בגלל המע"מ: מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.8%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לפני זמן קצר את מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ממנו עולה כי רמת המחירים עלתה ב-0.8%, מעל ציפיות האנליסטים שעמדו על 0.6%.

עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ההלבשה וההנעלה (ב-5.9%), הפירות הטריים (ב-5.1%), אחזקת הדירה (ב-1.5%), התחבורה (ב-1.1%), שונות (ב-0.9%), המזון (ב-0.8%), הבריאות (ב-0.5%) והדיור (ב-0.3%).

מתחילת השנה עלו המדד הכללי והמדד ללא אנרגיה ב-1.3 אחוזים, כל אחד. המדד ללא דיור עלה ב-1.2 אחוזים והמדד ללא ירקות ופירות עלה ב-1.1 אחוזים.

בקרב האנליסטים שרר הקונצנזוס כי גורמי עונתיות ועלית המע"מ יובילו את מדד המחירים לצרכן לחודש יוני 2013 לעלית המחירים המשמעותית ביותר השנה. מנגד הם טענו כי גורמים אלו הופכים אותו גם לבעייתי לחיזוי.


צילום: מרק ישראל סלם

"המדד הגבוה לחודש יוני אינו מעיד כלל על התעוררות האינפלציה, כי חלקו הגדול הינה תוצאה של מעשה ידיה של הממשלה", אומר הכלכלן הראשי של בית השקעות מיטב דש אלכס זבז'ינסקי." העלאת המע"מ, מס על סיגריות והתייקרות של מחיר החשמל תרמו תרומה מאוד משמעותית למדד של חודש יוני. אם מנטרלים את כל המרכיבים "החיצוניים", מקבלים שהאינפלציה במשק כמעט אינה קיימת. כצפוי העסקים גלגלו על הצרכנים רק חלק מהעלאת המע"מ כי נתקלו בביקושים חלשים".

"אינפלציה נמוכה, שקל מתחזק ומשק חלש תומכים בהורדה נוספת של הריבית על ידי בנק ישראל", המשיך זבז'ינסקי. "כעת נראה שגם שוק הדיור אינו מהווה מכשול מפני הורדת ריבית נוספת, למרות שנתוני מחירי הדירות בבעלות משקפים עדיין את ההתפתחויות לפני "הריצה הגדולה" אל הדירות בחודש מאי שיצרה הודעה על העלאת המע"מ".

"עליית המדד תואמת את הציפיות, כאשר המדד מבטא את ההשפעה של מהלכי הממשלה לצמצום הגירעון התקציבי", יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות. "עליית המדד מוסיפה שמן למדורת המחאה החברתית, כאשר בשלב הנוכחי יידרשו האוצר ובנק ישראל לעמוד על המשמר מפני התעוררות הלחצים האינפלציוניים".


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן