אל תצאו לקניות במצב רוח רע – אתם עלולים לשלם על זה

יום שישי השחור הוא כינוי ליום שישי שלמחרת חג ההודיה, אשר פותח את עונת המכירות לקראת חג המולד. הוא נקרא כך בשל הסימון שהיה נהוג בספרי חשבונות, בהם סימן הצבע האדום הפסדים, והשחור רווחים; ביום זה היו קמעונאים רבים "עוברים לצד השחור", כלומר רושמים רווחים. 

יום זה הוא יום שיא של הצרכנות בארצות הברית. כלכלנים רבים רואים ביום זה דרך בדיקה מצוינת להצלחת השוק הקמעונאי במדינה. בעבר אף היה זה יום הקניות העמוס ביותר בשנה. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

האביזרים שנקנים לקראת חג המולד הם קישוטים, בובות סנטה קלאוס ועוד. בנוסף, ישנה קנייה מסיבית של מתנות לכבוד החג, המתקשרת ודאי במוחנו למצב רוח טוב. אלא שאם את/ה עצוב/ה, אולי כדאי לשקול להשאיר כרטיסי האשראי שלך בבית לפני היציאה לחנויות ביום שישי השחור, או ב-"סייבר מאנדיי" (Cyber Monday), שהוא יום שני הבא מיד אחריו, ומהווה מקבילה של אתרי הרכישות אונליין. כשזה מגיע לחשיבה כספית לטווח הארוך, העצב, כך מסתבר, אינו מרבה חכמה. 

קניות ביום שישי השחור בניו יורק | צילום: רויטרס

מחקר שפורסם לאחרונה במגזין Psychological Science, מראה כי עצב "גורם לאנשים קצרות רואי כלכלית, ולכן גורם לנכונות לסכן רווחים עתידיים גדולים יותר בתמורה לסיפוק מיידי". החוקרים גרמו לנחקרים למצב רוח עצוב בכך שהראו להם סרטון קצר על אדם גוסס. לאחר מכן ביקשו מהם לקבל החלטות כספיות שרווח לטווח הקצר בצדן, לעומת החלטות כספיות שיביאו לרווח לטווח הארוך יותר. 

ומה היו התוצאות? העצב גרם לקבל החלטות שיביאו לסיפוק מיידי, הרחק מהאינטרסים הכלכליים ארוכי הטווח. או במילים אחרות, כשאנשים עצובים – הם עושים החלטות כספיות טיפשיות. אז בכל יציאה לקניות ביום שישי השחור, כדאי לזכור שאומללות יכולה לגרום להוצאות שאי אפשר באמת להרשות. היו זהירים שם בחוץ!

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן