אפקט החממה: האם חממות עסקיות באמת עוזרות לסטארט-אפים להצליח?

יותר מ-1,400 חממות עסקיות פועלות כיום בארה"ב. החממות האלה נחשבות כמי שמגישות עזרה לסטארט-אפים ויזמים ומספקות להם מגוון שירותים – החל מחיבור לאינטרנט ומרחב עבודה, ועד הדרכה בנושאי ניהול פיננסי, הכנת מצגות, גיוסים וניהול נכסים אינטלקטואליים.

על אף שהם נחשבים פעמים רבות כמושגים זהים, "חממות" ו"מאיצים", נבדלים באופן היסטורי: חממות הן מרחבי עבודה משותפים בהם פועלים סטארט-אפים רבים וללא תאריך סיום מוגדר. מאיצים הם יותר פרגמטיים ומערבים קבוצה יותר הומוגנית של סטארט-אפים, שמשתתפים בהם לתקופה של 3-4 חודשים.

חוקרים ממכון קאופמן ניתחו לאחרונה יותר מ-35 מאמרים אקדמיים שעסקו בחממות עסקיות – כולל מאמר שסקר באופן סיסטמתי 38 מחקרים – ומצא כמה מסקנות מעניינות.
יאס מוטוימה, מנהל מחקר ומדיניות במכון והעוזרת שלו, אמיל פטץ', מצאו שלמרות ההייפ סביב החממות, הן ככל הנראה לא באמת משפרות את סיכוייהם של סטארט-אפים להצליח מעבר לאחוזי ההצלחה שיש לסטארט-אפים עצמאיים. "המחקר לא הוכיח שעסקים מצליחים יותר אם הם יוצאים מחממה", אומרת פטץ'.


חממות לסטארט-אפים. עוזרות או לא עוזרות? | צילום: thinkstock

חממות מבטיחות הרבה מאוד עבור סטארט-אפים, כמו משרדים, מדפסות, אירועים, נטוורקינג, עזרה בחיבור למשקעים, עזרה עם מצגות ועוד שירותים רבים, אומרת פטץ'. "אך לחממה הממוצעת יש בדרך כלל פחות משני עובדים במשרה מלאה ו-25 סטארט-אפים בהם הם מטפלים. זו הרבה מאוד עבודה לשני אנשים. אז האם הם באמת מספקים את כל השירותים האלה? זה נראה לא סביר", היא אומרת.

על אף שלסטארט-אפים שנמצאים בחממות יש מעט יותר עובדים, וקצב צמיחה ומכירות גבוהים יותר, יש להם גם אחוזי הישרדות נמוכים יותר לאחר שהם עוזבים את החממה. החוקרים מאמינים כי בסך הכל, הבדל הביצועים בין עסקים שמשתתפים בחממות וכאלה שלא, הוא שולי.

מוטויומה ופטץ' מציינים גם טרנד שקיים בשלוש השנים האחרונות, של חממות המנסות לשווק עצמן מחדש כמאיצים. "אנשים נוטים ללכת אל הדבר הטרנדי. אם יש משהו חדש שנראה מצליח, אנשים ינסו לקפוץ על זה". יחד עם זאת, מציין מוטויומה כי אין עדיין מחקרים משכנעים שיכולים להצביע על מידת יעילותם של מאיצים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן