אירופה נכנסת למקפיא: מה צפוי לגוש היורו בשנת 2013?

אנחת רווחה קולקטיבית נשמעה ברחבי גוש היורו בשבוע שעבר, לאחר שסכנת המשבר היווני נמנעה ברגע האחרון, לפחות לשנים הקרובות. אולם גם אם תוכנית החילוץ תתגלה כמוצלחת, הגוש עדיין אינו בטוח מפני כניסה לתוך "עשור אבוד" מבחינה כלכלית.

כעת, תלויה ההתאוששות בגוש יותר בקצב ההתרחבות בארה"ב ובסין, אשר יתרום להמרצת הכלכלה העולמית, מאשר במדיניות באירופה עצמה, אשר תמשיך להעדיף צנע על פני צמיחה גם ב-2013.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בתרחיש האופטימלי, יוכלו אירלנד ופורטוגל לצאת מהמשבר באמצעות תוכניות החילוץ, להשיב לעצמן שליטה על השווקים עד סוף השנה, ולהוכיח כי משמעת תקציבית ותוכניות צנע עובדות. אך סימני שאלה רבים נותרים מעל שתי המדינות. חילוץ יוון, כמו שקורה בדרך כלל עם ניסים, ייקח קצת יותר זמן.

שנה קשה עברה על אירופה – אחת ההפגנות ביבשת | צילום: רויטרס

התחזיות הקודרות של ה-OECD ושל כלכלנים מהסקטור הפרטי, מעלות כי הגוש בן 17 המדינות עשוי להישאר במיתון במהלך כל השנה הקרובה, ולייצר עוד ועוד מובטלים, במאמץ להקטין את הגירעונות והררי החובות.

גם הסיכונים הפוליטיים קיימים: מחאה חברתית אפשרית נגד צעדי הצנע ביוון, ספרד או פורטוגל, בחירות בלתי מוכרעות באיטליה, וייתכן שגם מאבק פועלים נגד הרפורמות בצרפת – כולם אירועים שעלולים להתרחש השנה, ולהשפיע על המצב בגוש.

ההסכם עליו נחתם ביום שני האחרון, שנועד להשאיר את יוון בחיים ובתוך גוש היורו, באמצעות הפחתת חובה כעת ורמיזה על הקלה כלכלית מאוחר יותר, הסיר את הגורם הגדול ביותר לזעזוע כלכלי מהפרק. ההקלה בשווקים לנוכח התוכנית, בשילוב עם הבטחות הבנק האירופי המרכזי לעשות כל מה שיידרש כדי לשמר את גוש היורו, עזרו לאיטליה למכור אג"ח ל-10 שנים ביום חמישי בתשואות הנמוכות ביותר זה שנתיים.

שר הכלכלה הצרפתי, פייר מוסקוביצ'י, קרא למהלך "נקודת מפנה עבור גוש היורו, משום שהוא עזר ליצור מחדש את היציבות והביטחון. גורלה של יוון יפסיק לעלות לדיון מדי יום". נציב הפיננסים באיחוד האירופי מישל ברנייר השתמש במטאפורת כדורגל, ואמר כי שיא המשבר הפיננסי עבר, וכי "אנו נמצאים עכשיו בתחילתה של המחצית השנייה". אולם חלק מהאנליסטים פחות משוכנעים בכך.


 התחזיות קודרות| צילום: רויטרס

עיכוב גרמני

בספטמבר הקרוב יתקיימו בגרמניה בחירות כלליות. משמעות הדבר היא כי אין טעם לצפות לצעדים נועזים יותר או לתספורת חוב לפחות עד סוף השנה. עם זאת, עד כה לא קמה בגרמניה אף מפלגה שמתנגדת בבירור לתוכנית, והממשלה הבאה, אשר צפויה להכיל קואליציית ענק של מרכז-ימין ומרכז-שמאל, אמורה להיות פתוחה יותר לפתרונות.

הנציבות האירופית הגישה בשבוע שעבר הצעות שאפתניות לחיזוק הקשרים הכלכליים, הפיסקליים והבנקאיים, כולל קרן מטבע יורו שתתגמל רפורמות מבניות, אולם השינויים הגדולים באמת ייכנסו להקפאה עד ההצבעה בגרמניה.

בינתיים, צפויה התקדמות מדודה במאמצים ליצירת מפקח אירופי על הבנקים, צעד ראשון בדרך לאיחוד בנקאי באזור, אך ללא התחייבות משותפת להפקדות משותפות של המדינות.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד אמרה כי יישום מהיר של איחוד בנקאי, לו יהיו סמכויות פיקוח על כל הבנקים בגוש היורו, נמצא כעת בעדיפות עליונה.

פקידים בכירים בגוש היורו ואנליסטים צופים כי ספרד, אשר עד כה נמנעה מחבילת חילוץ, תיאלץ לבקש את עזרת הגוש בתחילת 2013, על רקע הצורך בגיוס 230 מיליארד יורו לפחות בשוקי ההון. הדבר יוביל לכך שהבנק האירופי המרכזי יקנה את האג"ח של המדינה, מה שצפוי להרגיע את המשקיעים ולהפחית עוד יותר את עלויות מחזור החוב של ספרד ושל איטליה. אך מהלך כזה צפוי ליצור קשיים בגרמניה, בהתחשב בהתנגדות המתמשכת של הבונדסבנק, מה שמעלה ספקות לגבי יכולתו ורצונו של הבנק האירופי המרכזי להמשיך את תוכנית רכישות האג"ח.

דגל האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

צרפת בסיכון?

סיכון אפשרי, אך קלוש יחסית, הוא מצב בו השווקים יפנו נגד צרפת, אם הרפורמות של הנשיא פרנסואה הולנד יאכזבו או ייתקלו בהתנגדות חריפה ברחוב. תשואות החוב של צרפת נעות סביב שפל היסטורי, וזאת למרות הורדת דירוג האג"ח מצד סוכנות הדירוג מודי'ס החודש, אחרי ההורדה של S&P בינואר. סוכנות הדירוג פיץ', היחידה שבה צרפת עדיין שומרת על דירוג AAA המושלם, אמרה בשבוע שעבר כי היא עשויה להוריד את הדירוג אם המדינה לא תפחית את הגירעון.

נשיא הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי, אשר ציין כי הוא מצפה להתאוששות של מרבית גוש היורו במחצית השנייה של 2013, הזהיר ביום שישי כי המשבר רחוק מסיום, וכי ממשלות חייבות לגבש תקציבים ולהפחית את אי היציבות הכלכלית שלהן.

הגורמים האופטימיסטים, כמו מועצת ליסבון, אומרים כי גוש היורו מתחיל להפוך ליציב יותר והכלכלה הופכת דינאמית יותר הודות ללחצי השווקים והדרישה המתמדת לרפורמות מבניות. אך ככל שהמיתון יהיה עמוק וארוך יותר בספרד, איטליה ופורטוגל, כך גדל הסיכון שהן יישאבו למעגל הרסני של הכנסות הצונחות שלא מצליחות להשיג את קצב ההוצאה הגבוה.

בצד העצוב של הסקאלה, אמרו כלכלני סיטי בשבוע שעבר כי הם מצפים להמשך המיתון בגוש היורו ב-2013 ו-2014, והעריכו כי גם לאחר התקופה הזו צפויה חולשה מתמשכת – שתכלול צרות כלכליות, יציאה של יוון מהגוש ושינויים מבניים בשיעורי החוב של המדינות בגוש.

הישרדות גוש היורו אולי ירדה מהכותרות בעקבות כניסת הבנק האירופי המרכזי לתמונה, ולאחר שגרמניה החליטה לשמור על יוון בתוך הגוש, אך עדיין – גם בתסריט האופטימי ביותר, ניצג גוש היורו בפני חזרה איטית מאוד לצמיחה שרשם בעבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן