אירופה בפני מיתון: הספרדים מוותרים על הסייסטה המסורתית

האבטלה הגואה, המיסים המרקיעים והידוק החגורה על התקציבים המשפחתיים רבחבי ספרד מאיימים להביא אל קיצה את אחת המסורות הספרדיות המוכרות והאהובות  – הסייסטה. אותה הפסקה בת שעתיים-שלוש באמצע היום, מובנית עם מרווח מתאים לתנומה קצרה במהלך השעות החמות ביותר של היום, הייתה פעם דרכו האוניברסלית של העובד הספרדי לנצח את חום הצהריים היוקד של אגן הים התיכון. אך היא הופכת למותרות עבור המועסקים חסרי המזומנים, העובדים שעות ארוכות יותר ונאלצים להסתפק בפחות בשל ההידרדרות התלולה ביותר במדינה מאז שנות ה-30.

ספרדים רבים עדיין מתחילים לעבוד בסביבות 9 בבוקר ולא עוזבים את המשרד עד 8 בערב, בין היתר כדי להשאיר זמן לאותה ארוחת צהרים ארוכה, המסעדות פונות אל אותם לקוחות עם תפריט ארוחות עסקיות בנות 3 מנות במחיר קבוע בין 2 ל-5 אחה"צ. אך המסעדות נאלצות גם הן לחשוב מחדש על הפורמטים והתמחור, כשיותר ויותר עובדים בוחרים להסתפק בכריך צנוע או אפילו, רחמנא ליצלן, להביא אוכל מהבית.

דרכו האוניברסלית של העובד. ספרדים בסייסטה | צילום: רויטרס

הסייסטה, תנומת אחה"צ וסגולה להתמודדות עם כבשן השמש של שעות אחר הצהריים, פסה למעשה מן הנוף התעסוקתי הספרדי, אם כי עובדי משרדים רבים עדיין לוקחים את עיתותיהם בידם לאכול ארוחה גדולה בקבוצה, ומחשיבים חטיף-אחה"צ כתחליף לא בריא וגם אנטי-חברתי לכך.

המסעדות מאבדות את לקוחות התפריטים העסקיים, במדינה שבה ל-1 מכל 4 עובדים אין משרה. אלה שבעבודה נאלצים להדק את החגורה כדי לפצות על בני משפחה מובטלים, עליית המסים והמשכה של אי-הוודאות הכלכלית.

"המשבר היכה באזרחים כה חזק עד שלאנשים לא הייתה ברירה אחרת חוץ מלהתגבר על הבושה ולקחת אוכל לעבודה, וברגע שמישהו כבר איבד את גורם הבושה – זה כבר נהייה קל לכל האחרים", אומר שף של מסעדה מוכרת במדריד. "מסעדות כמו שלי, הפונות לעובדי משרדים בזמן ארוחת הצהריים, איבדו 50% מהמכירות שלהן בזמן המשבר, ורבים נאלצים להחליף את הבישול הביתי בַּמָקוֹם בארוחות קניות ממטבחים גדולים יותר, על מנת לחסוך בעלויות. אני משלם מסים, משלם לספקים, משלם שכ"ד, וכדי לשלם לצוות העובדים שלי לא הרווחתי לעצמי משכורת בשנה האחרונה".

4 שנים אל תוך ההאטה הספרדית, כשהמדינה מצויה במיתון שני במספר, המסעדות מציעות אפשרויות זולות יותר, כמו מנות בודדות או תפריטי הנחה עם רכיבים זולים יותר, בכדי להשיב אליהן את הלקוחות. מסעדנים ותיקים מנוסים כי לא ראו שינוי כה פתאומי בהרגלי האכילה לפחות מאז שנות ה-60. בשנים האחרונות, הרגלים חדשים חלחלו – כולל פיצול ארוחות הילדים, אריזת השאריות, בקבוק יין בודד ל-7 סועדים ואפילו מזון מהיר (!). 

תעשיית הפרסום משקפת אף היא את השינויים בהרגלים – למשל פרסומת טלוויזיונית לבירה ללא אלכוהול של סן-מגיל: כוכב הכדורסל פאו גאסול (שחקן הלייקרס בליגת האן.בי.איי), מבקש לארוז לו את השאריות הביתה. בספרד מדובר במשהו שטרם נשמע כמותו כמעט. "העולם משתנה", נשמע קולו של הקריין.

שינויים בהרגלי התזונה. ארוחת צהריים בספרד | צילום: רויטרס

גם מערכת החינוך של ספרד איננה חסינה בפני השינויים בהרגלי הצריכה: התלמידים הספרדיים, ששיעוריהם נמשכים עד 4-5 אחה"צ מדי יום, עדיין אוכלים ארוחה בת 3 מנות במהלך הפסקת הצהריים בת השעתיים שלהם. בתי ספר ציבוריים גובים עד 150 יורו לחודש עבור ארוחה מלאה, מה שהותיר הורים רבים בלי ברירה אחרת למעט אריזת הארוחה לילדיהם בכלי פלסטיק – דבר שרבים מתנגדים לו. חלק מהבעיה הוא לוסיטי – בתי ספר רבים נאלצו לקנות מקררים לאחסון המזון עם עליית הטמפרטורות, ויותר מכך נפוצו הדאגות כי הם סובלים מדיאטה בלתי מאוזנת, במדינה בה שיעורי השמנת היתר בקרב ילדים מצויים בעלייה. ובכל מקרה, הסידור החדש הופך את התזונה הספרדית על פיה – כשהארוחה הגדולה המסורתית של אמצע היום הופכת למנה קלה יותר בכלי פלסטיק, בעוד ארוחת הערב האוורירית המסורתית מוחלפת בארוחה כבדה וגדולה יותר.

בתי ספר אחדים אף אסרו על הבאת ארוחות ארוזות ע"י התלמידים, מה שהכריח את הוריהם לאסוף אותם הביתה ולהחזיר אותם בסוף ההפסקה. הפיתרון כמובן לא מעשי בעליל – לרוב המשפחות פשוט אין אפשרות כזו. ועדיין, איכשהו, הוויתור על הסייסטה נראה לספרדי הממוצע כעוול גדול יותר מאיסור הארוחות הארוזות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן