ארץ האפליקציה העולה: יפן עקפה את ארה"ב – והפכה לשוק אפליקציות הסלולר הגדול ביותר בעולם

מאז החל "עידן האפליקציות" עם השקת האייפון ושאר דגמי הסמארטפון אשר הגיעו בעקבותיו, ארה"ב שמרה ביציבות על מעמדה כשוק הגדול בעולם לאפליקציות סלולר. חברות ידעו כי יש לכוון להצלחה בשוק האמריקאי, שכן שם נמצא "הכסף הגדול". אך על פי סקר ענק אשר פורסם בארה"ב לפני ימים אחדים, עולה תמונה מדהימה למדי: לראשונה אי פעם, יפן עקפה את ארה"ב – והיא כיום שוק האפליקציות הגדול ביותר בעולם.

מניתוח סך כל המכירות בחנויות האפליקציות המקוונות של גוגל (למכשירי אנדרואיד) ואפל (למכשירי אייפון), נחשפים גם ממדי הענק של השוק היפני. מסתבר כי היפנים מוציאים על אפליקציות פי 3 יותר כסף מאשר בדרום קוריאה, אשר נחשבת לשוק המתפתח בצעדי ענק בתקופה האחרונה. אם נשווה את השוק היפני לאירופה, נגלה כי הוא גדול כמעט פי 6 מזה הבריטי – אשר נחשב באופן מסורתי לשוק מטרה באירופה אשר מושך חברות רבות בתחום.

לא רק השמש עולה | צילום: shutterstock

חברות מובילות בתחום האפליקציות בעולם כבר משנות את כיוון המחשבה שלהן, ומקדישות תשומת לב מיוחדת לשוק היפני. לפני זמן לא רב, לדוגמא, שענקית אפליקציות המשחקים הפינית Supercell היממה את השוק כולו כשהחליטה למכור מחצית מהחברה לענקית האפליקציות היפנית Softbank/GungHo, בניגוד לתחזיות אשר צפו עסקת מיזוג עם חברה אמריקאית. לפני כמה שבועות, חברת "קינג", אשר אחראית על המגה להיט אשר כבש את העולם – ה"קנדי קראש" – פתחה גם היא בקמפיין פרסום אגרסיבי למדי בערוצי הטלוויזיה הפופולאריים ביפן, במטרה לחזק את נוכחותם בשוק המפתיע.

לאחר לא מעט מאמצים, החברות האירופאיות המובילות סוף סוף מצליחות לייצר אחיזה מסוימת ביפן: Supercell מחזיקה בשני משחקים הנכללים ברשימת 20 האפליקציות המובילות ביפן, ומסע השיווק האגרסיבי של King קידם את הקנדי קראש עד למקום ה-13 ברשימה. מוקדם יותר השנה, 2 אפליקציות מבית החברות הפיניות Frogmind וRovio – אף הובילו את הרשימה האקסקלוסיבית לזמן קצר.

מנגד, החברות האמריקאיות ממשיכות לדשדש מאחור, ובעיקר לצבור כישלונות רבים בארץ השמש העולה. Electronic Arts , למשל, רשמה כישלון מהדהד עם המשחק "עולמות נגד זומבים", וגם Zynga הידועה לא הצליחה לרשום ולו הצלחה אחת באזור.

לאחר ששוק המשתמשים ביפן התפתח וזכה לתואר השוק הגדול בעולם, כעת הגיע תורן של החברות היפניות לפיתוח אפליקציות – אשר רוצות לנצל את המומנטום ולהתפתח לכדי אימפריה ברמה עולמית גם הן. כך למשל חברת Ateam , אשר מחיר המניות שלה זינק פי 2 במהלך החודש האחרון בלבד. GungHo , אשר עברה קיץ לא קל וירידות משמעותיות בחודש אוגוסט רשמה התאוששות מרשימה למדי, והיא זוקפת לזכותה נתח שוק המוערך ב-7 מיליארד דולר, והיד עוד נטויה. גם בחברת Colopl טרם אמרו את המילה האחרונה, כשנתח השוק של החברה שילש עצמו מאז הקיץ האחרון, לאחר שהשיקו סדרת משחקים אשר הפכו ללהיטי ענק במגוון תחומים – החל מבייסבול ועד לשאלוני ידע.

גם החברות היפניות רוצות | צילום: רויטרס

אז מה צפוי לנו בשנת 2014? סביר בהחלט להניח כי נראה שורה של מיזוגים, רכישות ענק של חברות ושותפויות עסקיות בין החברות היפניות לבין חברות מערביות מאירופה ומארה"ב. חברות מערביות ימשיכו במגמה אשר החלה אך לאחרונה, ויכשקיעו מאמצים עילאיים בכדי לבסס אחיזה בשוק היפני. ובהחלט ייתכן כי החברות היפניות המובילות יהפכו לשחקניות מובילות בשוק העולמי כולו. מה שבטוח – עולם האפליקציות הסלולריות מתעורר, ומבין כי יפן מהיום היא ארץ האפליקציה העולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן