אקסלנס: 2015 עשויה להיות שנת המפנה במחירי הדיור

תחזיות בית ההשקעות אקסלנס לשנת 2014 פורסמו הבוקר, והן אינן חיוביות במיוחד. 

לגבי מחירי הדיור, צופים באקסלנס כי תימשך מגמת העליה, ומחירים יוסיפו כ-7-8% לערכם. סיכוי לשינוי מגמה עשוי להתרחש רק החל משנת 2015 במידה ותחל מגמה להעלות את הריבית בארץ ובעוד מדינות בעולם. ההשערה מתבססת על ההנחה הסבירה שלא יחול שינוי דרמטי בהיצע במהלך השנה, למרות התחלות הבניה הרבות.

במחצית השניה של 2014, מעריכים באקסלנס, יתחזק הדולר ובנק ישראל יוכל ואף יהיה חייב להעלות את הריבית "כדי למנוע התנפחות של בועות, הן בשווקים הפיננסיים והן בשוק הדיור". עוד הם משערים כי בנק ישראל ימשיך לנסות לצמצם את הביקושים לדיור ולמשכנתאות על ידי פרסום מגבלות שונות על נוטלי המשכנתאות.

הציפיה באשר לשווקי המניות היא כי שנת 2014 תוסיף להיטיב עם עימם בכל העולם, ולבורסת ת"א הם צופים עליה של כ-8%. בנוסף, הם מציינים כי "שוק המניות עדיין לא נמצא בשלב של בועה, אולם המשך העליות בשנה הבאה עשוי בהחלט להכניס את השווקים לטריטוריה מסוכנת של עלייה, בהסתברות לתיקון חד". מגמת הסטת הכספים מהבורסה הישראלית לשוקי המניות בחו"ל, מעריכים באקסלנס, תימשך.

השווקים עדיין לא במצב של בועה | צילום: רויטרס

לדעת האנליסטים של אקסלנס, האינפלציה צפויה לזנק לרמה של 2.2%. השערה גבוהה בכ-0.6% מעל מרבית ההנחות שעומדות על 1.6%. הסיבה לזינוק, אומרים באקסלנס, תהיה בשל האמרת מחירי השכירות בשנה הקרובה כתוצאה ממצוקת הדיור הכללית. התחזית השחורה עשויה שלא להתממש, לטעמם, רק אם יורד המע"מ, מה שעשוי לגרוע 0.3%-0.4% מהמדד הכללי, או עקב ירידת מחירי הנפט בעקבות הסכמות בין איראן לבין המערב.

האבטלה במשק, משערים באקסלנס, תתרחב בשנת 2014 ותסתכם עד סוף השנה ב-6.8%. עם זאת, מדובר בתחזית אופטימית יחסית לעומת זו של בנק ישראל, שצופה כי האבטלה תזנק ל-7.4%. שיעור הצמיחה במשק צפוי להסתכם, להערכת אקסלנס, ב-3.3%, בדומה להערכת בנק ישראל, והגרעון התקציבי ב-2.8%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן