אל תפלו בפח: מטומטמים לא באמת מתקדמים בחיים

להיות מטומטם משיג תשומת לב. כך גם כתבות על מטומטמים. מדוע? אולי רבים מאיתנו רוצים בסתר להתנהג כמו מטומטמים ולהצליח, או פשוט להתרשם מהאופן שבו אנחנו מצליחים להתנהג כך בלי השלכות של ממש.

אם יש לכם קנאת מטומטמים, כדאי שתבינו: למרות כל הכריזמה שלהם, האומץ והרברבנות, מטומטים לא באמת מצליחים. נדיר מאוד שהם מצליחים להרשים אנשים לאורך זמן, והם אף פעם לא משכילים לשמור על הדברים שהשיגו, והנה הסיבה לכך:

אומץ היא אחד המאפיינים המובהקים של מטומטמים. רבים מאיתנו חסרים את ההתלהבות הקולנית שמדגישה את הביטחון העצמי הגבוה שיש להם. אנחנו מעריכים זאת בעיקר כי אנחנו לא כאלה. אך האם זה המסלול להצלחה ולסטטוס חברתי גבוה? לא ממש.

התנהגות לפי המכנה המשותף הנמוך ביותר מצליחה למשוך את תשומת הלב ולשלוט בשיחה בעיקר בקבוצות, פסיכולוגיים חברתיים כבר הראו זאת. אנחנו חשים כל כך לא בנוח מהסיטואציה החברתית, שאנו מניחים בצד באופן זמני את הערכים והסטנדרטים שלנו. לאחר מכן אולי נתפעל ממשהו שאמרנו או עשינו. זה לא שאנחנו אנשים שונים, רק שהסיטואציה שינתה אותנו.

לא תמיד מתקדמים מהר | צילום: INGIMAGE / ASAP

זה נכון גם לגבי מטומטמים. לא משנה מה הסטטוס שהם משיגים באמצעות הפעולות שלהם, בסוף הוא מתפוגג. הפרת מוסכמות וכללים היא לא סימן לכוח, אלא לאדם אגואיסט. "הכריזמה של הרוע", כפי שמוזכרת במחקר, לא מחזיקה מעמד לאורך זמן.

תחשבו לדוגמא על המשחקים האולימפיים. אחד האלמנטים הנפלאים שם היה רמת האגו הנמוכה של אלה שהשתתפו בהם וזכו במדליות מדליות. היה ברור שהם עבדו קשה עבור ההצלחה שלהם, והם הודו במהרה לאלה שהיו משמעותיים להצלחה בשנים האחרונות.

בספרו "מטוב למצוין: מדוע חברות מסוימות מזנקות, ואחרות לא" סוקר ג'ים קולינס מספר מרכיבים אשר הופכים ארגון טוב למצוין במהלך השנים. אחד מהאלמנטים המכריעים במשוואה הוא מנהיג הארגון. הוא מסיק כי החברות המצוינות באמת הונהגו על ידי מישהו שצמח מתוך הארגון, והגיח בשקט, צעד אחר צעד, לתוך המשרה שלהם.

המחקר שמופיע בספר אומת גם על ידי ספר חדש יותר, "הפסיכולוגיה החדשה של המנהיג", שכתבו אלכסנדר הסלם, סטפן רייכר ומייקל פלאטו. הדגש שלהם הוא על הזהות של הקבוצה המונהגת. הם מגלים כי תכונות העובדים בחברות נגזרות מאלו של המנהיג. בחברות שבהן המנהיג מגיע מלמטה, העובדים מקשיבים, מבינים, ממושמעים ולא לוקחים קרדיט על העבודה של עמיתיהם. במילים אחרות: ההפך הגמור ממטומטים.

סימון נורת' הוא מייסד החברה לייעוץ קריירה "Position Ignition"

כתבות נוספות בנושא:

מחקר חדש חושף: מדוע דווקא אנשים מטומטמים מתקדמים בחיים?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן