אמת בפרסום: המיזם שיגלה אם הפוליטיקאים משקרים לכם

האם הפוליטיקאים צריכים להתחיל לפחד? מיזם חדש שהוקם לאחרונה מבקש לאתגר את אחת הסוגיות שעלו בעקבות המחאה החברתית: חוסר היכולת לדעת מתי אומרים הפוליטיקאים את האמת ומתי לא. המיזם הוקם בידי שני צעירים, ספי קלר (23) ושני קינן (26), סטודנטים באוניברסיטה העברית, אשר הרגישו שקולם לא נשמע, ולאחר שהופתעו, לטענתם, מרמת הייאוש שפגשו ברחובות, וצפוי לעלות לאוויר רשמית בעוד כחודש.

לאחר מחקר קצר שערכו גילו השניים את האתר האמריקני Politifact, והשאר כבר היה "ברור להם מאליו": בקבוצה החליטו "לגייר" את האתר ולהקים פלטפורמה אינטרנטית לתועלת הציבור, אשר תדרג אמירות פוליטיות מכל קצוות הקשת הפוליטית לפי רמת אמינותן, ותעקוב אחר התחייבויות נבחרי הציבור. כל זאת בתקווה כי יהיה זה הצעד הראשון בדרך למה שהם מכנים "החזרת ערך האמת למרכז השיח הציבורי בישראל".

"הציבור התנתק ממערכת קבלת ההחלטות", אומר קלר לפורבס. "התחושה היא שאי אפשר יותר להאמין לאף אחד. רצינו להקים משהו דומה לאתר האמריקאי, המדרג את אמינות הצהרות הפוליטיקאים בסולם של 1 עד 5, לאחר שזיהינו הרבה תסכול".

כיצד מתנהל הדירוג? השניים נעזרים בוועדה מייעצת אשר הוקמה במיוחד ובה חברים בין היתר חנוך מרמרי, לשעבר עורך עיתון הארץ, והעיתונאי הוותיק בן דרור ימיני. "אנחנו רואים אם המסר נכון", מסביר קלר. "לפעמים המידע נכון אבל עקיף, או מנותק מהקונטקסט. יש לנו תחקירנים אשר עובדים בשכר למרות שהם מוכנים לעשות זאת בהתנדבות. התעקשנו לשלם להם".

ומהיכן הכסף?

"עד עתה מימנו אנחנו את הפרוייקט", מודה קלר. "ב-11 באוקטובר נערוך אירוע השקה לאתר במכון הלאומי לדמוקרטיה. השקנו קמפיין של תרומות באתר מימונה (עד כה גייסו השניים כ-3,500 שקל מכ-30 תורמים), בשיטת הכל או כלום: אם לא נצליח לגייס 50 אלף שקל בתוך 39 ימים נחזיר את הכסף לתורמים. אנחנו משתעשים גם ברעיון לפרסם באתר. התחקירים שלנו הם חינמיים, אולם ייתכן שעבור השימוש בנתונים המעובדים נגבה כסף. בסך הכל אנחנו רוצים להיות כמו ויקיפדיה – מיזם ללא כוונת רווח".

אלי ישי. "ציון 2 מתוך 5 בסולם פוליטיווטש" | צילום: רויטרס

על מנת להמחיש את מטרותיה לציבור, פרסמה הקבוצה תחקיר שערכה בנוגע לאמירתו של שר הפנים, אלי ישי, לפיה "הרבה מאוד חרדים ממתינים לגיוס והצבא לא מגייס אותם". "האמירה נותנת את התחושה כי ישנו מספר משמעותי של מתגייסים שנדחים על ידי צה"ל", נכתב בסיכום התחקיר. "מהתחקיר שערכנו עולה כי שיעור המתגייסים החרדים שנדחה על ידי הצבא מסיבות אישיות אינו חריג משמעותית ביחס לנתון המקביל באוכלוסייה היהודית הכללית. בנוסף, נמצא כי רק ל-92 חרדים לא התאפשר להתגייס למסגרת צבאית המתאימה לאורח חייהם. לפיכך, אנחנו מדרגים את האמירה של השר ישי בציון 2 מתוך 5 במדד האמת של פוליטיווש – 'בעיקר לא נכון'".

מלשכת השר ישי לא התקבלה תגובה עד למועד הפרסום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן