אפקט הברקסיט: ביטוחי החיים צפויים לסבול מההחלטה

ההצבעה של העם הבריטי בעד עזיבת האיחוד האירופי ("ברקסיט") מדאיגה את חברות הביטוח בעולם, כאשר הדעות חלוקות לגבי השלכותיה. עם היוודע דבר החלטת העם הבריטי, מניות המגזר הפיננסי וחברות הביטוח בפרט, צנחו בבורסה בלונדון במעל ל־15%, והמגמה הזו הגיעה גם לאירופה וארה"ב.

טרם ההחלטה, משרד האוצר הבריטי, קרן המטבע העולמית ואחרים הזהירו כולם כי הצבעה לעזוב תפגע בכלכלת בריטניה ואף תאיים על השווקים הגלובליים, כאשר גם איגוד המבטחים הבריטי (ABI), איגוד סוכני הביטוח הבריטיים (BIBA) ומנהיגי איגודי ביטוח מרחבי אירופה תמכו בהישארות באיחוד.

מצד אחד, יש כאלו שסבורים כי בניגוד לתחומים אחרים, ההחלטה לא צפויה להשפיע על תעשיית הביטוח באופן ניכר. אך יש הטוענים כי לונדון תאבד את ההשפעה שלה כמוקד פיננסי למרכזים כמו סינגפור או ניו יורק, והדבר ישפיע גם על מבטחים, שעשויים לראות פגיעה ברווחיהם.

לתעשיית הביטוח הבריטית, שמהווה מוקד גלובלי בתחום הביטוח, יש כעת גישה לשוק יחיד שמורכב מ־28 חברות האיחוד האירופאי – המוערך בחצי מיליארד איש. ביטול זכויות הוויזה שמקנה החברות באיחוד האירופי יגרום לכך שמבטחים בריטים המבצעים במדינות האיחוד את עסקיהם, יעבירו חלק מהפעילות לחברות בת בתוך האיחוד, ויעקפו בכך את השוק של הבנק הבריטי Lloyd. למרות זאת, בטור במגזין פיננשל טיימס, מנכ"לית Lloyd סבורה כי לונדון תישאר הבירה של מגזר הביטוח.

המבטחים מחזיקים בתיקי פורטפוליו גדולים של אג"ח קונצרניות כדי לכסות את ההתחייבויות שלהם. כל נפילה בערך האג"ח תוכל להפחית את שיעורי כושר הפירעון של המבטחים בטווח הקצר, אך מאחר והם נוטים להחזיק את האג"ח האלו עד למועד הפירעון, לא צפוי להם נזק כלכלי אלא אם ברירות המחדל יעלו.

אל מול אלו, חוסר הוודאות בשוק גוש היורו עשוי להוות כעת יתרון לבריטניה, שאולי תהפוך ליעד אטרקטיבי יותר לביצוע עסקים. שוויץ היא דוגמא לכך, כאומה יציבה פיננסית שאינה חברה באיחוד, אשר יש לה גישה לשוק שלו אבל לא חייבת לפעול על פי חוקיו. עדות לכך הם Zurich ו־SwissRe, שניים מהמבטחים המצליחים בעולם, שהציבו את המטות שלהם בשוויץ.

יש הטוענים כי לונדון תאבד את ההשפעה שלה כמוקד פיננסי | צילום: fotolia

עמלות בסכנה

ההשלכות של ההחלטה הבריטית עשויות להגיע הרחק מעבר לבריטניה. Prudental האמריקאית, שיש לה עסקים גדולים בארה"ב ובאסיה עם חשיפה מעטה לאירופה, הראתה נפילה של 7% במנייתה בעקבות הברקסיט, אך היא הבהירה כי לא מצפה לתוצאה לגרום לשינוי משמעותי בעסקיה בעתיד הנראה לעין. CBL מניו זילנד, שמפעילה שירותי ביטוח מבריטניה, כבר הודיעה כי היא תמשיך את הפעילות שלה בבריטניה אך תשנה את מיקומה, כנראה לאירלנד. באשר לחברות הביטוח הישראליות, נראה שיהיה עליהן להישאר דרוכות בכל הנוגע לתנודות בעולם, כאשר לפי ההערכות ישראל צפויה לספוג פגיעה מוגבלת.

מי שצפויים לסבול בעקבות הזעזועים בשוק העולמי, הם העוסקים בניהול ביטוחי חיים. נפילות בשווקים יפגעו בעמלות הניהול השנתיות. עלויות הבסיס הן קבועות, לכן כאשר השוק עולה מעלה גם הפעולות שלהן עולות. בימים אלו לעומת זאת, מדובר במצב ההפוך. ההשפעה על מבטחים שאינם עוסקים בביטוחי חיים מצומצמת יותר, מאחר ולרבים מהם יש מעט עסקים חוצי גבולות והם מחזיקים בתיקי השקעות שמרניים מאוד.

עלויות שאינן חיוניות

אחת מטענות אלו הסבורים כי השפעת הברקסיט תהיה נמוכה, היא שההשקעות שנעשו על ידי מבטחים אולי ימשיכו להוות יתרון בשל שיעורי ריבית נמוכים, כאשר הבנקים המרכזיים אולי יקלו במדיניות המוניטרית שלהם כתוצאה מהברקסיט. כך למשל, הפד האמריקאי ימנע אולי מהעלאת שיעורי הריבית בעתיד הקרוב, ובכך ידחה את החזרה לשיעור ריבית סביר.

בתוך כך, לפי סקר שנערך טרם משאל העם על ידי פירמת עורכי הדין הבריטית Kennedy שפועלת מסביב לעולם, רוב החברות אמרו כי מוקדם מדי להבטיח תוכנית חירום מפורטת, עד שיוודעו תוצאות ההצבעה – אחרת הן עלולות ליצור עלויות שאינן חיוניות.

יו"ר MDRT אירופה, יוסי מנור, שוחח בימים האחרונים עם עמיתיו באירופה ובבריטניה. ״הממלכה המאוחדת עומדת בפני משא קשה הצפוי ביציאה מהאיחוד האירופי, עם תוצאות לא ידועות. כמו כן, קיימת סבירות גבוהה מאוד למשאל עם סקוטי המהווה איום על האיחוד. אנחנו סוכני הביטוח צריכים להתמקד בדברים שאנחנו יכולים לשלוט בהם ואלה הם הלקוחות שלנו. עלינו לעזור ללקוחות וליידע אותם על מבנה תיק ההשקעות הפנסיוני שלהם. כדאי לזכור כי כלכלת בריטניה מייצגת פחות מ-5% מהתמ"ג העולמי, ושוק ההון שלה עומד על כ־6% משווי השוק העולמי״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן