אתגר והזדמנות: כך ישנה "האינטרנט של הדברים" את עולם הביטוח

מיליארד מכשירים חשמליים שונים (שאינם מחשבים או סמארטפונים) מחוברים כבר היום לאינטרנט, ועוד כ־5.5 מיליון מכשירים נוספים אליהם מדי יום. כמות המידע וכוח השיתוף שנובע מהרשת שהם יוצרים ומכונה "האינטרנט של הדברים", הם אדירים וצפויים ליצור אפשרויות חדשות בכל תחומי החיים – וביניהם גם בעולם הביטוח עם יכולות הערכת סיכונים טובות יותר. סגן נשיא חברת Sutherland Global Services, ויק רניין, מסביר כיצד יכולות חברות הביטוח להשתמש באינטרנט של הדברים כדי ליצור שינוי דרסטי בעולם הביטוח, ולהפוך את השוק ליעיל יותר ורווחי יותר.

מכונית ובריאות

כיום נעזרים סוכני ביטוח במה שנקרא "טלמטיקה" (שילוב התעשייתי של מחשבים עם מערכות טלקומוניקציה) בתחום ביטוח הרכב. "טלמטיקה" מאפשרת איסוף מידע אודות מהירות, מרחק ודפוסים נוספים של הנהג המבוטח, על מנת לקבוע את מחיר ביטוח הרכב. כך, פרמיית הביטוח של נהג זהיר תהיה נמוכה יותר. בעתיד הקרוב, יוכלו להופיע ברכבים גם התרעות על סכנות שונות. כך יוכל הנהג לקבל אזהרה אם מתקרב לסופה – הנהג ישאר בטוח וחברת הביטוח תמנע מתביעה.

בבתים רבים, בנייני משרדים, מחסנים ומפעלים מותקנים כיום חיישנים שמטרתם לנטר ולזהות גורמי סיכון שונים: טמפרטורה, עשן, אדים רעילים, עובש ואף רעידות אדמה. מכשירים אלה יוכלו לספק מידע יעיל ומדויק יותר לסוכני הביטוח ולהזהיר מפני נזק פוטנציאלי. כך, בהתבסס על חיישנים שמחוברים לאינטרנט של הדברים, יוכלו סוכני הביטוח להציע פוליסה מדויקת יותר ללקוחות.

האינטרנט של הדברים עושה את דרכו גם לפריטים לבישים, שיכולים לעקוב אחר הבריאות שלנו. כבר היום ישנם מעסיקים שעוקבים אחר בריאותם של העובדים, ומתגמלים אותם על אורח חיים בריא. בקרוב, הפריטים הלבישים יוכלו לספק מידע על החלמה ושיקום של תובע נכות למשל. כך ייהנו גם המבוטח וגם סוכן הביטוח מהערכה משופרת של הסיכון שבחזרה לעבודה, ותמחור מדויק יותר.

בבתים רבים מותקנים חיישנים שמטרתם לנטר ולזהות גורמי סיכון | צילום: fotolia

חיישנים קטנים וחכמים במיוחד תופסים היום את מקומם במכונות תעשייתיות, כלי רכב ואף צעצועים. באמצעות האינטרנט של הדברים יוכלו חברות הביטוח, שמציעות ביטוח לאותם חפצים, להציע גם שירות חיזוי ומניעה של נזק בכלי רכב או רכוש אחר. שמירה על שביעות רצון בקרב המבוטחים תעזור גם בעתיד למכירה של מוצרי ביטוח נוספים.

האתגר של הסוכנים

מעבר לאיסוף המידע והעברתו למבוטח, השינוי המשמעותי ביותר שיכול ליצור האינטרנט של הדברים ישפיע דווקא על סוכני הביטוח. 21 מיליארד מכשירים שאוספים ומוסרים מידע, יחייבו את סוכני הביטוח לחשוב כיצד יאחסנו את החומר שהיקפו מוערך בכ־50 טריליון גיג'ה בייטים עד לשנת 2020. הפיכת המידע לתובנות שימושיות יהווה כמובן אתגר עצום.

ראשית, יזדקקו סוכני הביטוח לטכנולוגיית עיבוד מידע מתוחכמת יותר ולמקום בו יוכלו לאחסן את כמויות המידע האדירות. חברות הביטוח יצטרכו להיעזר בצוותי אנליסטים, שיהיו אחראים על הבנת המשמעות של החומר הרב והפיכתו למידע בעל ערך. חברות הביטוח יצטרכו להתאים עצמן ליכולות החדשות שלהן. על אף שימוש בתהליכים אוטומטיים עבור משימות מסוימות, נפח העבודה שמיועדת לאדם ישתנה דרמטית.

בסופו של דבר, על מנת שיכולו חברות וסוכני הביטוח לאמץ לחיקם את כוחו של האינטרנט של הדברים, כל אחד מהם יצטרך לחשוב בצורה יצירתית ולהחליט איזה מידע ירצה לאסוף וכיצד להשתמש בו. סוכני הביטוח ששואפים ליתרון תחרותי, יצטרכו להשקיע רבות בטכנולוגיה כמו גם לשנות את תהליך עבודתם מהשיטה הישנה שמדברת על "כסף נכנס, כסף יוצא" לדרך הפעולה החדשה: "נתח ופעל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן