בא לשכונה רובוט חדש: האוטומטים נכנסים לחיינו והם כבר לא נחמדים

אסון פוקושימה שינה את עולם הרובוטיקה, או ליתר דיוק הוא שינה את הצורה בה היפנים מתייחסים לרובוטיקה. בהתחשב בעליונותם של היפנים בנושא, השינוי מהדהד בכל התחום.

עד רעידת האדמה והצונאמי הקטסטרופלי שפקדו את יפן ב-2011, היפנים התמקדו ברובוטים "מלווים", אומר רודני ברוקס, פרופסור לרובוטיקה מ-MIT, המייסד ומנהל הטכני לשעבר של IRobot, והמייסד, היו"ר והמנכ"ל שלRethink Robotics . המטרה, אומר ברוקס הייתה ליצור רובוטים דומים לבני אדם- מכונות שיוכלו לתקשר עם אנשים ברמה רגשית ובעלת משמעות. היה דגש על ה"חמידות" שלהם, המודל היה מין גרסה מכאנית של הלו קיטי.

"פוקושימה הייתה קריאת השקמה", הוא אומר. "היה צורך ברובוטים שיוכלו לעשות עבודה אמיתית בסביבת קרינה רדיואקטיבית גבוהה, ובמקום זאת היו להם רובוטים שיכולים לשיר ולרקוד. הייתי ב-IRobot אז ופנו אלינו לעזרה. היה ברור שצריך לבצע מפנה וכעת הפוקוס הוא הוא על עיצובים פרגמטיים יותר".

מין בסכנת הכחדה. רובוטי השעשוע | צילום: shutterstock

פרגמטיות תמיד הייתה עקרון מנחה עבור ברוקס בחברות שלו וכעת, ה-Baxter, מוצר הדגל של Rethink Robotics, מייצג את הגישה הזו. מדובר ברובוט פורץ דרך מכמה סיבות: מצוייד בשתי זרועות הוא מסוגל לבצע מספר משימות בו זמנית, הוא לא דורש קוד אפליקציה לאתחול, ולא תוכנה יקרה לשם תפקוד. בנוסף, לא נדרשים מומחים על מנת לתכנת אותו – עובדים עם רקע טכני בסיסי יכולים ללמד את הרובוט לעבוד על קו ייצור לפי מדריך מצויר. ה-Baxter גם אינו מסוכן, כך שאנשים יכולים לעבוד באופן בטוח במחיצתו, והוא גם זול – רק 25 אלף דולר ליחידה.

"התקופה בה היה ניתן להשיג כוח עבודה אנושי זול לקווי ייצור מגיע לסופו, וזה דבר טוב", אומר ברוקס. "עבודות מהסוג הזה הן מעייפות, מסוכנות ומורידות את הערך העצמי של העובדים. סין עוברת גם היא את התהליך, כשאנשים הופכים עניים פחות, ומלומדים יותר ושואפים לעבודות טובות יותר. רובוטים כמו Baxter ישלימו את החלל שיווצר".

רובוטים כאלה ישמשו לא רק כייצרני גאג'טים וצעצועים סינים זולים, הם יהיו גורם מרכזי גם בתחום הבריאות, בייחוד בסיעוד בעוד דור הבייבי בום הולך ומזדקן. רובוטים יוכלו לבצע את כל המשימות הדרושות: הגשת ארוחות, כביסה, שטיפת רצפות והחלפת מצעים.

בסופו של דבר רובוטים יהיו יותר אפליקציה מאשר תוכנה: מערכת ההפעלה הסקסית והאנושית מהסרט החדש "היא" אינה כה רחוקה מהמציאות. באופן עקרוני נישא אפליקציית רובוט בסמארטפון שלנו – הסמארטפון יוכל להיות מורכב על גבי מכונה וליצור רובוט עצמאי שיוכל לכסח את הדשא, ללוות אתכם לאופרה או לערבב את הקוקטייל שלכם.

חברת YDream Robotics עוסקת בכיוון מחקר זה. "זו דרך מאוד אפקטיבית לשווק רובוטים להמונים", אומר ארטור ארסניו אחד ממייסדי החברה. "בסמרטפונים באופן עקרוני יש את כל מה שאתה צריך, כולל מצלמות וחיישנים, על מנת להפוך "גושים דוממים" לרובוטים.

המוצר הראשון של החברה ייצא לשוק באפריל. זו תהיה מנורה, שעל פניה חסרת כל ייחוד, אך עם החיבור לסמארטפון היא תוכל לעשות הכל, כולל התאמת התאורה למצב הרוח שלכם. "היא משתמשת בחיישנים שלה עבור ממשק חברתי", אומר ארסניו. "היא יכולה לקבוע את מצב הרוח שלכם על ידי בחינת הבעת הפנים והקול שלכם. אם היא חשה שאתם עצובים היא תוכל לשלוח הודעה בפייסבוק לחבריכם שיעודדו אתכם".

בקרוב נוכל לנהל מערכת יחסים עם רובוט בעל אינטיליגנציה מלאכותית? | צילום מתוך הסרט "היא"

זה עשוי להיות קצת יותר מידי אינטראקציה ממה שהייתם רוצים לקבל ממנורה, אבל כדאי שתתחילו להתרגל. רובוטים יוכלו להפריע בצורות שיראו לנו מטרידות בתחילה, אך זה שוק של טכנולוגיה חדשה. יותר מכך, פאול סאפו, פרופסור בבית הספר להנדסה בסטנפורד, טוען שהשימוש הרב ביותר ברובוטים לא יכלול שיפור של שירותים הקיימים כיום, אלא דברים שלא היו ניתנים לביצוע כלל עד היום.

רובוטים למעשה כבר נמצאים בחיינו בכל מקום, גם כאשר הם חסרי צורה של גוף אנושי והטרנד הזה רק ילך ויואץ. יחד עם זאת הערבוב בין עצמים דוממים טיפשים ובין טכנולוגיה רובוטית מציג כמה אתגרים עמוקים. "השאלות הגדולות עכשיו הן סמכות ואחריות", אומר סאפו. "במילים אחרות אנחנו צריכים להחליט כיצד לאזן בין מערכות אוטונומיות ובין השליטה בהן על מנת לוודא בטיחות". זו ככל הנראה תהיה השאלה המרכזית שנעסוק בה בעשורים הבאים, כאשר הרובוטים יהפכו להיות מתוחכמים יותר ומעורבים הרבה יותר בחיינו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן