“אם הריבית לא הייתה יורדת – השקל היה מתחזק מיידית”

בפעם השנייה בתוך שבועיים, הודיע הערב בנק ישראל על הורדת הריבית ב-0.25%, לאחר ההפחתה המפתיעה לפני שבועיים ל-1.5%. בבנק ציינו כי הצעד התבצע בין השאר כדי לצמצם את הפער בין הריבית לריביות המרכזיות בעולם, וכדי למנוע את התחזקות השקל. זאת למרות שבשבועיים מאז הודעת הבנק על ההפחתה המפתיעה התחזק הדולר בכ-4%.

"ישנה סיבה נוספת למהלך, והיא החשש שלאחר הודעת הריבית הקודמת – שוק המט"ח כבר גילם הורדת ריבית נוספת, כך שאם ההחלטה על הורדת ריבית נוספת לא הייתה מגיעה – היה השקל שב ומתחזק מיידית", טוען עופר הראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

"בשל הלחץ הבסיסי להתחזקות השקל בטווח הארוך – בכדי לשמר את הפיחות בשער השקל צריך בנק ישראל ליצור את התחושה שהוא יכול להפתיע ולהוריד את הריבית עוד ועוד ובכל עת. הבעיה שנראה שהתחמושת שיש לבנק מתנדפת בקצב מהיר מאוד. להערכתנו, כל עוד סביבת שער החליפין הנוכחית נשמרת – הריבית צפויה להישאר ללא שינוי", הוסיף קליין.

"הורדת הריבית ממחישה פעם נוספת כי הבעיות העיקריות שרואה בנק ישראל למול עיניו הן צמיחה נמוכה בשנה הקרובה ושקל חזק אשר עשוי לפגוע עוד יותר בצמיחה", אמר מנהל השקעות הראשי בהלמן-אלדובי, אילן ארצי. "בנק ישראל לא חושש כנראה כלל מאינפלציה בעתיד הקרוב. הורדת הריבית האחרונה אמנם שינתה את תהליך התחזקות השקל, אך בנק ישראל מעוניין לוודא שמגמה זאת תמשיך, ולכן מרחיב עוד יותר את המדיניות המוניטרית".


צילום: מרק ישראל סלם

בהלמן אלדובי מעריכים כי ההחלטות הבאות על הריבית יתקבלו במסגרת המועד הרגיל וכי "הסיבה להחלטה מאמצע החודש היא לא רק אפקט ההפתעה אלא גם העובדה שהחלטת הריבית לחודש מאי התקבלה בחודש מרץ ולבנק לא הייתה אפשרות להגיב מספיק מהר להתפתחויות בשוק המט"ח במסגרת ההחלטות התקופתיות".

בחברת פיוניר תכנון פיננסי מציינים כי "לפישר לא הייתה ברירה אלא להפחית את הריבית פעם נוספת. היעד העליון של פישר הוא לשמור על שער דולר של 3.70 שקלים לפחות. זהו שער הדולר המינימלי הנחוץ על מנת שהמשק הישראלי יצמח ב-3% לפחות בשנה – שיעור הצמיחה המינימלי שעליו מבוסס תקציב המדינה. ירידה משיעור צמיחה זה תביא לפגיעה בהכנסות המדינה, תעמיק את הגרעון ולא תאפשר למשק לעלות על תוואי של התאוששות ב-2014". מנהל מחקר שוק מקומי בחברה שמואל בן אריה מציין כי, "הפחתת הריבית הקודמת הצליחה ליצור מומנטום של התחזקות הדולר ביחס לשקל. חלק מההתחזקות נבעה מכך שהשוק צפה הפחתת ריבית נוספת, כך שאם הפחתה זו לא הייתה מגיעה, הדולר היה עלול להיחלש שוב".

"בנק ישראל מפגין נחישות במאבק נגד הספקולנטים בזירת המט"ח, ומחויבות לתמיכה בצמיחה במשק על אף הסיכון להתנפחות בועת דיור", התייחס האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, למהלך. "בסביבת פעילות בה האינפלציה אינה נראית באופק והמדינה מפגינה חזרה לשפיות פיסקלית, מרווח התמרון של הבנק המרכזי המקומי גדול יחסית, וכאב הראש שלו מתמקד בהתפתחויות שליליות אפשריות בזירת הדיור כפועל יוצא ממכירת כסף במחירי שפל".

עוד הוסיף פגוט כי "נראה שבבנק המרכזי רצו לנצל את המומנטום שצברו במאבק על החלשת השקל, ולהפחית ככל שניתן את התמריץ להשקעה בשקל משיקולי פער ריביות. השילוב בין הפחתת הריבית של 0.5% על ידי בנק ישראל ומומנטום חיובי של הדולר בעולם כתוצאה מהסתברות גוברת להקטנת ההרחבה הכמותית בארה"ב, מגדילים את ההסתברות לבלימת התחזקות השקל והשפעותיו הקשות על צמיחת הייצוא המקומי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן