אני יודע לאן הפלגת בקיץ האחרון: מהשירות הצבאי בחיל הים – לשינוי כללי המשחק ברחבי האוקיינוסים

שני המייסדים של חברת Windward, עמי דניאל ומתן פלד, לא השתחררו משירותם הצבאי עם רעיון פורץ דרך או עם טכנולוגיה חדשנית ביד, שאותם תכננו להטמיע בשוק האזרחי. ואף על פי כן הם חייבים חלק גדול מהצלחתם לחיל הים שבו שירתו – שכן שם נחשפו למחסור האדיר במידע על כלי שיט פעילים ברחבי העולם, לתועלת שניתן להפיק ממידע כזה, וגם מצאו איש את רעהו – במה שמצטייר כשותפות עסקית וחברית משגשגת.

דניאל (32) ופלד (34) הם ימאים בכל רמ"ח אבריהם. נדמה שמי ים זורמים בעורקיהם. אפשר להבחין בכך מהרגע הראשון, כשבמקום קפה, הם מציעים לקיים את השיחה במשרדיהם, עם כוסות רום ביד. את התשוקה הבוערת ואת הבנתם בעולם הימי הם מקווים כעת לנצל כדי לחולל שינוי של ממש בעולם. וכן, על הדרך, גם להרוויח הרבה מאוד כסף.

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

"שנינו בוגרי קורס חובלים, כך שכל אחד מאיתנו שירת מספר שנים בשירות קבע", מספר דניאל. "יצא לנו גם לשרת שלוש או ארבע שנים ביחד. שנינו יזמים באופי, וכשהשתחררנו, החלטנו לנסות ולהקים משהו ביחד". אך מלבד הרוח היזמית, לדניאל ולפלד לא היה בסיס איתן בתחילת הדרך. "לא השתחררנו עם רעיון גדול, ההפך. הרעיון הגיע רק אחרי הרבה מאוד עבודת רגליים", הוא מספר. "כבר אז הבנו שיש איזשהו פער בכל הנוגע להבנה של מה שקורה בים, והתחלנו לצלול לעומק הנושא הזה. עבדנו שנה ושמונה חודשים בלי לגייס שקל, רק כדי להבין עד כמה עמוק התחום. גם היום אנחנו ממשיכים לצלול עוד ועוד לעומק, ומגלים שהקרקעית עדיין רחוקה".

מה שהתחיל כתחושת בטן של שני קצינים צעירים לאחר השחרור התגלה עם הזמן כצורך אמיתי – וכפוטנציאל עסקי אדיר. כיום, חמש שנים לאחר הקמתה, מובילים השניים ביד רמה את אחת מחברות הסטארט-אפ המסקרנות ביותר שצמחו בישראל בשנים האחרונות, וגם את אחת המבטיחות שבהן. ככה זה כשבין רשימת המשקיעים אפשר למצוא שמות, כמו המיליארדר הסיני לי קה-שינג, או ראש ה-CIA לשעבר הגנרל דיוויד פטראוס, אשר מכיר מקרוב את הצורך ביכולת איסוף מידע וניתוחו בזמן אמת. "השיחה איתו נמשכה ארבע דקות", חושף דניאל. "הוא רק רצה לוודא שכל מה שהוא קרא זה אכן המצב בפועל. הוא סיפר לנו שכראש ה-CIA, רק להשיג את הנתונים האלו היה אתגר אדיר. אנחנו נמצאים כבר כמה צעדים קדימה".

מסע חיפוש

הרעיון בבסיס פעילות החברה אולי פשוט, אך ממש לא ברור למי שאינו מכיר את התחום הימי מעבר לביקור מזדמן בחוף הים. אך כש-70% מפני כדור הארץ מכוסים מים, למידע על אודות שטחים אלה וכלי השיט הפעילים בהם, יש ערך עצום.

על מנת למפות את תנועת כלי השיט ברחבי האוקיינוסים שואבת החברה מידע ממגוון גורמים, לרבות מערך לוויינים אזרחיים, אשר מספק כיום ניתור של כל כלי שיט (הגדול מ-15 מטר) בכל רחבי העולם ולא היה זמין עד לאחרונה. "פתאום היה לנו המידע, והיינו צריכים להבין מה עושים איתו", מספר דניאל. "בניגוד לתחומי פעילות אחרים, התחום הימי הוא נורא עמוק, תרתי משמע. המידע נורא מסובך, ואין על מי להישען – כי אף אחד לא עשה מעולם את מה שאנחנו עושים פה. אנחנו צריכים להמציא הכל מאפס".

דניאל ופלד. האהבה לים מביאה אותם רחוק | צילום: שלומי יוסף

"זה חלק מהיופי", מסכים פלד. "אין במה להיאחז. אתה יוצא למסע חיפוש, פותח עוד ועוד דלתות, וב-99% מהמקרים אין לך שום מושג מה יחכה לך מאחורי הדלת. זה נכון לפיתוחים הטכנולוגיים, לניתוח המידע, לתחום העסקי, לכל. עד היום אנחנו נתקלים בהמון אנשים שמפקפקים בחברה". גם דניאל מכיר היטב את תחושת התסכול ממשקיע שנותר סקפטי חרף הביצועים המרשימים שמציגה החברה כיום. "בסוף, הרבה מהמשקיעים רוצים לעבוד בעולם שהם מכירים. וכמה אנשים מכירים את התחום הימי? אני אחסוך לך את הספירה, הם מעטים מאוד".

את הררי המידע שנצבר מנתחים בחברה באמצעות שורת אלגוריתמים מתוחכמים, המאפשרים הסקת מסקנות שונות – הן לגבי כלי שיט מסוימים (דפוס פעולה חריג, שעשוי למשל לרמוז על פעילות לא חוקית כמו הברחה) והן לגבי מגמות רחבות וחובקות עולם. כך, למשל, החברה היתה הגורם היחיד בעולם שפרסם אומדן באשר לכמויות הנפט שאגרה איראן במהלך ימי החרם – והמתין בלב ים, בליבן של מכליות, לרגע שבו יתאפשר לאיראנים לעשות בו שימוש. את המידע המעובד מוכרים בחברה למגוון רחב של גורמים בכל העולם – החל בגופי ביטחון רשמיים, סוכנויות מודיעין ועד לגופי מסחר ופיננסים.

"ספינות הן לא מטוסים"

דניאל ופלד אמנם פיתחו את הטכנולוגיה המדוברת רק לאחר שחרורם מחיל הים, אך מלבד הכרת הצורך והעולם הימי, השניים מעידים כי השירות בחיל גם השפיע לא מעט על עיצוב אופיים כיזמים וכמנהלים. "אני חושב שאחד הגורמים המשפיעים ביותר היה העצמאות", מספר פלד. "כבר בגיל צעיר אתה מוצא את עצמך לבד בלב ים, בלי שום יכולת לעצור. הכל עליך, אי אפשר לבקש לעצור לרגע, או שמישהו יבוא ויעזור. אתה שם והמשימה שם, ואתה חייב לבצע אותה. יש לזה המון משמעות עבור יזם". אך בכך לא מסתכמת ההשפעה של השירות הצבאי על אופיו היזמי, ממשיך פלד להסביר. "חשוב לזכור גם מאיזה עולם הגענו. ספינות הן לא מטוסים, לטוב ולרע. הן לא טסות במהירות אדירה. לא משנה כמה מהר תפליג – אתה עדיין תהיה איטי, בטח ביחס למטוס. צריך המון סבלנות, לעשות דברים בצורה מאוד מאוד יסודית. אחרי כמה שנים של שירות, העקרונות האלה מחלחלים אליך".

"קודם כל אני מסכים עם כל מילה שמתן אומר, בכל מצב", מחזק דניאל. "אם לחשוב מהזווית שלי, אני שירתתי על הסטי"ל שנפגע מטיל שירה חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. הבנתי אז משהו מאוד מאוד חשוב: מה שהכנת מראש, זה מה שיהיה לך בעת הצורך. זה נכון לכל הפלגה, מה שהכנת על היבש, זה מה שיהיה לך בים, ומה שלא לא. זה נכון לעולם השיט וזה נכון גם לעולם העסקי".

גם לעובדה כי השניים צברו ניסיון פיקודי עשיר, שבמהלכו נדרשו להוביל חיילים למשימות בלב ים, יש לא מעט משמעות כיום, כאשר הם מובילים חברה בת 55 עובדים – ועוד היד נטויה. "הדמיון הגדול ביותר הוא העמידות", טוען דניאל. "ממש כמו בים גבוה, אתה צריך לדעת שהצוות שלך יוכל להחזיק מעמד גם כשקשה. גם פה יש תקופות פחות קלות, ואנחנו יודעים שיש לנו צוות שיכול לעמוד בהן". פלד, לעומתו, טוען שהדמיון הגדול ביותר הוא בצורך לחבר את העובדים לחזון הכולל. "מה שמניע אנשים זו משמעות, וכמה שתחבר את כולם למשמעות האמיתית של העשייה, ככה תצליח לרתום אותם באמת. חוץ מזה? הכל שונה. ממש הכל".

שעתיים מול הגלים

משרדי החברה ממוקמים ברחוב הר סיני בתל אביב, חמש דקות משדרות רוטשילד, בלב הסצינה התל אביבית, ולא פחות חשוב – במרחק רבע שעת הליכה מחוף הים. בקרוב צפויה החברה להשתדרג למתחם חדש ומפואר, אשר אליו יעברו עשרות העובדים (לרבות עשרות עובדים חדשים הצפויים להיקלט בחודשים הקרובים) ביחד עם שלל פריטי האספנות הימיים אשר מעטרים את המסדרונות ומזכירים, אם לרגע שכחתם, מה עומד בבסיס החברה המסקרנת הזו.

"גם היום זה נוהל קבוע אצלי. בכל שבת אני ואשתי הולכים לים", מספר פלד, וגם דניאל מסכים: "בכל נסיעה שלי בעולם, אני מגיע למלון, מתארגן – ויוצא לים. גם כשאני עצבני או טרוד, תן לי שעתיים מול הגלים ואני נרגע". בסופו של דבר, מסכם דניאל: "כל מי שמצליח עובד איפה שנמצאת התשוקה שלו. לכל אחד יש התשוקה שלו, פשוט אצל הרוב זה לא תחום מגניב כמו הים. תן לי גלים, רוח, אוויר מלוח וכמובן, רום. זה הבסיס הכי טוב שיכול להיות. אבל בסוף אנחנו רוצים לייצר ערך ממשי. אנשים מדברים עלינו כחברת ענק עם פוטנציאל כלכלי ענקי? זה בסדר, אבל זה לא לב העניין", הוא מצהיר – ומסיים את כוס הרום שבידו. "אנחנו פה כדי לעשות שינוי ממשי, זה מה שחשוב לנו באמת".


הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר של פורבס ישראל כחלק מפרויקט "המתאזרחים" – הסטארט-אפים שהחלו את דרכם כטכנולוגיות צבאיות

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן