אירופה נופלת קורבן למדיניות הריבית של הבנק המרכזי

הבנק האירופי המרכזי כנראה חיבל בכושר ההתאוששות של היורו במהלך משבר החוב האזורי; ההחלטה מיום חמישי האחרון לחתוך את ריבית הפקדונות, הריבית בה בנקים מסחריים משתמשים עבור השארת כספים בבנק המרכזי, מ0.25% לאפס שמה את המטבע האחיד במצב שאין ממנו מוצא מנצח.הוא הופך את היורו פחות אטרקטיבי כשנכסים מסוכנים יותר או שתשואתם גבוהה יותר, דוגמת מניות או מטבעותיהן של כלכלות חזקות, מפגינים ביצועים טובים.

הופך אותו לפחות אטרקטיבי. מריו דרגי, נשיא הבנק המרכזי | צילום: רויטרס

מטבעות דוגמת חוף המבטחים של הדולר האמריקאי והין היפני, שנופלים כשהמניות עולות -ביצועיהם לרוב טובים מדי במהלכך תקופות של מצוקה בשוק הפיננסים. אבל לאור הידרדרות משבר החוב של גוש היורו העומדת במרכז חששות השוק, המשקיעים ייטו לקנות פחות יורו בזמנים של חוסר וודאות.

מכה כפולה

פירוש הדבר – מכה כפולה ליורו, שאיבד יותר מערכו מול הדולר מאז הקיצוץ בשער הריבית מאשר איבד מולו בכל מחצית השנה הקודמת שחלפה מתחילת 2012.

"אנו מאמינים כי קיצוץ ריבית הפקדונות לאפס הוא חשוב במיוחד לשוקי המט"ח. משתמעים ממנו נטייה גורפת יותר של הבנק המרכזי להקל, ושאיפה ליורו נמוך יותר", התבטא היום בכיר בענף הבנקאות של לונדון. שיעורי ריבית נמוכים כאלה צפויים לעודד משקיעים למכור יורו ולהשתמש בתגמולים לרכישת נכסים שתשואתם גבוהה יותר, ואולי אף להחליף את הדולר האמריקאי והין היפני בתור "המטבע המייצב" המועדף.

מגמות אלו יבטיחו כי היורו ימשיך בגלישה שכבר הביאה אותו לשפל של שנתיים מול הדולר, שפל של עשור מול סל מטבעות משוקלל-מסחר, ושפל של כל הזמנים מול הדולר האוסטרלי. הבנקאים צופים כעת כי היורו יסחר ב-1.2$ בחודשים הקרובים, בהשוואה לשפל של השנתיים האחרונות שנקבע אתמול – 1.2225$.  הנפילה הזו עשויה לעזור לכלכלה המקרטעת של גוש היורו לחזור ולעמוד על הרגליים ע"י הפיכת מוצרי היצואנים לתחרותיים יותר בשוקים מרוחקים, והעלאת הערך הנקוב ביורו של רווחיהם במטבע זר.

התוצאה: פגיעוּת

תפקיד חדש בתור המטבע המייצב יסמן שינוי צורה עבור הדרך בה היורו נסחר. "ייתכן כי אנו נעים אל עבר פרדיגמה חדשה לפיה נראה סביבה חיובית במקצת כלפי סיכונים, אבל את היורו תחת לחצים", מנבא אסטרטג מטבע; הדבר יגרום ליורו ליפול כשיעלו המניות ויוכל להותר אותו פגיע במיוחד מול מטבעות תלויי-צמיחה או שתשואתם גבוהה יותר, הנוטים מטבעם לנוע בצמוד למניות.

כמה מהנפילות הגדולות ביותר של היורו בימים האחרונים היו מול מטבעות כמו הדולר האוסטרלי והניו זילנדי הוכתר השבדי – שכלכלותיהם במצב טוב יותר מזה של גוש היורו, ואשר מגובים בריביות גבוהות יותר. שיעור הריבית המרכזית של שבדיה כפול מזה של הנק המרכזי האירופי, ושיעור הריבית האוסטרלי גבוה אף יותר – 3.5%. המצב כעת, אפוא: 800 מיליארד היורו המופקדים כעת בבנק המרכזי הם עכשיו עלות עבור הבנקים, ולאט לאט יועברו למקומות אחרים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן