמהיל התקשורת העולמי היו חסרות תמונות של מחבלי החמאס יורים טילים על האוכלוסייה בישראל או כאלו המציגות את התשתית הצבאית שעליה הוציא חמאס את כספו בעזה במקום להשקיע בעתיד התושבים באזור.

הלוס אנג'לס טיימס פרסמו השבוע מצגת על הסכסוך ובה 75 תמונות, רבות מביניהן צולמו על ידי צלם הטיימס – קרולין קול. במצגת אף לא תמונה אחת של מי שמוגדר כלוחם חמאס. הוועדה האמריקאית האחראית על דיוק בדיווחים מהמזרח התיכון דיווחה: "מבחינת העורכים בטיימס השחקנים היחידים בסכסוך הם האזרחים ברצועת עזה וחיילי צה"ל. לחמאס, לפיהם, פשוטו כמשמעו, אין שום תפקיד במבצע".

יש מגוון של סיבות המתדלקות תצוגה חד צדדית זו של המלחמה. ראשית, המאמצים להרוס את התשתית הצבאית של חמאס בעזה הם מאוד ויזאוליים. המראות הנוראיים בתמונות שמקורן בעזה, נעשים (בכוונה) יותר ויותר גרועים כתוצאה מהעובדה שהחמאס שותל את נשקו ומשגר רקטות מתוך בתי אזרחים, בתי חולים ומסגדים.
שנית, מובילי דעה רבים, ביניהם עיתונאים, מוטים מיסודם כנגד ישראל ולכן הם טועים ומשווים אותה לדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד או שמתארים את המבצע כרצח עם.

תמונה עולמית חד-צדדית | צילום: רויטרס

שלישית, לחמאס אין כלל נקיפות מצפון על השקרים שהוא מפיץ לתקשורת. החמאס משחררים תמונות מפוקפקות ומידע שקרי היוצרים אהדה למטרה האמיתית של ארגון הטרור – מחיקת ישראל ממפת העולם. מגזין טיים טען כי "לנתוני התמותה הניתנים על ידי חמאס וארגונים אחרים יש להתייחס בחשד. לא רק שאישים ישראליים מטילים ספק רב בנתון לפיו רוב ההורגים בקרב הפלשתינים הם אינם לוחמים, אלא שהמספרים עצמם גם מוטלים בספק".

רק לאחרונה הפכה תמונה של שתי גופותיהם של אב ובן מתים תחת ההריסות לויראלית, בטענה כי זוהי תוצאה של הפצצת צה"ל ברצועה, כאשר למעשה התמונה צולמה שנה קודם לכן בסוריה. למעשה ערכה חברת החדשות BBC מחקר ניתוחי על התמונות שמקורן בעזה והגיעה למסקנה כי רבות מהן מזויפות: "רבים מהצילומים בהם משתמש חמאס על מנת להמחיש את המצב בעזה צולמו הרבה לפני שהחל מבצע צוק איתן, רבות מהתמונות מגיעות מהסכסוכים בעיראק וסוריה".

כתוצאה מהתסכול שנוצר בישראל עקב המיצג העולמי החד צדדי וההתקפות הבלתי נשנות של חמאס המחויבים להשמדתנו, החליטה זרוע המידע של ישראל להחריף המאמצים להציג מבט אמיתי על שמתרחש בעזה. לנוכח מצג תמונות בלתי פוסק של הרג והרס בעזה, השיקה זרוע ההסברה הלאומית קמפין מדיה חברתי חדש המציג את אותן תמונות הסבל בעזה תחת הציטוטים של ראשי חמאס המודים בערך ובחשיבות של המגן האנושי שמשמשים תושבי רצועת עזה עבורם.

קמפיין ההסברה החדש של ישראל | תמונה: צילום מסך

בניגוד לחמאס (או סוריה ואיראן) ההסברה הישראלית לא מנסה להטעות את הציבור בפרסום מידע כוזב ביודעין. היא מנסה לשלוט בזרימת המידע, בייחוד כאשר חיים מונחים על כף המאזניים, אבל איזו ממשלה אחרת בעולם לא הייתה מנסה לעשות זאת?

גורם מקצועי המעורב בקמפיין הסביר את הרציונל שעומד מאחוריו "הדרך היחידה לנטרל את תמונת הטבח שמצטיירת ברחבי העולם היא להציג את האמת – שחמאס תכנן ושאף בדיוק  את הטבח הזה, המשרת אותו ומתן הציטוטים על גבי התמונות מגבים זאת. מטרתו של הקמפיין היא להראות את הקונטקסט לסבל בעזה ולתאר את המציאות שבה החמאס מקריב אנשיו על מזבח האידאולוגיה הקיצונית שלו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן