אפילו קיצוץ של 85 מיליארד דולר מהתקציב לא יעזור לכלכלת ארה"ב

ביום שישי תכנס לתוקף תוכנית קיצוצים נרחבת בארה"ב – הסקווסטר. על פי התוכנית, הממשלה תקצץ את תקציבה ב-85 מילייארד דולר. על הנייר, מדובר בתוכנית גאונית שאמורה לסייע בהבראת הכלכלה האמריקאית, אלא שבפועל, יש בה הרבה יותר נזק מתועלת, בייחוד בטווח הקצר. 

אחת הסיבות לחוסר האפקטיביות של תוכנית הקיצוצים היא האופן הבזבזני בו הממשלה האמריקאית מתנהלת. בנוסף, ההערכות הן שהתוכנית תפגע בכלכלה במדינה, בעיקר משום שהיא תקטין את ההכנסות ממסים ותפגע בבטחון הכלכלי של התושבים בשל צמצום קצבאות רווחה שונות, כגון תשלומי פנסיה ואבטחת הכנסה, שהרבה מהאמריקאים תלויים בהם. 

כמו כן, התוכנית תאלץ סוכנויות פדרליות רבות, בראשן הפנטגון לבטל חוזים עם ספקי שירותים רבים. כתוצאה מכך, היא תאלץ אותם לשלם במקום פיצויים יקרים. אם מסכמים את כל ההשלכות הללו, נראה כי הקיצוצים הממשלתיים לא יסייעו לכלכלה האמריקאית אלא יחלישו אותה. 

"קיים סיכוי שבסופו של דבר שיעור החיסכון מהתוכנית יהיה אפסי", מסביר אנליסט במכון המחקר ביפרטיסן בוושינגטון, שהיה גם עוזר פרלמנטרי לסנטור רפובליקני בעבר. 

ברק אובמה | צילום: רויטרס

אחת הבעיות העיקריות עם תוכנית הקיצוצים היא שהיא לא תכנסה את הרפורמה בשירותי הבריאות בארה"ב, אותה מקדם אובמה בכל מעודו, עוד מהקדנציה הקודמת. על פי הערכות האנליסטים, ככל שהאוכלוסיה בארה"ב תתבגר ותזדקן, הוצאות הבריאות הממשלתיות יגדלו. לדבריהם, אם אכן תוכנית הקיצוצים לא תצליח לסייע לכיסוי הגירעון, גודלו ישתווה לגודלה של כלכלת ארה"ב כולה עד שנת 2031. אולם אם תהיה לתוכנית השפעה חיובית כלשהי, תאריך היעד ידחה ל-2033. 

למעשה, תוכנית הקיצוצים הנרחבת בכלל לא הייתה אמורה להתממש. מדובר בתוכנית מגירה שהכינו הרפובליקנים יחד עם הדמוקרטים ב-2011. במסגרת התוכנית המקורית, תוכננו קיצוצים בעיקר בתחום הבטחון וכן בהוצאות משרד הפנים. מטרתה של התוכנית הייתה לייצב את הכלכלה האמריקאית במקרה של התכווצות קשה. 

הבעיה הייתה ששני הצדדים מעולם לא הצליחו להגיע להסכמה על שיעור הקיצוצים, וכעת כתוצאה מכך, החל מיום שישי תופעל תוכנית הקיצוצים במסגרתה יצומצם תקציב הבטחון האמריקאי ב-13% ותקציב משרד הפנים ב-9%. 

על הנייר, מדובר בקיצוץ של כ-2.4% מהתקציב הכולל של הממשלה האמריקאית המסתכם ב-3.6 טריליון דולר. אולם בפועל הקיצוץ יהיה קטן בהרבה ויגיע ל-43 מיליארד דולר, זאת משום שאף אחת מהסוכנויות הפדרליות לא מבזבזת את התקציב השנתי שלה במלואו. עם זאת, למרות ששיעור הקיצוץ קטן מהמתוכנן, נראה כי מידת הנזק שתגרום התוכנית לכלכלה הגדולה בעולם יהיה גדול בהרבה מהתועלת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן