אקשטיין, בלכר, מדינה או אולי בכלל פלוג? מי יוכרז היום כנגיד הבא?

האם לאחר שפסל את מועמדותה עוד בתחילת תהליך חיפוש המחליף לנגיד היוצא פישר, ימנה היום נתניהו דווקא את הנגידה בפועל, קרנית פלוג לעמוד הבראש בנק ישראל? 

נתניהו ופלוג נפגשו במהלך סוף השבוע וכעת נראה כי ראש הממשלה החליט לשוב ושלקול את מינויה לנגידה. הצעד המפתיע מגיע על רקע חילוקי הדעות המתמשכים בין ראש הממשלה ושר האוצר לפיד בנוגע לדמות הנגיש הבא. כמו כן, דווח כי הנגיד היוצא סטנלי פישר, אשר תמך במועמדותה של פלוג כבר עם פרישתו, שוחח לאחרונה עם ראש הממשלה וחזר על תמיכתו זו. 

היום לאחר ישיבת הממשלה השבועית, יפגשו נתניהו ולפיד כדי לקבוע סופית את זהות האדם שיעמוד בראש הבנק וצפויים להכריז סוף סוף על זהותו של הנגיד או הנגידה החדשים.  

מאז שפרשו המועמדים הקודמים לתפקיד, יעקוב פרנקל וליאו ליידרמן, קיימת מחלוקת בין נתניהו ולפיד בנוגע למינוי. ראש הממשלה (שקווה להביא ברגע האחרון שם נוצץ כמו לארי סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר) איננו מרוצה מאף אחד משלושת המועמדים שאישרה ועדת טירקל: ויקטור מדינה, מריו בלכר וצבי אקשטיין, אך מעדיף את מדינה, שכיהן בין השאר כמנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל בנק מזרחי, או את פרופסור מריו בלכר, שכיהן כראש הבנק המרכזי בארגנטינה. לפיד לעומתו, תומך במינויו של פרופסור אקשטיין, ששימש בעבר כמשנה לנגיד ומכהן כיום כדיקן בית הספר לכלכלה במרכז הבין תחומי.

כעת כאמור, חזר שמה של קרנית פלוג כמועמדת רביעית ויתכן שדווקא היא תהווה את הדמות עליה יצליחו להסכים נתניהו ולפיד, זאת לאחר ששר האוצר כבר תמך בעבר במועמדותה.

כזכור, יעקוב פרנקל, החליט להסיר את מועמדותו לתפקיד הנגיד לאחר שהוועדה בראשות שופט העליון לשעבר, יעקוב טירקל, חקרה לעומק את תלונה שהוגשה כנגדו בשנת 2006 בגין גניבת חליפון משדה התעופה בהונג קונג. גם מריו בלכר, המועמד הבא שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר, החליט לפרוש זמן קצר לאחר ההכרזה.

הנגידה בפועל פלוג. בכל זאת תהיה הנגידה הבאה? | צילום: דוברות הכנסת

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופסור בן סבט, שגם שמו עלה בעבר כמועמד אפשרי למשרת הנגיד הבא, הגדיר את הליך המינוי המתמשך כ"חוסר משילות ממדרגה ראשונה". "הוויכוח הזה בין שר האוצר וראש הממשלה יכול לנבוע החל מהבדלים בתפיסות עולם, דרך שיקולים פוליטיים ועד שיקולי אגו של מי ניצח במאבק".

לדברי בן בסט, שתי התכונות אותן צריכים מקבלי ההחלטות לחפש בדמות הנגיד הן מקצוענות ואומץ לב: "הרבה פעמים חסר לאנשים אומץ לעמוד מול הממשלה, מול ראש הממשלה, לדעת לעמוד בלחצים, ולא תמיד היו לנו נגידים כאלה".

גם שר האוצר לשעבר, מאיר שטרית מבקר את התמשכות הבחירה: "המצב הקיים פשוט לא טוב למשק, לא טוב לכלכלה ולא טוב לאוצר". זה אבסורדי שראש הממשל ושר האוצר לא מצליחים להגיע להחלטה. למרות שיש נגידה בפועל, היא מבינה שכל ההחלטות שלה הן אד הוק. נגיד צריך להסתכל קדימה ולפעול לפי מדיניות לטווח הרחוק, וזה משהו שרק נגיד נבחר יכול לעשות". האמריקאים כבר הצליחו לבחור נגידה, עכשיו בגיע תורנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן