“אם החינוך בישראל לא ישתפר – ‘אומת הסטארט אפ’ בסכנה”

כלכלת ישראל נמצאת במקום ה-26 בדירוג התחרותיות במשק של הפורום הכלכלי העולמי, כך עולה מן הדוח שפורסם היום, ומדרג 144 כלכלות בעולם על פי מגוון רחב של אינדיקטורים, החל מתחום המדע, דרך הסביבה הרגולטורית ועד למצב הביטחוני. מדובר בירידה של ארבעה מקומות מן הדירוג בשנה שעברה.

על פי הדירוג, ישראל היא בין המובילות בעולם בתחום ה"חדשנות ותחכום", בו היא מדורגת במקום ה-8. בחדשנות בלבד נמצאת ישראל במקום ה-3 בעולם, נתון הנובע ממיקומה הגבוה של המדינה במספר הפטנטים (רביעית בעולם) והסביבה הכלכלית התומכת, אשר משתקפת בגישה הקלה של עסקים לקרנות השקעה (שלישית בעולם).

נתניהו ושטייניץ. חוסר היעילות הבירוקרטי פוגע בתחרותיות | צילום: רויטרס

בפורום כותבים כי "האתגרים לשמירה על מעמדה של ישראל בדירוג התחרותיות הם הצורך בשדרוג מוסדות החינוך (מקום 34), והעלאת הרף בתחום איכות החינוך. אם התחום לא יטופל, האיכות הנמוכה של החינוך – בייחוד במתמטיקה ומדעים (מקום 89) – יכולה לפגוע בתחרות הטכנולוגית במדינה בטווח הארוך".

"כמו בשנים קודמות, תחום הביטחון נשאר מעורער בישראל ומכביד על העסקים, ויש מקום לשיפור גם בסביבה המקרו-כלכלית, שבה הגברת הרגולציה והמשמעת התקציבית בניסיון להפחית את רמות החוב (מקום 121) יעזרו למדינה להתייצב ולתמוך בצמיחה".

הארגון דירג גם את הגורמים הבעייתיים ביותר לעשיית עסקים בישראל. בראש הרשימה נמצא חוסר היעילות והבירוקרטיה הממשלתית. אחריו נמצאים הגישה למימון ושיעורי המס הגבוהים.

שוויץ בראש הרשימה

במקום הראשון בדירוג נמצאת שווייץ, ששומרת על מקומה זו השנה הרביעית ברציפות. שוויץ מתאפיינת על פי הדו"ח במוסדות מחקר מהטובים בעולם ובקשר חזק בין האקדמיה לסקטור העסקי. שנייה דורגה סינגפור, ובמקום השלישי מדורגת פינלנד. ארה"ב ובריטניה ממוקמות בזו אחר זו במקומות ה-7 וה-8 בהתאמה.

כמו כן, הדו"ח עורך השוואה בין מדינות ה-OECD ובין מדינות אמריקה הלטינית במגוון שירותי תשתית כמו חשמל, תחבורה ותקשורת. מהדו"ח עולה פער משמעותי בין הצדדים וכך למשל אחוז האינדיבידואלים המשתמשים באינטרנט במדינות ה-OECD גבוה יותר מפי שניים מהמשתמשים באמריקה הלטינית – 75% משתמשים מול 35% באמריקה הלטינית.

ומה קורה במזרח התיכון? קטאר היא הכלכלה התחרותית ביותר באזור כאשר קפצה השנה שלוש מקומות למקום ה-11 בעולם. ירדן ומצרים המדינות השכנות לנו מוקמו השנה במקום ה-64 וה-107 בהתאמה. איראן מוקמה במקום ה-66 כאשר כמו ישראל ירדה 4 מקומות משנה שעברה.

קישור לדו"ח המלא: לחצו כאן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן