איפה הכסף? התפלגות ההוצאות של המועמדים לנשיאות ארה"ב

קרוב ל-1.9 מיליארד דולר גויסו בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. הסכומים האלו תועלו למספר עצום של חברות – מחברות ייעוץ ליצרני ביגוד. בדקתי את ההוצאות של המועמדים שהוציאו לפחות 30 מיליון דולר: הילארי קלינטון, ברני סנדרס, דונלד טראמפ, טד קרוז, מרקו רוביו וג'ב בוש. כיצד התפלגו ההוצאות שלהם?

מדיה

קניית מדיה, הפקה ומיצוב היוו 42% (429 מיליון דולר) מסך ההוצאות של המתמודדים. יותר מחצי מההוצאות על מדיה נותבו לחברות פרטיות בוושינגטון המתמחות בגופים פוליטיים: 140 מיליון דולר לחברת GMMB מקמפיין קלינטון ו-28 מיליון דולר ל-Old Towne Media מקמפיין סנדרס. טראמפ שילם לחברת השיווק הראשית שלו, Giles-Parscale, למעלה מ-41 מיליון דולר.

ייעוץ

המועמדים הוציאו 14% (141 מיליון דולר) מסך ההוצאות שלהם על מחקר, מידול וניהול נתונים. הרוב הגיע מהרפובליקנים: טראמפ הוציא 33 מיליון דולר, אחריו קרוז עם 31 מיליון דולר וקרסון עם 27 מיליון דולר. קרוז וקרסון הוציאו יותר על ייעוץ מאשר על מדיה.

דיוור ישיר

המועמדים האוונגליסטים, קרוז וקרסון, הוציאו סכומים נכבדים על דיוור ישיר – בפער ניכר. הקטגוריה כוללת גם את הוצאות ההדפסה והביול. קרוז וקרסון שחררו כמויות עד פי שניים ושלושה מחמשת המועמדים האחרים יחד.

הדרך לבית הלבן רצופה גיוס והוצאת כספים. כחצי מהם הוצאו על מדיה | צילום: Fotolia

נסיעות

טראמפ ובוש נמצאים בראש רשימת ההוצאות על נסיעה ולינה. הקטגוריה הזו מהווה בערך 13% מסך ההוצאות של כל אחד מהם, בהשוואה ל-6%-8% אצל המועמדים האחרים. טראמפ שילם 6.6 מיליון דולר לחברת Tag Air שבבעלותו, ועוד 6.7 מיליון דולר לחברות שירותי מטוסים פרטיים. בוש שילם 1.4 מיליון דולר ל-Air Charter team ו-430,000 דולר לאמריקן איירליינס.

שכר

קלינטון הוציאה 62 מיליון דולר – 19% מסך ההוצאות שלה – על שכר. הממוצע של המועמדים האחרים היה 12%. קלינטון מובילה גם בגודל המטה, עם צוות של 54 עובדים שקיבלו שכר של לפחות 100,000 דולר כל אחד. קרוז הוא הבא בתור עם צוות של 12 עובדים. קלינטון שילמה גם לעצמה 1.2 מיליון דולר תחת סעיף "שכר והטבות". דיווחים משערים שמדובר בתרומות מסוג In kind – היינו, מתנות והטבות שאינם במזומן.

דונלד טראמפ. העדיף לשלם לחברות שבבעלותו. | צילום: Gage Skidmore, Wikipedia

שונות

הקטגוריה הזו מתייחסת לכל הוצאה שאיננה שייכת לקטגוריות לעיל. המרכיבים העיקריים הם תשלומי אשראי, מרצ'נדייז, שכירת משרדים ותשלומים הקשורים באירועים (בוושינגטון פוסט מדווח שבקמפיין של טראמפ הוציאו יותר על כובעים מאשר על סקרים).

לרוחב כל המועמדים, ההוצאות האלו היוו בערך 18% מהסך הכולל. סנדרס רשם 56 מיליון דולר תחת 'שונות', אחריו קלינטון עם 53 מיליון וטראמפ עם 40 מיליון. הספק שקיבל את הסכום הגבוה ביותר הייתה חברת Ace Specialties שקיבלה 12.2 מיליון מקמפיין טראמפ, בעיקר תחת הקטגוריות "חולצות/ כובעים/ ספלים/ מטען". אחריה עומדות חברת Act Blue Technical Services, שקיבלה 7.8 מיליון דולר מקמפיין סנדרס ו-Markham productions קיבלה 7.2 מיליון דולר מקמפיין קלינטון על "הפקת אירועים".

לאן הולך הכסף?

שבעת המועמדים שנסקרו הזרימו 1.03 מיליארד דולר ליותר מ- 19,000 ספקים – מהיועצים הפוליטיים החביבים על קלינטון, GMMB, שקיבלו קרוב ל-140 מיליון דולר ועד לסטארבקס שקיבלו 2.25 מיליון דולר מקרוז.
מצאנו 565 ספקים שקיבלו מעל 100,000 דולר מאחד מהקמפיינים. הספקים האלו קיבלו במשותף 775 מיליון דולר (75% מסך ההוצאות), כשהריכוז הגיאוגרפי מצביע בבירור על חברות מאזור וושינגטון די.סי. והחוף הצפון מזרחי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן