אפשר לתת גז: בג"ץ דחה העתירה נגד החלטת הממשלה לייצוא הגז

בג"ץ החליט היום לדחות את העתירה שהגישו חברי כנסת וארגונים סביבתיים כנגד הממשלה בנושא ייצוא הגז הטבעי מישראל. ההחלטה התקבלה ברוב של חמישה שופטים, ביניהם הנשיא גרוניס, מול שני מתנגדים. ההחלטה תאפשר כעת את פיתוחו של מאגר לוויתן המכיל כ-600 מיליארד מטר מעוקב של גז.

בית המשפט לא נימק את קביעתו בטענה כי נדרשה החלטה מהירה בנושא ונמסר כי הנימוקים יפורסמו במועד מאוחר יותר.

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר קבלת ההחלטה כיהיא "מאזנת בין הצורך להבטיח מקור אנרגיה זמין וזול לשימוש אזרחי ישראל והצורך לייצא גז שממנו תפיק המדינה רווחים שיושקעו לרווחתם של אזרחי ישראל. כל עיכוב ביישום ההחלטה שקיבלה הממשלה היה מעמיד בסכנה את יכולת המדינה לממש את רווחי משאבי הגז שלנו. ישראל לא תחזור על הטעות שעשו מדינות שהתמהמהו במימוש המשאב הזה ולבסוף נשארו בלי גז".

שר האוצר לפיד בירך גם הוא על ההחלטה: "בג"צ נתן היום משנה תוקף להחלטת הממשלה אשר מהווה איזון בין צרכיו של המשק הישראלי לבין יכולתנו לדאוג לדורות הבאים ולהצעיד את הכלכלה הישראלית קדימה. יישום החלטת הממשלה אשר התקבלה לאחר בחינה מקצועית ומדוקדקת ופסיקת בג"צ מהערב יצרו ודאות במשק האנרגיה אשר תביא להשקעות רבות בכלכלה הישראלית ותאפשר למפעלים קטנים, בינוניים וגדולים לצמצם את עלויות האנרגיה שלהם, להרחיב את עסקיהם ולהוסיף מקומות עבודה במשק".

יו״ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל, אורי אלדובי אמר בתגובה להחלטה כי "בפני תעשיית האנרגיה הישראלית עומדים אתגרים רבים, וודאות רגולטורית הינה תנאי הכרחי להמשך פיתוח וקידום התעשייה".

הדיון בעתירה התקיים אתמול (א') ובו טענו העותרים כי ההחלטה על ייצוא לחו"ל של 40% מסך הגז הטבעי במופק בארץ חייבת להתקבל על ידי מליאת הכנסת – ולא על ידי הממשלה, כפי שהתקבלה בפועל.

איתן ששינסקי, אשר עמד בראש הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית לנושאי גז ונפט בישראל, אמר בדיון כי "בצורה בה נעשים התקציבים בארץ, אני חושב שההחלטה להעביר את סמכות ניהול ההכנסות לבנק המרכזי ולא למשרד האוצר היא החלטה נכונה". בהתייחסו לקרן הגז, אמר "התרומה העיקרית של הקרן – בכך שהיא מטילה מגבלות מסוימות על שיקולי תקציב, שבדרך כלל הם שיקולים קצרי טווח".

אסדת הקידוח תמר | צילום: נובל אנרג'י

אהרון פוגל, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר ומבחירי המשק כיום, תקף: "כל הרעיון של קרן הגז הוא לעג לפוליטיקה. סומכים על הפוליטיקאים שיוציאו אותנו למלחמה, אבל לא סומכים עליהם שינהלו את הכסף. הכל צריך להיות בידי הדרג הפוליטי – שאחראי לקבוע סדרי עדיפויות. אם רוצים, אפשר להחליף את הדרג הפוליטי. אין פה מקום – לא לקרן חברתית ולא לקרן השקעות".

כזכור, מוקדם יותר השנה החליטה הממשלה לאשר לייצא 40% מסך עתודות הגז הטבעי בארץ, בצעד אשר גרר שורת הפגנות ומחאה ציבורית רחבה – בדרישה לצמצם את כמות הגז מותרת לייצוא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן