“אם גרמניה תפסול את החילוץ – יהיה מרחץ דמים בשווקים”

אין דרך אחרת להגדיר זאת: גורל גוש היורו נמצא בידיו של בית המשפט החוקתי בגרמניה. ביום רביעי הבא יפסוק בית המשפט לגבי חוקיות מנגנון היציבות החדש, ויכריע אם קרן החילוץ האירופית תוכל להמשיך לפעול או לא.

פסיקה שלילית, אפשרות אשר מומחים משפטיים מחשיבים כלא סבירה, צפויה להכניס את הגוש בן 17 המדינות לטלטלה חריפה, ליצור פאניקה בשוקי האג"ח, ולהעמיד את תוכניות החילוץ העתידיות למדינות דרום אירופה מוכות החוב בספק גדול.

אך גם אם כצפוי, בית המשפט ייתן ב-12 בספטמבר אור ירוק למנגנון החילוץ האירופי הקבוע ולתוכנית תקציבית נוקשה יותר, ייתכן שהוא יציב לברלין תנאים נוספים שימנעו ממנה לדחוף לאינטגרציה רבה יותר באירופה.

ללא תוכנית חילוץ האיחוד האירופי ייסער | צילום: רויטרס

בית המשפט, אשר נמצא בקרלסרואה שבמערב גרמניה, הוא אחר המוסדות הנחשבים לאמינים ביותר במדינה, וסביר להניח שהפסיקה לא תהיה חד משמעית, ולא תשחרר מאחריות את הקנצלרית אנגלה מרקל.

למרות ציפיות השוק, קיימים מספר מומחים אשר מעריכים כי ההרכב, שכולל שמונה שופטים, ידחה כליל את מנגנון היציבות האירופי ואת הברית הפיסקלית, בגלל ההשלכות ההרסניות לשווקים. "אם הם יפתיעו אותנו ויפסלו לגמרי את השתתפות גרמניה בתוכנית, יהיה מרחץ דמים בשווקים", אמר הכלכלן הראשי של יוניקרדיט אריק נילסן.

השופטים בהחלט עשויים לדרוש דיונים נוספים בפרלמנט לפני האישור הסופי לגרמניה להמשיך באינטגרציה האירופית, או לאותת כי התהליך הגיע לקצה היכולת החוקית שלו, ונדרש תיקון חקיקה לפני המשכו.

"אני לא חושב שבית המשפט ידחה את מנגנון היציבות האירופית או את הברית הפיסקלית, ולכן גוש היורו לא יבוא לסופו ב-12 בספטמבר", אומר פרנץ מאייר, פרופ' לאיחוד האירופי ולחוקה באוניברסיטת בילפילד בגרמניה. "אולם זה בלתי סביר שפסק הדין יהיה מורכב מפסקה אחת בלבד, שתגיד 'אין לנו בעיה עם התוכנית, אתם יכולים להתקדם'. כמו בעבר, זה יהיה מעורפל, פתוח לפרשנות וכל הצדדים המעורבים יגידו 'ניצחנו'", אמר מאייר לרויטרס.

מנגנון היציבות האירופי הקבוע (ESM) אמור היה להיות מוקם בחודש יולי האחרון במקומה של קרן החילוץ הזמנית EFSF. הרעיון היה להקצות למנגנון 700 מיליארד יורו על מנת למנוע ממשבר החוב האירופי להתפשט ביבשת.

אולם בית המשפט בקרלסרואה תקע טריז בתוכנית, כשהחליט באמצע יולי לקחת חודשיים כדי לבחון תלונות לפיהן מנגנון היציבות החדש והברית הפיסקלית מאפשרים למוסדות האירופים לכפות על גרמניה חוקים ותקנות אשר נוגדים את חוקת המדינה.

ההחלטה השאירה את גורל תוכנית החילוץ החדשה במצב "לימבו". בלי תמיכה של הכלכלה הגדולה ביבשת, התוכנית לא יכולה להיכנס לתוקף. ב-12 בספטמבר יפסוק בית המשפט ב-12 אלף בקשות לצווי מניעה. הבקשות טוענות כי ההסכמים הללו פוגעים בזכותם של המחוקקים הגרמנים להחליט על תקציב המדינה, וחושפים את גרמניה לסיכונים ולאחריות למנגנון היציבות החדש.

פסיקותיו של בית המשפט הגרמני בנוגע לאמנת ליסבון מ-2009 וההלוואות ליוון ולקרן החילוץ הקודמת ב-2010, הציבו את המערכת המשפטית בגרמניה כקוץ בישבנו של האיחוד האירופי. במקרים הקודמים התעקש בית המשפט לשמור על זכויות הבונדסטאג (הבית התחתון בפרלמנט) כתנאי לאישור.

"בגרמניה אין חדש תחת השמש. כל החלטה גדולה בנוגע לאירופה מגיעה לבית המשפט, אז אנחנו רגילים לכך ולא ממש מודאגים", אומר הכלכלן קלאוס דויטשה מדויטשה בנק. "בהתחשב בעובדה שבית המשפט אישר את הקרן הקודמת, אהיה מופתע אם השופטים ייצאו באופן נחרץ נגד המנגנון החדש".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן