באתי לעזרת חבר: איש העסקים שכדאי להיות חברים שלו

בסוף אוגוסט שעבר הוזכר שמו של איש העסקים רמי אונגר בהקלטה שנעשתה בסתר. איש העסקים מוטי זיסר שירד מנכסיו בעקבות קריסת עסקי הנדל"ן הבינלאומיים שלו, הקליט שיחה שניהל עם בכיר לשעבר בבנק הפועלים, אילן אמיר. זיסר, המאשים את הבנקים בכך שגרמו לקריסת אלביט הדמיה שהיתה בשליטתו, ביקש, ככל הנראה, להשיג עדויות להתנהלות בלתי תקינה בבנק הפועלים. אבל במהלך השיחה ששודרה לראשונה בחדשות 10, נשמע זיסר מגולל גם קטעי סיפור על פגישה שהתקיימה בינו לבין איש העסקים המסתורי רמי אונגר.

זיסר נשמע בשיחה אומר לאמיר: "רמי גבר. אתה יודע שכשהיה לי את הסיפור… הוא נתן לי צ'ק של 20 מיליון. הוא בא לברכה (אשתו של זיסר, ה.ח.), בוכה, כמו ילד. אמר תגיד לי, לך עשו דבר כזה? לך?? […] הוא הוציא צ'ק, הוא כתב אותו על המקום ואמר לי אם אתה תעז אי פעם לחשוב שאתה צריך להחזיר את זה באיזשהו זמן, אני פשוט אהרוג אותך".

לדירוג מאה העשירים בישראל 2015

לא היתה זו הפעם הראשונה שנדיבותו ונכונותו של אונגר לסייע לחברים, או אפילו לסתם מכרים בעת צרה, מוזכרת בהקלטת סתר. בדצמבר 2014 נחשפו הקלטות שבי צעה שולה זקן, מזכירתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. באחת ההקלטות נשמע אולמרט כמי שמבטיח לזקן גמלה של 10,000 דולר לחודש לאחר שחרורה ממאסר, במימונו של אונגר: "עד מתי שאת גומרת את העונש שלך, מתי שלא יהיה, 10,000 דולר רמי מעביר לך", נשמע אולמרט אומר בקלטת. מאוחר יותר אמר אונגר שהוא מעולם לא התחייב לשלם לזקן גמלה והוא אינו יודע על ההבטחה שנתן אולמרט לזקן. גם במשפט הרצת המניות של נוחי דנקנר עלה שמו של אונגר כחבר שאיתו קובע דנקנר מפגש ל"וויסקי וסיגרים", ובמקרה אחר הזרים אונגר לדנקנר 20 מיליון שקל כ"הלוואה בין חברים".

עם זאת, לא תמיד היה אונגר בצד המלווה. ב־1984 הוא קיבל מאיש השוק האפור דוד בלאס הלוואה של כ־3 מיליון דולר. בלאס, שהיה באותה עת קשור עסקית לקיבוצים ולגופים הקשורים במפלגת העבודה, קיווה שהחוב יסייע לגייס את תמיכתו של עזר ויצמן, ראש מפלגת יחד ומקורבו של אונגר, בממשלה בראשות שמעון פרס. היתה זו תקופה קשה עבור אונגר, שנקלע למצוקת נזילות על רקע השקעות כושלות ודשדוש בעסקים. מהפכת חומייני חיסלה עסקי ייצוא משגשגים שהיו לו באיראן, והוא נאלץ ללוות מיליוני דולרים מחברת הספנות שבבעלות משפחת אלאלוף, שסיפקה לו שירותי ספנות.

הנדיב הידוע

אונגר (68), איש עסקים בינלאומי האוהב להתנייד במטוסו הפרטי בן 12 המושבים, הוא איש רעים וחובב החיים הטובים. הוא נשוי ליעל ואב לשלושה, ומוכר בעיקר כבעליה של סוכנות ייבוא הרכב טלקאר – הקרויה על שם בתו הבכורה טל (הנשואה לאיש הנדל"ן אורי חייצ'יק).

הוא איש עסקים רב קשרים בצמרת הפוליטית זה ארבעה עשורים, אבל כמעט שאינו מוכר בציבור הרחב. הוא מחובר היטב לפוליטיקאים, אנשי צבא, בנקאים, סוחרי נשק, פרקליטי צמרת, קבלנים ועוד. לא מעטים מהם – כמו דנקנר, זיסר, אולמרט ואחרים – חייבים לו טובה או שתיים. את כולם הוא מכנס פעם בשנה באירוע שהוא עורך בסוכה שבחצר ביתו רחב הידיים בכפר שמריהו. תמצאו שם את אנשי הנדל" ן אלפרד אקירוב ואליעזר פישמן, עידן עופר, בני שטינמץ, סוחר הנשק, בעליה של חברת אלול וחברו הוותיק דוד קוליץ, עו"ד דורי קלגסבלד, בכירי מוסד וקציני צה"ל בעבר ובהווה – חתך נאמן של הצמרת העסקית והפוליטית.

קשריו החברתיים זורמים גם דרך הפעילות הפילנתרופית הענפה שלו: מכון משואה לחקר השואה, בית החולים איכילוב, תרומות ליחידות צבאיות, התאטרון הקאמרי ועוד. אונגר אוהב לעזור. הוא ידוע ברגישותו לתמיכה בניצולי שואה, אבל גם דיילת ששטחה את בעיותיה הכלכליות בפני הנוסע התדיר במחלקה הראשונה של אל על, זכתה לה סדר תשלומים מיוחד ברכישת קיה פיקנטו חדשה.

בזכות הקיה

את דרכו העסקית החל כיבואן שעסק בסחר בינלאומי של מוצרים חקלאיים. העסק הבולט ביותר שלו הוא דווקא אחד הקטנים שבעסקיו – סוכנות המכוניות הוותיקה טלקאר, שאותה הקים אי שם בשנות ה־70 כאחת החלוצות לייבוא רכב מהמזרח הרחוק. בתחילת דרכו הוא ייבא מאיטליה דגמי אוטוביאניקי – מכונית מיני שזכתה להצלחה מסוימת לפני כ־45 שנה, ולנצ'יה – מותג משפחתי ספורטיבי שלא זכה להצלחה בישראל. הזיכיון על לנצ'יה נמכר לסוכנות המתחרה סמל"ת כאשר טלקאר נקלעה לקשיים.

עד 2008 היתה טלקאר יבואנית רכב קטנה יחסית, שייבאה את המותג המדשדש דייהטוסו של חברה יפנית קטנה ואת המותג הקוריאני (היום בבעלות סינית) סאנגיונג – יצרנית כלי רכב פנאי־שטח יקרים יחסית בעיצוב מיוחד לחובבי הז'אנר.

ב־2008 הופתעה סוכנות סמל"ת שבבעלות מיכאל לוי: קיה, מותג קוריאני שמכירותיו בישראל היו בינוניות למדי, הודיעה על הפסקת ההתקשרות עם סמל"ת ומעבר לטלקאר של אונגר. המעבר לטלקאר לווה גם בהתחדשות המותג של קיה, שיצאה בסדרת דגמים בעיצוב מתקדם ומפתה, ומותג החברה הפך לאחד הנמכרים בישראל. בחודש יולי האחרון היתה קיה המותג הנמכר ביותר בישראל (כך על פי דוח משרד התחבורה), עם מסירות של 3,527 כלי רכב שהיוו 15% ממכירות הרכב.

ההצלחה של קיה לא הפכה את טלקאר לסוכנות הרכב הגדולה בישראל, אבל היא ממוקמת היטב במקום השלישי. לוי לא שתק ולא סלח. הוא הגיש נגד אונגר וטלקאר תביעת ענק על סך 156 מיליון שקל, שבה טען כי אונגר ביצע ריגול תעשייתי מתוחכם וגנב תכנים ממחשבי סמל"ת. המחלוקות בין הצדדים ממשיכות להתגלגל עד היום בבית המשפט. ההשתלטות על זיכיון קיה הוכח כמהלך מוצלח במיוחד, כאשר דייהטסו הודיעה ב־2012 על הפסקת המכירות לאירופה ולישראל.

עסקי הרכב של אונגר, המנוהלים היום באפקטיביות על ידי בנו גדי, הם חלק קטן יחסית מעסקיו. אונגר הוא איל ספנות, המחזיק בבעלות של כ־50 ספינות משא, מרביתן מיועדות לתובלת כלי רכב. הספינות מפליגות ברחבי העולם בשירות ציים שונים ותחת דגלי מדינות זרות.

הפרויקט המלא מופיע במגזין ספטמבר של פורבס ישראל

לכל הדירוגים, הכתבות והעדכונים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן