אם לא רואים אז שומעים: כיצד פרצה הטכנולוגיה את גבולות המוגבלויות?

התמכרות נפוצה במאה ה-21, היא ההתמכרות לטכנולוגיה. אנחנו חייבים גם אייפון, גם אייפד וגם את המקבוק הכי חדש, ואם יצאה גרסא משודרגת ודאי שאנחנו כבר נמצא איך להניח עליה את ידינו. אבל, יש כאלו שעבורם הטכנולוגיה היא לא רק גאדג'טים, היא לא רק דרך חיים, היא מאפשרת חיים. עבור רבים מהעיוורים הטכנולוגיה היא שותפה בלתי נפרדת לדרך, פשוט כי היא מאפשרת להם לא להישאר מאחור.

"עד גיל 13 ראיתי יותר טוב ממה שאני רואה היום, שיחקתי כדורגל וכדורסל", מספר תומר אגזדה. "ואז התחילה ההתדרדרות בראיה והפסקתי עם הדברים האלה". בדומה לרובנו, גם תומר צמוד לסלולרי שלו, אבל ברשותו סלולרי מסוג אחר, סלולרי מיוחד לעיוורים ולקויי ראיה, פרי שיתוף פעולה בין פרויקט RAY הישראלי וענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי (Huawei) ובתמיכת חברת קוואלקום. "זה סמארטפון לכל דבר", מסביר מיכאל וקולנקו, ממייסדי פרויקט RAY. "יש בו 20 אפליקציות שונות ומונגשות".

עיוורים ולקויי ראיה לא יכולים לראות מפות, לא יכולים לקרוא הודעות, והם ממש לא יודעים אם החולצה שבחרו בבוקר מתאימה למכנסיים. אך אל תחשבו שההיצע עבורם מוגבל. מלבד הסמארטפון היעודי של RAY, גם האייפון של אפל מאפשר תמיכה מונגשת לעיוורים, באמצעות חיווי קולי וכתב ברייל. "כשאני נוגע במסך הוא אומר לי על מה אני נוגע. אם אני רוצה להקיש אני לוחץ פעמיים מהר עם האצבע, ואם אני מחליק ימינה ושמאלה הוא מדפדף בין המסכים", מסביר רוי שטופלר, שכבר התנסה בעבר עם מכשירי נוקיה ומסתדר מאוד עם ההנגשה בטלפונים של אפל.

גם למי שחשקה נפשו בסמארטפון מבוסס אנדרואיד ישנו פתרון. בגוגל פליי, חנות האפליקציות של מכשירי האנדרואיד, ניתן למצוא אפליקציות חינמיות כמו TalkBack ו-Accessibility Launcher Lite, שהופכות את המכשיר לדברן ואף מראות את הכתוב בכתב ברייל.

אבל מה עם העברית?

למרות שמועות אודות גרסא בעברית לתמיכת הVoiceOver של אפל, כרגע אין כזו בנמצא, וכאן היתרון הברור של המכשיר המותאם של חברת RAY, שמסוגל גם להקריא למשתמש הודעות ומיילים בעברית, בניגוד לאחרים. גם הכתיבה במכשיר המותאם נוחה הרבה יותר, במקום להזיז את האצבע על גבי המקלדת ממקום למקום, ולשמוע על איזו אות אנו מתעכבים, בסמארטפון של RAY נוכל להקליט את ההודעה או המייל בעברית או באנגלית, והמכשיר יתרגם אותו למילים כתובות. למכשיר גם טכנולוגיית זיהוי צבעים ושטרות מיוחדת, שמסייעת בפעולות יומיומיות כגון לבוש וספירת עודף. "אני מאוד אוהב טכנולוגיה, ממש פריק של זה", מספר תומר, "ניסיתי כמעט את כל הדברים האפשריים אבל RAY פשוט חושב ככלי עזר לאדם עיוור בכל מובן".

המכשיר המותאם של RAY | צילום: מתוך יוטיוב

אין ספק שעבור לקויי ראיה רבים, הנגשת הטלפונים החכמים מאפשרת להם הרבה יותר חופש ועצמאות מבעבר. "יש לי עוזרת שהייתה מנהלת עבורי את היומן, אבל עכשיו אני לא תלוי באחרים", מספר תומר שעובד כעורך דין. "מה שחסר לי אולי שהוא יוכל גם לקרוא לי קבצים".

אפליקציה נוספת שעובדת עליו חברת RAY בימים אלו היא תוכנת ניווט מיוחדת שבונה מסלול עבור המשתמש, כולל קטעי הליכה ושימוש בתחבורה ציבורית, ואף יודעת לומר מתי בדיוק מגיע האוטובוס לתחנה המבוקשת. במהלך הנסיעה אמורה האפליקציה גם להודיע לנוסע מתי ובאיזו תחנה עליו לרדת. התוכנה כרגע עדיין בפיתוח, אך בחברה מעריכים כי ניתן יהיה גם להוריד אותה מחנות הגוגל פליי, שזמינה למכשירים מבוססי אנדרואיד, והיא לא תהיה בלעדית למכשירים היעודיים.

"היום יש הרבה יותר מודעות" מוסיף רוי, "האמצעי להפוך אפליקציות לנגישות נמצא בפורטל המפתחים של אפל ואם המפתחים שמים לב הנגישות הרבה יותר טובה". "בסך הכל מדובר באוכלוסיה שחלקה הגדול לא נפתח למה שמציע השוק, לא לכל אחד יש כוח להיכנס לזה", מסכם תומר, "אבל המכשיר מאוד פשוט, גם אנשים לא טכנולוגיים יכולים להשתמש בו". "בנוסף הייתי רוצה אייפון, אבל לא במקום".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן