בארה"ב הכל נראה טוב, אז למה בכל זאת וול סטריט פתחה את 2015 ברגל שמאל?

אלה אמורים להיות זמנים טובים עבור שוק המניות האמריקאי. התמ"ג נוסק, התעסוקה עולה והריבית על רמה נמוכה. ויחד עם זאת, על אף העליות בימים האחרונים, בחודש הראשון של 2015 רשם השוק ירידות והתנהג לעיתים כאילו אנחנו בעיצומו של המשבר הכלכלי של 2008. מדוע זה קורה?

עד כמה שהחדשות הכלכליות המקומיות היו טובות, התפתחויות מדאיגות מתרחשות מחוץ לארה"ב כמעט בכל מקום – אמריקה היא נקודת אור בים של צרות ואף חומה לא גבוהה מספיק על מנת לבודד מדינה מהמתרחש בעולם, בעידן הכלכלה הגלובלית שלנו.

אז מה משפיע על אמריקה? הנה רשימה חלקית בלבד של בעיות שיכולות לפגוע בעתידה הכלכלי (שלא לדבר על ביטחונה) בשנים הקרובות:

יוון – הנושא החם ביותר. המדינה עדיין מתמודדת עם חובותיה הגדולים וההנהגה החדשה אינה מוכנה לקבל את התנאים של אירופה להמשך התמיכה בה. יוון אינה כלכלה ענקית בקנה מידה עולמי, כך שלבלגן המקומי שלה לא יהיו השלכות משמעותיות בפני עצמן על אמריקה, אך אם יוון תמצא עצמה בסופו של דבר מחוץ לגוש האירו ותערער את יציבותו, זה כבר עניין אחר.

גרמניה – עם השמרנות הפיסקלית שלה, גרמניה היא ההפך מיוון, אך מבחינות מסוימות זאת בדיוק הבעיה. גישתה הנוקשה למדינות יותר בזבזניות, גורמת לצמיחתן של התנגדויות בתוך האיחוד האירופי, ולעלייתם של כוחות המתנגדים למדיניות הצנע שגרמניה כופה (כפי שקרה ביוון).

רוסיה – פוטין שכבר הוכיח עד כמה הוא בלתי צפוי, הולך ונדחק לפינה. כעת כאשר הכלכלה הרוסית נמצאת במשבר עמוק, מצטרפת אל הסנקציות המערביות גם ירידת מחירי הנפט – מקור הרווח במשמעותי ביותר של מוסקבה ואף אחד לא יודע כיצד יגיב לכך פוטין.


ולדימיר פוטין. כיצד יגיב לנפילת מחירי הנפט? | צילום: thinkstock

איראן – כמו רוסיה, גם איראן נפגעת באופן משמעותי מצניחת מחירי הנפט ומנסה לפצות על כך בהגדלת כמויות הנפט שהיא מוכרת – מה שרק יחמיר את בעיית הצפת השוק בסחורה. הפגיעה הכלכלית שהיא סופגת, עשויה להחליש את עמדתה במשא ומתן על תוכנית הגרעין שלה, אך היא גם עשויה לדחוק אותה אל הפינה ולעבר תגובות קיצוניות.

צפון קוריאה – קל לחשוב על צפון קוריאה כמדינה שנובחת יותר מאשר נושכת, אך פרשת הסרט "ראיון סוף", מוכיחה שבימינו מדינה לא צריכה להיות מעצמת על, על מנת לגרום לפגיעה בכלכלת ארה"ב.

סין – הגרסה האופטימית והנעימה של הסיפור של סין הוא שהיא נעה לאיטה מהקומוניזם הישן לעבר אימוץ הקפיטליזם. המציאות הקשה מציעה גרסה קצת שונה – שחקן גדול נוסף על המגרש לא הופך את המשחק הכלכלי הגלובלי לקל יותר עבור ארה"ב, במיוחד כשמדובר בשחקן שלא תמיד מכבד את החוקים.

בקצרה, עד כמה שארה"ב הצליחה להחזיר את כלכלתה אל המסלול הנכון, יש מספיק איומים שיכולים להוריד אותה שוב מהפסים. הצד החיובי הוא שכלכלה אמריקאית חזקה נותנת לעולם סיכוי טוב יותר להתחמק מאסונות כלכליים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן