בגלל המע"מ: ירידה של 21% במספר עסקאות הנדל"ן בחודש יוני

מספר עסקאות הנדל"ן ירד בחודש יוני ב-21% בהשוואה לרמות השיא שנרשמו בחודש הקודם. כך על פי סקירה חודשית של מצב המשק (אורות אדומים) שפרסם היום משרד האוצר.

בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה עליה של 12%, המתרכזת בפלח השוק של דירות חדשות, על רקע שיווק פרויקט חדש בהיקף רחב באזור חדרה (הישוב קציר-חריש). מי שהובילו את הגידול החד ברכישות בחודש מאי, המשקיעים ומשפרי הדיור, היו גם אלו שהובילו את הירידה במספר העסקאות בחודש יוני, עם שיעור ירידה זהה של 30%.

משקל המשקיעים בסך העסקאות ירד ב-2.5%, הן בהשוואה לחודש הקודם, והן בהשוואה ליוני אשתקד. הירידה החדה ברכישות המשקיעים חלה דווקא על רקע המשך הפחתת הריבית ע"י בנק ישראל. פרסום הצעת ההחלטה לביטול הפטור ממס שבח למשקיעים, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2014-2013, היה ככל הנראה בין הגורמים שתרמו לירידה החדה ברכישות המשקיעים.

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים רשמה ביוני ירידה מתונה של 7% בהשוואה לחודש הקודם. רכישות משפרי דיור והמשקיעים בירושלים רשמו ירידה חדה בשיעורים של 30% ו-40% בהתאמה.

צילום: אהוד כהנים

מבחינת הפעילות הריאלית, עמד מדד פדיון ענפי המשק (העדכני לחודש מאי) על רמתו הגבוהה ביותר מאז החלו במדידתו לאחר שעלה ב-1.5%. הכנסות ממסים ואגרות הסתכמו ביולי ב-23.2 מיליארד שקל לעומת גבייה של 19.4 מיליארד שקל ביוני. בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, עלו סך ההכנסות ממסים בשיעור ריאלי של 12.7%, כאשר המסים הישירים עלו ב-17.6% והמסים העקיפים ב-8.9%.

בפעילות בשוק ההון נרשמה מגמה מעורבת בחודש יוני. בתוך כך, בשוק המניות נרשם קיפאון, בניגוד לעליות שנרשמו בשוקי המניות המובילים בעולם. כמו כן נרשמה עלייה ניכרת בהיקף ההנפקות של מניות והמירים, אך במקביל נרשמה ירידה בהיקף ההנפקות של אג"ח קונצרניות בחודש יוני.

ביוני לא חל שינוי בשוק העבודה, כאשר שיעור ההשתתפות, שיעור האבטלה ושיעור התעסוקה נותרו ברמות שנרשמו במאי. בחינת נתוני התעסוקה לפי היקף משרה מצביע על עלייה בהיקף המועסקים במשרה מלאה, אשר קוזזה בחלקה בירידה במספר המועסקים במשרה חלקית.

שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלה משמעותית, על רקע העלאת שיעור המע"מ, אך עלייה זו הינה חד פעמית. ביוני נרשמה הרעה ביצוא הסחורות, לצד גידול ביבוא הסחורות למעט חומרי אנרגיה. יצוא הסחורות (ללא אניות, מטוסים ויהלומים) ירד בחודש יוני ב-3.1% בשל ירידה ביצוא התעשייתי בכל רמות הטכנולוגיה, פרט לטכנולוגיה המעורבת מסורתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן