ארה"ב: 355 מיליארד דולר יושקעו בשדרוג מערך כלי הנשק הגרעיניים

גם לארה"ב יש תוכנית גרעין שכוללת מודרניזציה של פצצות האטום, השקעה במערכות שינוע ופתיחת מעבדות מחקר. לפי משרד התקציב בקונגרס, יתוקצב הפרויקט בסכום עצום של 355 מיליארד דולר לאורך העשור הקרוב. מדובר בסכום הגבוה בכ-150 מיליארד דולר מההערכה הראשונית לפני שנה, ונראה כי הסכום עוד יגדל לאחר 2023.

הנשיא אובמה אמר כי משרד התקציבים דרש 23.1 מיליארד דולר עבור הכוחות הגרעיניים האמריקאיים לשנת 2014, מתוכם 18 מיליארד לשימור הנשק, תמיכה במעבדות ותחזוק הצוללות, המפציצים והטילים הגרעיניים.

מדובר ב"מאמץ של כמה עשורים, לרענן את הכוח הגרעיני המרתיע של ארה"ב ואת התשתית התומכת שלו", אומר הגנרל רוברט קלר, ראש הפיקוד האסטרטגי האמריקאי. המאמץ עליו מדבר קלר כולל התאמה ושדרוג של פצצות משנות ה-60 וה-70, כמו גם שדרוג של ארסנל הטילים הבליסטיים, הצוללות והמפציצים לטווח ארוך – השלישית הכלים הנושאים את הנשק הגרעיני.

תשודרג ואז תושמד? פצצת גרעין B53 אמקיראית | צילום: רויטרס

אובמה, שמעדיף לצמצם את הארסנל הגרעיני, אישר את התוכנית בטענה שהיא תאפשר לארה"ב לדון עם מדינות נוספות על צמצום הדדי של מאגרי הנשק. חוזהSTRAT החדש, עליו נשא ונתן אובמה עם רוסיה, מחייב את שני הצדדים לצמצם את מאגרי הנשק הגרעיני לכדי 1,550 פצצות עד 2018. אובמה אמר הקיץ בברלין כי הוא מאמין שניתן להוריד את המספר בשליש לכדי 1,000, ועדיין לשמר את צרכי הביטחון של ארה"ב ובנות בריתה.

לאור זאת, תוכנית הריענון הגרעינית זוכה ללא מעט ביקורת, סביב הטענה כי בתקופה של צמצום תקציבי, אין טעם להשקיע מיליארדים בנשק שגם כך בחלקו הגדול יושמד. המאגר הגרעיני של ארה"ב מתאים לימי המלחמה הקרה אך "יותר ויותר לא רלוונטי מול איומי הביטחון של ימינו, גוזל מיליארדי דולרים לתחזוק, ושואב תקציב מתוכניות בעלות חשיבות גבוהה יותר", אומר קינגסטון רייף, מנהל במרכז לאי הפצת נשק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן