אפל מודה: קיבלנו 4,000 בקשות מהממשל במהלך שישה חודשים

פרשת PRISM, התוכנית הסודית שהופעלה ככל הנראה ע"י ממשלת ארה"ב ב-6 השנים האחרונות ושימשה למה שקשה לתאר במלים אחרות מאשר ריגול אחרי אזרחים, מסרבת לדעוך. אתמול שחררה אפל הודעה רשמית ללקוחותיה, בה היא מנסה להרגיע את חששותיהם מהאפשרות שהיא מעניקה לממשל הפדרלי גישה חופשית למידע אודותם ללא ביקורת.

את ההודעה מתחילה אפל בחזרה על ההכחשה שנמסרה כבר מעשרות חברות אמריקאיות, ביניהן ספקיות אינטרנט ושירותי תקשורת אחרים וגם אפל עצמה, בשבוע שעבר: "הפעם הראשונה בה שמענו על תוכנית PRISM היתה כשנשאלנו עליה ע"י העיתונות ב-6 ביוני. איננו מעניקים לסוכנות ממשלתית כלשהיא גישה ישירה לשרתינו". על כך היא מוסיפה בהדגשה כי לא רק שהיא מוסרת מידע רק על בסיס בקשות אלא שהיא נענית רק לבקשות המגובות בצו בית משפט. בנוסף, היא מציינת בהמשך כי צוות הייעוץ המשפטי שלה בוחן כל בקשה המגיעה אליה לפני הציות לה ואם לא נמצא בה פסול מעביר לרשויות "את מקבץ המידע הצר ביותר שניתן".

נושא החלק המרכזי של ההודעה הוא כמות המידע שממשלת ארה"ב דורשת. בנושא זה מדווחת אפל כי בששת החודשים הקודמים היא קיבלה מהרשויות "בין 4,000 ל-5,000" בקשות למסירת מידע על "בין 9,000 ל-10,000 חשבונות או מכשירים". לטענתה, רוב הבקשות הן מהסוג שהיה קיים גם לפני תוכנית PRISM – כלומר: בקשות הקשורות לחקירות פליליות רגילות, כגון "שודים ופשעים אחרים, חיפושים אחר ילדים נעדרים, ניסיונות איתור חולי אלצהיימר או ניסיונות למניעת התאבדויות".

עם זאת, הפרטים החשובים באמת נשמטו מהמכתב הפומבי, ככל הנראה משום שהם אינם כלולים ברשות שניתנה ע"י הממשל לחברות לנסות להרגיע את הציבור בנתונים. כך, לא מצוין במכתב לכמה אחוזים מהדרישות למידע אודות לקוחות היא מצייתת ובכמה מהם מוצאים המשפטנים שלה סיבות לדחייה. כמו כן, החברה אינה מציינת אילו סוגי מידע דורשות הרשויות ואילו מועברים להן בפועל.

לעומת זאת, החברה כן מציינת בגאווה את כמות הנתונים שהיא אינה מספקת: "איננו אוספים הר של מידע עם פרטים אישיים של לקוחותינו מלכתחילה. ישנם סוגי מידע מסוימים שאיננו מספקים לא לרשויות החוק ולא לכל גוף אחר פשוט מאחר שבחרנו לא לשמור אותם. לדוגמא, שיחות המתנהלות באמצעות שירותי iMessage ו-FaceTime מוגנים בהצפנת קצה-לקצה, כך שאף אחד חוץ מהשולח והמקבל אינו יכול לראות או לקרוא אותם. אפל אינה מסוגלת לפענח את המידע הזה. כמו כן, איננו מאחסנים מידע הקשור למיקום, חיפושים במפה או שאלות בסירי באף צורה הניתנת לפענוח".

בכך מבקשת אפל להזכיר כי לפני כחודשיים נחשף מזכר של רשות הסמים האמריקאית, בו מוגדרים שירותי התקשורת של אפל כ"אתגר" עבור הרשויות, מאחר והן בלתי ניתנות לפיצוח. זאת, בניגוד לגוגל ומיקרוסופט, שמידע אודות השימוש בסמארטפונים שלהן נשמר על שרתיהן וניתן לפיענוח.

כזכור, תוכנית PRISM, שנחשפה ע"י המדליף אדוארד סנודן מה-CIA, הוגדרה תחילה ככלי ריגול מתוחכם המאפשר לגופי ממשל בארה"ב לקבל מידע בזמן אמת על משתמשי אלפי חברות, החל מספקיות התקשורת במדינה, דרך שלוש החברות המקומיות השולטות בשוק הסמארטפונים ועד רשתות חברתיות. בהמשך, לאור תגובת החברות, הועלו אפשרויות אחרות לפיהן לרשויות אין גישה ישירה למידע, אלא חוק דרקוני המאפשר להן לדרוש אותו מהחברות באופן שוטף תוך איסור עליהן לספר ללקוחותיהן בהסכמי ההתקשרות כי הן מחויבות למסור מידע לרשויות באופן סיטוני. בנוסף השבוע חשפו פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט נתונים אודות כמות המידע שנדרשו הן למסור לרשויות, כאשר המסר העיקרי מהודעותיהן הוא שלא מדובר בהיקף רחב כפי שנטען בפרסומים לפיהם ממשלת ארה"ב עוקבת אחרי כל אזרחיה בתירוצים של "בטחון המולדת"

לכתבה המקורית באתר גיטקיים.

כתבות נוספות מגיקטיים:

דיווח: אינסטגרם תציע העלאת תכני וידאו בקרוב

נטולי ידע טכנולוגי אך עם סטארטאפ שמגלגל 4 מיליון דולרים בשנה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן