אלטון ג'ון ו'קווין' נלחמים באיידס בקייב, אבל האם קייב נלחמת באיידס?

הזמר אלטון ג'ון, הידוע בפעילותו נגד מחלת האיידס, הגיע שוב לקייב בירת אוקראינה – יחד עם להקת 'קווין' – כדי לחגוג את סיומו של יורו 2012 ולהעלות מודעות לאיידס ולנגיף הHIV בעזרת קונצרט התרמה. ג'ון גם ניצל את ההזדמנות להטיף לאוקראינים לסובלנות כלפי הקהילה החד-מינית – סוגייה נוספת שלא זוכה לתשומת לב רבה באוקראינה. המופע, פתוח חינם לציבור הרחב, נרשם כהצלחה – אך מה לגבי האיידס?

נרשם כהצלחה. המופע של אלטון ג'ון וקווין אמש בקייב | צילום: רויטרס

באוקראינה, בה כ- 45.8 מיליון תושבים, כ-1% מהאוכלוסיה הבוגרת נושאת את נגיף ה-HIV. זו למעשה ההתפשטות האינטנסיבית ביותר של המגיפה באיזור אירופה, לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי. הסוגייה רק החלה לזכות בעניין ציבורי לאורך העשור האחרון, והמודעות בנושא – שלא לדבר על פעילות – מתקדמת לאט במיוחד. 

דווח כי יש המאמשים את הממשלה שמעילה בת מיליון דולרים בחוזי תרופות מושחתים, שהותרי אלפי נשאים של הנגיף בלא הטיפול הדרוש. שיעור המיתה עלה ל-20% מאז השנה שעברה, כתוצאה מהיעדר טיפול. ראש המטה האוקראיני של ארגון הבריאות העולמי מתעקש על כי משרד הבריאות המקומי רוכש תרופות לאיידס במחירים גבוהים יותר מאשר חברות התיווך. 

הרחיב את פעולותיו. סיר אלטון ג'ון בקונצרט אמש | צילום: רויטרס

לבד ממאמצי הממשלה, ישנן גם צדקות פרטיות המנסות להתמודד עם הסוגייה. בתחילת העשור הקודם, סיר אלטון ג'ון הרחיב את פעולותיו נגד האיידס לאוקראינה, ותוך כמה שנים הם איחדו כוחות עם קרן "אנטי-איידס" של אולנה פינצ'וק. נדמה היה כי מתעוררת מודעות ומתחולל שינוי בהתנהגות החברה. לפי הודעות לעיתונות, ובתמיכת מפורסמים בינלאומיים וארגוני הורים, שיעור הצמיחה בהידבקות בנגיף הופחת פי 5 מאז 2007.

אולגה רודנבה, מנהלת בפועל של קרן אנטי-איידס, מסבירה כי קונצרטים דוגמת זה שנערך אתמול משנים את הגישה כלפי איידס.

"אחרי קונצרט כמו זה, פי 2 יותר אנשים הולכים להיבדק", היא מספרת. לפי החוק האוקראיני, בדיקות HIV הן חינמיות, אבל מרפאות – במיוחד בעיירות הקטנות יותר – לא תמיד יכולות להתמודד עם הביקוש. "בעיקרון אנחנו האירגון היחידי החופשי להשתמש בכסף כרצוננו", מסבירה רודנבה. בנוסף להעלאת המודעות הם גם מספקים תרופות ודיאגנוזות למי שמגיע אליהם. "בהתחלה זה היה בעיקר מימון שלנו", מספרת אולנה פינצ'וק מ"אנטי-איידס", "אבל בהדרגה הבנתי כמה חשוב זה לגרום לאנשים אחרים להיות מעורבים ולא רק ללחום באיידס בעצמי ולבדי".    לגרום לאחרים להיות מעורבים. פינצ'וק | צילום: רויטרס

"אנטי איידס" הוא מקרה מיוחד בין ארגוני הצדקה באוקראינה: הוא משתמש בכוח תקשורתי (פינצ'וק היא ראש קבוצת סטארלייט מדיה הכוללת 4 ערוצי מיינסטרים, בהם היא משבצת קטעים נגד איידס) ויש לו מקורות כלכליים לסייע ישירות לחולי איידס. אבל זה לא מספיק. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי ישנים 450 אלף אוקראינים שהינם נשאים חיוביים של הנגיף, ו-70,000 הזקוקים לטיפול דחוף בעוד רק מעט למעלה משליש מתוכם אכן מקבלים אותו.

פי 2 יותר אנשים הולכים להיבדק אחרי. הקונצרט אמש | צילום: רויטרס

בהתחשב בקנה המידה של הבעיה באוקראינה, אם משהו צפוי להשתנות – הרי שעליו לקרות בדרגים הרשמיים. הממשלה נראית עסוקה מדי במריבות פוליטיות וחלוקת כוחות מחודשות מכדי לעשות שינוי; כל תשומת הלב שאוקראינה קיבלה לרגל היורו נעלמת עכשיו – הקרקס עוזב את העיר אך בעיותיה של המדינה נותרות בעינן, כולל מגיפת האיידס. על אוקראינה להתמודד עם המציאות – ולנו לא נותר אלא לקוות כי מאמציו של אלטון לא היו לשווא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן