אמת או שקר: מחקר חדש משנה את כל מה שחשבתם על "אפקט הפלצבו"

אם אני נותן לכם כדור פלסבו ואומר לכם שזה יפסיק את הכאב שלכם, חשוב שלא אומר לכם שהכדור עשוי מסוכר. אחרי הכל, הטעייה היא המפתח ליצירת דמה, נכון?
זה מה שחשבנו על איך שאפקט הפלצבו עובד מאז גילויו לפני 70 שנה, אך מחקר חדש מציע גישה אחרת לפיה אפקט הפלצבו לא מבוסס כולו על הטעייה, אלא על האפקט הפסיכולוגי שנוצר מעצם היותו של המטפל תחת טיפול. כלומר, אם לקיחת פלסבו היא חלק מהטיפול, המוח יכול להשתמש בו כדי לעודד אפקט של טיפול גם אם המטופל יודע שהוא לא לוקח טיפול ממשי.

המחקר נעשה על ידי קבוצת חוקרים מבית החולים "בית ישראל -דיקונס" בבוסטון והמכון המרכזי לפסיכולוגיה בליסבון (ISPA). כ-100 אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים ניתן הסבר של 15 דקות על אפקט הפלצבו ולאחר מכן הם חולקו לשתי קבוצות למשך שלושה שבועות. קבוצה אחת לקחה תרופות נגד דלקת שאינם סטרואידים, מקבוצת תרופות כמו איבופרן, שרוב החולים לקחו גם לפני תחילת המחקר, והקבוצה השנייה הונחתה לקחת בנוסף לכך תרופת פלצבו פעמיים ביום. הפלסבו תויג כ"כדורי פלצבו" על הקופסא. לשתי הקבוצות נאמר להתמיד בטיפול שנבחר להם ולא לקחת שום דבר אחר לאורך תקופת המחקר, או לעשות שינויים משמעותיים באורח החיים ובשגרה היומית שלהם, שיכולים להשפיע על בריאותם. לאחר שלושה שבועות הקבוצות נבדקו מחדש במטרה לבחון את עוצמת הכאב שלהם אל מול רמה בסיסית שנקבעה בתחילת המחקר. 

תוצאות המחקר הראו כי החולים בשתי הקבוצות חוו ירידה בעוצמת הכאב. הקבוצה שלקחה תרופות נגד דלקת חוותה ירידה של 9% בעוצמת הכאב הרגיל שלהם וירידה של 16% בעוצמת הכאב המקסימלי שלהם. עם זאת, הקבוצה שלקחה את התרופות נגד דלקת יחד עם פלצבו חוותה ירידה של 30% הן בעוצמת הכאב הרגיל והן בעוצמת הכאב המקסימלי.
מדובר בתוצאה משמעותית ובעיקר מוזרה בהתחשב בכך שכל מי שבקבוצת הפלצבו ידע שהוא לוקח תרופות מזויפות. "הממצאים שלנו מדגימים שאפקט הפלצבו יכול לבוא לידי ביטוי גם ללא הטעייה. החולים התעניינו במה שיקרה ונהנו מהגישה החדשה כלפי הכאב שלהם. הם הרגישו מחוזקים", אומרת החוקרת הראשית, קלאודיה קארוולו.

ירידה של 30% בכאב | צילום: Fotolia

בשורה התחתונה: תוצאות המחקר עלולים להיות מוטים על ידי נתינת פלצבו לאנשים שנחשפו לפני כן למחשבה שהם יעבדו. אם לצטט את החוקרים מתחום הגבלות המחקר, "יכול להיות שהתוצאות לא יכולות להכליל את כל המשתתפים". 

למרות זאת, יש במחקרים הללו מספיק בשביל לעקוב אחר הנושא בקנה מידה גדול יותר כדי להוכיח למה פלצבו עובד טוב בשביל אנשים מסוימים, מה שעשוי לעזור לקבוע אם אנחנו מפספסים הזדמנות להשתמש בהם באופן טיפולי. טיפולים העוסקים בניהול כאב ישתמשו בכל עזרה אפשרית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן