אלפים הפגינו נגד מרקל באתונה, מהומות גם בצרפת

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגיעה היום לביקור ראשון באתונה מאז שנת 2009, אולם קבלת הפנים שקיבלה מאזרחי יוון לא הייתה חמה במיוחד. יוונים רבים מאשימים את מרקל במצב הקשה שלהם שנוצר כתוצאה ממדיניות הצנע של ממשלת יוון בשלוש השנים האחרונות, מדיניות שהונהגה על מנת לקבל את כספי החילוץ מהאיחוד האירופי. אלפים הפגינו נגד הקנצלרית באתונה, והמשטרה היוונית ירתה גז מדמיע כדי להדוף את המפגינים.

מפלגות האופוזיציה ביוון ותומכיהן ברחובות סבורים שביקורה של מרקל לא ייטיב עם המדינה. "היא לא באה לתמוך ביוון, אשר קרסה הודות למדיניותה הקשוחה, היא באה כדי לשמר את השחיתות והאטימות שהביאו את המדינה למצבה הנוכחי", אמרה מנהיגת האופוזיציה אלכסיס טסיפראס.

במהלך ביקורה של מרקל התפרסו ברחבי אתונה כ-6,000 שוטרים אשר חסמו את מרכז העיר מפני המפגינים הרבים מטעם האופוזיציה. המפגינים נשאו שלטים הקוראים למרקל ללכת הביתה. לטענתם לקנצלרית לא איכפת מסבלם של תושבי יוון. 

מפגינים נגד מרקל שורפים דגלי צלב קרס | צילום: רויטרס

ביקורה של מרקל הוא סימן לתמיכתה של גרמניה במדיניות של ממשלת יוון ברשותו של אנטוני סמארס, המנסה בימים אלה להביא לאישור קיצוצים נוספים בתקציב המדינה, כחלק מתנאי החילוץ שניתן לה על ידי האיחוד האירופי.

מרקל איננה מעוניינת ככל הנראה בפרישת יוון מגוש היורו. לאחר שבמשך השנה עלה רעיון עזיבתה של יוון מספר פעמים, הגיעה מרקל למסקנה כי מדובר בסיכון גדול מדי לעתידו של המטבע המשותף. מקורביה של מרקל אמרו כי יש לה אמון מלא במדיניותו של סמארס ובמחוייבותו להוצאת המדינה מן המשבר.

בימים אלה נמצאת ממשלת יוון במגעים עם נציגי הטרויקה האירופית מטעם הבנק האירופי המרכזי, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומי בניסיון לקבל חבילת חילוץ נוספת של 31.5 מיליארד יורו. זוהי חבילת הסיוע השנייה שמבקשת יוון מאז 2010. תנאי החילוץ יחייבו את הממשלה להנהיג צעדי צנע נוספים, להם מתנגדות בתוקף קבוצות רבות באוכלוסיה. 

במהלך ביקורה באתונה נפגשה מרקל עם ראש הממשלה היווני סמארס וכן עם נשיא יוון קרלוס פפואוליאס ובכירים במשק היווני.   

מהומות גם בצרפת: המשטרה הצרפתית ירתה גז מדמיע על מנת לפזר את המפגנה מחוץ לתערוכת המכוניות בפריז במחאה על קשיי העבודה במדינה שבה הגיעה האבטלה לשיעור הגבוה ביותר משנת 1999.

עשרות אלפים נענו לקריאה של איגוד העובדים CGT, אחד הגדולים ביותר בצרפת, להצטרף למחאה ארצית ראשונה מאז נכנס הנשיא הסוציאליסטי פרנסואה הולנד לתפקיד בחודש מאי. המשטרה התערבה לאחר שכ-1,000 מפגינים, כולל עובדים ממפעלי רכב ניסו לפרוץ דרך טבעת הביטחון מסביב לתערוכת הרכב בפריס. המפגינים רגמו כמה שוטרים בביצים ובקמח. שיעור האבטלה בצרפת עומד מעל 10 אחוזים ומספר המובטלים עקף את ה-3 מיליון בפעם הראשונה זה 13 שנה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן