אי.בי.אי: כשלון הקידוח מירה ישאיר את תמר כמונופול במשק הגז

לכישלון תוצאות קידוח מירה לא צפויה השפעה מהותית על שאר מניות סקטור הגז והנפט בארץ. כך מעריך אנליסט האנרגיה הבכיר שלאי.ביאי, גיל בשן.

"הסבירות להימצאות גז בהמשך השבוע הם נמוכים מאוד", מסביר בשן. "השלב הבא הוא מעבר לקידוח שרה, בהתאם לתוכנית העבודה המקורית, אלא שמבנה זה קטן הרבה יותר וכך גם הפוטנציאל הכלכלי בו".

על רקע הצניחה במניות השותפויות בקידוח מירה מעריכים באי.בי.אי כי מניות דלק קידוחים/אבנר/ישראמקו עלולות לסבול מסנטימנט שלילי, שישפיע על כלל הסקטור, אולם אופי הסיכון בניירות אלה שונה לגמרי כאשר מדובר בסיכוני שוק, תפעול, ורגולציה, ולא בסיכון אקספלורציה. להערכתו מקבלים הסיכונים במניות השותפות בתמר ביטוי מוגזם בעוד הפוטנציאל (התזרימי) מתומחר בחסר, ולכן תהיינה היום ירידות במניות אלו הזדמנות מצוינת לאסוף סחורה במחירים אטרקטביים.

אסדת קידוח גז | צילום: רויטרס

"קונסורציום החברות בשדה מירה אמור היה להוות את התחרות המשמעותית המיוחלת במשק הגז למאגר תמר", אומר בשן. "כשלון הקידוח ימשיך להעמיד את תמר כמונופול במשק הגז, לפחות בטווח הזמן הנראה לעין. כיום רק ישראמקו (ומודיעין) עם תגלית שמשון עשויה להוות תחרות; עם זאת אנו מעריכים כי הסכמי החשמל החתומים לא יפתחו וכי תזרים המזומנים החזוי ממאגר תמר לא ייפגע גם במקרה של פיקוח על תמר כמונופול".

בשן מוסיף כי לא כדאי להשליך מכשלון קידוח זה על שאר המבנים הפוטנציאלים באזור משום שהמבנה הגיאולוגי במירה הינו שונה ומיוחד בצורתו וכנראה גם באופן היווצרותו בהשוואה לאופי מאגרי הגז שהתגלו עד היום (תמר, לוויתן, דלית). ייתכן להערכתו שכשלון הקידוח מהווה אינדיקציה לשאר המאגרים הפרוספקטיביים בחלק הדרומי של המים הכלכליים של ישראל, אולם ישנו עדיין סיכוי לתגלית נפט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן