Forbes Israel Logo

אנחנו על המפה: הסטארט-אפים הישראלים שמעצבים את ערי המחר

תערוכת "עולם המחר" שנערכה בשנת 1939 בניו יורק הציגה חזון אופטימי של העתיד, שכלל רובוטים, טיסות לחלל החיצון ומערכות אוטומטיות של כבישים מהירים. חלק ניכר מהיריד הוקדש ל"עיר המחר", שאינה שונה מהותית מהמושג שכולנו מדברים עליו כיום כ"עיר חכמה". אמנם בשנת 1939 היינו יכולים רק לחלום על ערים חכמות בפועל, עכשיו הן מתחילות להתממש. על גדות אגם אונטריו, קצת דרומית למרכז העיר טורונטו, קיים אזור תעשייה ישן המיועד להפוך בקרוב לאחת השכונות המתקדמות ביותר בעולם, בסיוע חברה של גוגל – Sidewalk Labs. 

השכונה החדשה תהיה הראשונה בעולם שתיבנה בשיטה חדשנית מבוססת אינטרנט ומערכות ניתוח נתונים, ותהיה מסוגלת לנהל את עצמה באמצעות איסוף ובקרה של נתוני תנועה, רעש, איכות האוויר, אשפה והרגלי היומיום של התושבים. ערים ברחבי העולם מאמצות יותר ויותר טכנולוגיות העיר החכמה, והתושבים מצפים לקבל רמת שירות ואיכות דומה מצד גורמים פרטיים וציבוריים.

קשר רציף עם האזרחים. קונספט עיר חכמה | צילום: shutterstock

חברות סטארט-אפ ישראליות בתחום של ערים חכמות כבר נכנסו לפעולה. על פי חברת Nation Finder, פלטפורמת גילוי החדשנות של החברה הישראלית "סטארט-אפ ניישן סנטרל", פועלות בישראל כ-250 חברות עסקיות לערים חכמות, רבות מהן בתחום הניידות.

הנה עשר חברות סטארט-אפ ישראליות, המתכננות ערים חכמות, שיש להן פוטנציאל להועיל לתושבי ערים רבות ברחבי העולם.

1. ACIST – מסייעת ליצור תשתית תקשורת באמצעות עמודי התאורה הפרוסים בעיר. כיום, התקנת מצלמות באזורים עירוניים דורשת מבנים חדשים, כמו גם חפירות – גורמים המפריעים לתנועה ולאיכות החיים. ACIST ממזערת כבלים ותיבות מרכזיות על ידי מינוף התשתית הקיימת, מה שהופך כל עמוד תאורה לנכס IoT. החברה מציעה גם מערכות אבחון וניטור ממכשירים מחוברים כגון מצלמות, מסכים, אינטרנט אלחוטי ועוד.

2. Mobility Insight – מפתחת פתרונות לניהול רשתות תחבורה. התוכנה משתמשת בקישוריות בין כלי הרכב ובתשתיות העיר כדי לנתח את עומס התנועה הנוכחי וחוזה את עומס התנועה הצפוי. בכך היא מסייעת לווסת את התנועה ובמניעה של פקקי תנועה.

3. ZenCity – מציעה כלי לניהול נתונים כדי להקל על קבלת ההחלטות העירוניות. כלי זה משתמש בבינה מלאכותית כדי לנתח את הנתונים המתקבלים באמצעות מיליוני אינטראקציות בין התושבים והעירייה, לרבות באמצעות מדיה חברתית וקווי טלפון.

4. Howazit – מספקת פלטפורמת תקשורת המעודדת תקשורת רציפה בין האזרחים לבין שירותי העירייה.

5. Over.ai – מתמחה בעיבוד שפה יומיומית ומספקת שירות לקוחות אוטומטי מסביב לשעון שיכול לטפל במשימות מורכבות. המערכת הקולית מאפשרת לעיריות לתקשר עם האזרחים באמצעות יישום או באתר האינטרנט של העירייה.

6. GreenQ – מספקת פתרונות חכמים לניטור וייעול תהליך איסוף הפסולת של העיר, ובכך משפרת את איכות החיים באזורים עירוניים. הטכנולוגיה של החברה מנטרת משקל, קיבולת, זמן ומיקום של משאיות אשפה, מנתחת את הנתונים, ומייצרת תובנות שימושיות, שמאפשרות אופטימיזציה של תהליכי איסוף הפסולת.

7. Hombi – יוצר מקום אחד שממנו האזרחים יכולים לנהל כל אינטראקציה הקשורה לחיים עירוניים.

8. My City – מציעה מערכת הסדרה ומעקב אשר מבצעת סקרי שביעות רצון מהצרכנים כדי לשפר את השירותים העירוניים. המערכת גם מאפשרת לעיריות לשלוח מסרים במהלך משברים, תוך מתן אפשרות לאזרחים לשלוח הודעות, תמונות וקטעי וידאו למחלקות העירייה השונות.

9. Scanovate – זיהוי ביומטרי באמצעות טלפונים סלולריים, המאפשר לאזרחים לשלם חשבונות ואפילו לתקשר באמצעות וידאו עם העירייה.

10. The Public Knowledge Workshop – עמותה ללא כוונת רווח שמטרתה להגביר את השקיפות בממשלת ישראל ולהפוך את המידע הממשלתי והמוניציפאלי לנגיש באמצעות טכנולוגיה, כמו להקל על הגישה לתכניות בנייה עירוניות מבלי להכיר את מונחי התכנון והבניה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן